Auto

Οδηγούμε το νέο Dacia Duster στην Ισπανία

Είναι κάτι ιδιαίτερο αυτό που συμβαίνει με το Duster. Χωρίς να έχει τις περισσότερες πωλήσεις μεταξύ των μοντέλων της Dacia (συνολικά) αποτελεί τον βασικό παράγοντα για την αξιοπρόσεκτη (και αξιοζήλευτη) εμπορική πορεία της στην Ευρώπη, ιδίως τα τελευταία χρόνια.

Αν θα θέλαμε να αναλύσουμε περισσότερο το «φαινόμενο Duster» θα μπορούσαμε να επισημάνουμε ότι αποτελεί για την Dacia ό,τι η Corolla για την Toyota, ό,τι το Golf για τη Volkswagen. Όχι σε επίπεδο πωλήσεων προφανώς (όπως γράψαμε ήδη), αλλά αναφορικά με τη σημαντικότητά του για την εταιρεία.



Από το 2010 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του, το SUV μοντέλο της Dacia κατάφερε να πείσει για τις ικανότητές του και τον χαρακτήρα του τον αυτοκινητικό Τύπο και κυρίως τα περίπου 2.400.000 αγοραστών του, σε όλα αυτά τα χρόνια από τότε.

Η ζήτηση γι’ αυτό είναι μεγάλη και αυτό είναι εμφανές από τα στοιχεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόπερσι (σημ. 2022) το Duster ήταν πρώτο σε πωλήσεις  μεταξύ των SUV μοντέλων, ανεξαρτήτως κατηγορίας στην οποία αυτά ανήκαν.



Δεκατέσσερα έτη αργότερα το Duster εμφανίζεται στην καλύτερη μορφή του σε όλους τους τομείς. Με την υποστήριξη (επιχειρηματική και τεχνολογική) του Ομίλου Renault η τρίτη γενιά του μοντέλου δημιουργήθηκε σε μια εποχή όπου μεταβάλλεται το σύνολο της παγκόσμιας Αυτοκινητοβιομηχανίας και η Dacia δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τα πεπραγμένα.

«Περισσότερο Duster, αλλά πάντα Duster»
Το νέο μοντέλο βασίστηκε στην σύγχρονη πλατφόρμα CMF-B η οποία είναι βασικό στοιχείο στην επιρρηματική στρατηγική της ρουμανικής εταιρείας για το μέλλον. Τα στελέχη του Ομίλου Renault επέτρεψαν τη χρήση της από αυτή και φυσικά δεν μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά.



Η Dacia, τους έδειξε τον τρόπο πώς να γίνει μια αυτοκινητοβιομηχανία επιτυχημένη, τηρώντας ένα βασικό επίπεδο αλλά ικανοποιώντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τις επιθυμίες και τις μεταφορικές ανάγκες των υποψήφιων αγοραστών. Συνεπώς, η επένδυση στην εταιρεία ήταν μονόδρομος.

Χάρη στη συγκεκριμένη πλατφόρμα το καινούργιο Duster εκσυγχρονίστηκε, άλλαξε εμφανισιακά, αναβαθμίστηκε τεχνολογικά και σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης, χωρίς να απωλέσει τον χαρακτήρα του και χωρίς να μεταβάλλει τα στοιχεία τα οποία όλα αυτά τα χρόνια συνέβαλαν στη δημιουργία της φήμης του.



Για παράδειγμα, οι διαστάσεις του έμειναν σχεδόν ίδιες με αυτές της προηγούμενης γενιάς του. Αναλυτικότερα, το αμάξωμα του καινούργιου μοντέλου έχει μήκος 4.343 χλστμ., πλάτος 1.813 χλστμ. και ύψος 1.616 χλστμ. χωρίς τις μπάρες οροφής (1.656 χλστμ. με αυτές).

Στην τετρακίνητη εκδοχή του, το ύψος του αυξάνεται αναμενόμενα. Έτσι, σε αυτή φτάνει τα 1.621 χλστμ. χωρίς τις μπάρες οροφής (ή 1.662 χλστμ. με αυτές). Σε ό,τι αφορά στο στο μεταξόνιό του, στη δικίνητη εκδοχή του φτάνει τα 2.657 χλστμ., ενώ στην τετρακίνητη τα 2.658 χλστμ., δηλαδή είναι σχεδόν ταυτόσημα.



