Υγεία

Προειδοποιήσεις στα ποτά παρόμοιες με αυτές των τσιγάρων ζητά από την Ευρώπη ο ΠΟΥ

Έρευνα στην Ευρώπη αποκαλύπτει ότι ελάχιστοι πολίτες γνωρίζουν ότι προκαλεί καρκίνο του μαστού και του παχέος εντέρου.

Το κοινό στην Ευρώπη έχει «ανησυχητική έλλειψη ενημέρωσης» για τη συσχέτιση του αλκοόλ με τον καρκίνο , προειδοποιεί ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Και ζητά από τα κράτη να τοποθετήσουν στα οινοπνευματώδη ποτά ετικέτες με προειδοποιήσεις για τον καρκίνο παρόμοιες με αυτές που υπάρχουν στα τσιγάρα.

Η Ευρώπη έχει τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης αλκοόλ στον κόσμο. Ετησίως χάνουν τη ζωή τους 800.000 άνθρωποι εξαιτίας του, αλλά ελάχιστοι πολίτες είναι ενημερωμένοι για τους κινδύνους που κρύβει, αναφέρει. Σε έρευνα που πραγματοποίησε σε 14 ευρωπαϊκές χώρες διαπίστωσε ότι:

  • Μόλις το 15% των ερωτηθέντων γνωρίζουν ότι προκαλεί καρκίνο του μαστού
  • Μόνο το 39% γνωρίζουν ότι ενέχει κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου. 

Εν τούτοις, αυτές οι δύο μορφές καρκίνου ευθύνονται για το μεγαλύτερο ποσοστό των θανάτων που σχετίζονται με το αλκοόλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) σε γυναίκες (καρκίνος μαστού) και στους άνδρες (καρκίνος του εντέρου).

Ο ΠΟΥ τονίζει επίσης ότι μόνον τρία από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν ήδη τοποθετήσει προειδοποιητικές ετικέτες στα οινοπνευματώδη ποτά. Σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή περιφέρειά του, εξ άλλου, που αριθμεί συνολικώς 53 χώρες, το ίδιο έχουν κάνει μόνο οι 13.

Η έρευνα του ΠΟΥ είχε επίσης δείξει ότι το 53% των συμμετεχόντων γνώριζαν πως το αλκοόλ σχετίζεται γενικώς με τον καρκίνο. Στον αντίποδα, το 90% ήξεραν καλά ότι προκαλεί βλάβες στο ήπαρ.

Εκτός από τον καρκίνο του μαστού και του παχέος εντέρου, το αλκοόλ ενοχοποιείται και για τον καρκίνο του στόματος. Τη συσχέτιση αυτή όμως δεν γνωρίζουν ούτε καν ο ένας στους τρεις Ευρωπαίους (28%).

Τι συνιστά ο ΠΟΥ

Ο ΠΟΥ κατ’ επανάληψιν έχει προειδοποιήσει για τη σχέση των οινοπνευματωδών ποτών με τον καρκίνο. Υποστηρίζει επίσης εδώ και χρόνια την τοποθέτηση ειδικών ετικετών στα αλκοολούχα ποτά. Για πρώτη φορά όμως είναι τόσο εμφατικός στην έκκλησή του για θέσπιση νομοθεσίας από τα κράτη-μέλη της ευρωπαϊκής περιφέρειάς του.

Όπως τονίζει, οι ετικέτες πρέπει να είναι υποχρεωτικές. Πρέπει επίσης να είναι σαφείς και να τοποθετούνται σε εμφανές σημείο. «Οι χώρες πρέπει να τις επιβάλλουν, αντί να βασίζονται στην αυτορρύθμιση από τους παραγωγείς οινοπνευματωδών ποτών», τονίζει. Και αυτό διότι εκείνοι μπορεί να επιλέξουν «δυσδιάκριτη τοποθέτηση και διφορούμενα μηνύματα», εξηγεί.

Οι ετικέτες πρέπει να παρέχουν σαφή μηνύματα είτε μόνο με τη μορφή κειμένου ή και σε συνδυασμό με εικονογράμματα, προσθέτει. Επιπλέον, τα κράτη δεν πρέπει να βασίζονται στους κώδικες QR για την ενημέρωση των καταναλωτών. Μελέτη έδειξε πως μόνο το 0,26% των καταναλωτών τους χρησιμοποιεί για να ενημερωθεί για την υγεία του.

Αντιθέτως, όταν τα μηνύματα είναι ευδιάκριτα πάνω στα μπουκάλια και στα κουτάκια, η ενημέρωση του κοινού αυξάνεται σημαντικά, σύμφωνα με έρευνα σε σχεδόν 20.000 εθελοντές.

Φωτογραφία: iStock


Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-14 13:54:00

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button