Αναφορικά με το ύψος του αυτοκινήτου από το έδαφος στο νέο Duster 4×2 είναι 209 χλστμ. (χωρίς φορτίο) ενώ στο 4×4 φτάνει τα 217 χλστμ. (χωρίς φορτίο). Επίσης, στην πρώτη, η γωνία προσέγγισης είναι 31 μοίρες, η γωνία διαφυγής 36 μοίρες κα η γωνία ράμπας 24 μοίρες. Η ικανότητα διέλευσής του σε υδάτινο πέρασμα είναι μέχρι βάθος 350 χλστμ.



Στην τετρακίνητη έκδοση του νέου μοντέλου, γωνία προσέγγισης είναι 31 μοίρες, η γωνία αναχώρησης 36 μοίρες και η γωνία ράμπας 23 μοίρες, αντίστοιχα. Το μεγαλύτερο ύψος της από το έδαφος επιτρέπει τη διέλευση του οχήματος από υδάτινο πέρασμα είναι μέχρι βάθος 450 χλστμ.

Ανάρτηση, κινητήρες
Η ανάρτηση στο καινούργιο Duster έχει παραμείνει ίδια σε διάταξη με πριν. Ωστόσο, η ρύθμισή της έχει αλλάξει ώστε να είναι πιο αντιπροσωπευτική στον αναθεωρημένο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Στη δικίνητη εκδοχή του, εμπρός υπάρχουν γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος, ενώ πίσω ημιάκαμπτος άξονας με ενσωματωμένη αντιστρεπτική ράβδο. Στο Duster 4×4, η εμπρός ανάρτησή του αποτελείται από γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος και πίσω υπάρχουν επίσης γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος, για να είναι πιο αποτελεσματική στην εκτός δρόμου κίνηση.



Συζητώντας με τους τεχνικούς της Dacia μάθαμε ότι κατά τη διάρκεια εξέλιξής του νέου Duster αποφασίστηκε ότι θα έπρεπε να βελτιωθεί η οδική συμπεριφορά του, συγκριτικά.

Για τον λόγο αυτό, στο Duster 4×2 η ανάρτηση και η αντιστρεπτική ράβδος ρυθμίστηκαν με τρόπο που να αυξηθεί κατά 21% η δυσκαμψία του, σε σχέση με πριν. Στην τετρακίνητη, η αντίστοιχη βελτίωση ήταν κατά 17%. Μάλιστα, σε αυτή έχει αναβαθμιστεί και το λογισμικό του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού που δίνει κίνηση και στους πίσω τροχούς, για να είναι πιο αποτελεσματικό και αμεσότερο στη λειτουργία του.



Σε ό,τι αφορά στους κινητήρες με τους οποίους θα είναι διαθέσιμο, θα είναι με τον τρικύλινδρο 1.0 Εco-G των 101 ίππων (100, ονομαστικά) ο οποίος είναι διπλού καυσίμου (υγραέριο κίνησης, αμόλυβδη βενζίνη).

Εκτός αυτού, θα υπάρχει ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος 1.2 TCe των 131 ίππων (130, ονομαστικά) με το ήπιο υβριδικό σύστημα 48 Volt. Αυτό έχει μπαταρία του (ιόντων λιθίου) η οποία αποτελείται από 12 τμήματα, έχει ενεργειακή χωρητικότητα 0,8 kWh και ζυγίζει 18 κιλά.

Ο ηλεκτροκινητήρας του λειτουργεί ως σύστημα start/stop και γεννήτρια και αποδίδει μέγιστη ροπή 80 Nm η οποία υποβοηθά τον θερμικό στην επιτάχυνση εν κινήσει.

Για πρώτη φορά στο Duster τοποθετείται ο ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος 1.6 Hybrid 140, δηλαδή αυτός με το πλήρως υβριδικό σύστημα, που αποδίδει 141 ίππους (140, ονομαστικά). Συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες και διαθέτει συσσωρευτές ιόντων λιθίου που έχουν ενεργειακή χωρητικότητα 1,2 kWh.



Όταν είναι πλήρως φορτισμένες μπορούν να κινήσουν το νέο Duster ως αμιγώς ηλεκτρικό σε μια απόσταση μεταξύ 1-5 χλμ. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας, υπό προϋποθέσεις, εντός πόλης το αυτοκίνητο δύναται να κινηθεί μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα έως και το 80% μιας διαδρομής.

Αναλυτικότερα, ο τρίτης γενιάς θερμικός των 1,6 λίτρων αποδίδει 96 ίππους. Ο βασικός ηλεκτροκινητήρας, δηλαδή αυτός που μεταφέρει την κίνησή τους στους εμπρός τροχούς, είναι ενσωματωμένος στον ΜΕΚ και αποδίδει 49 ίππους. Ο δευτερεύων, αυτός που λειτουργεί ως γεννήτρια και έχει και τον ρόλο του «κιβωτίου ταχυτήτων», αποδίδει 20 ίππους.

Τέλος, το νέο Duster 4×4 θα διατίθεται με τον υπερτροφοδοτούμενο 1.2 TCe των 131 ίππων (130, ονομαστικά) με το ήπιο υβριδικό σύστημα 48 Volt και χειροκίνητο κιβώτιο. Η έκδοση με τον πετρελαιοκινητήρα καταργήθηκε στις χώρες της Ευρώπης (θα διατίθεται στο Μαρόκο όπου επίσης κατασκευάζεται το μοντέλο. Ως γνωστόν, στη Γηραιά Ήπειρο παράγεται στο Πιτέστι της Ρουμανίας).



Σε ό,τι αφορά στις εργοστασιακές επιδόσεις του, το καινούργιο Duster 4x2 1.0 Εco-G 100 επιταχύνεται από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 13,2 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 168 χλμ./ώρα.

Το Duster 4×2 1.2 ΤCe επιταχύνεται από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 9,9 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 180 χλμ./ώρα. Αντίστοιχα, το Duster 4×2 1.6 Hybrid 140 χρειάζεται 10,1 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ./ώρα και η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 160 χλμ./ώρα.



Τέλος, το Duster 4x4 1.2 ΤCe 130 επιταχύνεται από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 11,0 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητά του να φτάνει τα 180 χλμ./ώρα.

Η σχεδίαση και η προστασία του περιβάλλοντος
Διαχρονικά, η κατασκευαστική ταυτότητα του Duster περιλαμβάνει και την προστασία του περιβάλλοντος. Πόσο μάλλον τώρα όπου τα δεδομένα σε αυτόν τον τομέα είναι από τους κύριους τομείς.

Στο καινούργιο μοντέλο έχει χρησιμοποιηθεί ένας καινούργιος τύπος πλαστικού το οποίο τοποθετείται τόσο στο αμάξωμα, ως προστατευτικό και αντικείμενο αισθητικής, όσο και στο εσωτερικό του. Οι άνθρωποι της Dacia το ονομάζουν Starkle και διακρίνεται για την αντοχή του και την ευχρηστία του.



Το βασικό είναι ότι δημιουργείται από ανακυκλωμένα υλικά, γεγονός που μειώνει το συνολικό αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα για το αυτοκίνητο και την εταιρεία εν γένει. Στη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης συμβάλλουν, επίσης, η χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού έως κατά 20% σε όλο το όχημα και την κατάργηση του χρωμίου και δερμάτινης επένδυσης.



Στο εσωτερικό του νέου Duster η βασική αρχή ήταν να διαμορφωθεί όσο το δυνατόν πιο ευρύχωρα και πρακτικά για τους επιβάτες του. Στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του θα διατίθεται για πρώτη φορά στο μοντέλο έγχρωμη οθόνη 7,0 ιντσών στον πίνακα οργάνων, ενώ η κεντρική οθόνη αφής είναι 10,1 ίντσες.

Ένα ακόμα καινούργιο στοιχείο είναι η πρακτική λύση «YouClip». Στο εσωτερικό του οχήματος και στο πορτμπαγκάζ έχουν διαμορφωθεί συνολικά οκτώ μικρές τετράγωνες προεξοχές στις οποίες κουμπώνουν σε αυτές ποτηροθήκη, φακός ή και άλλα εξαρτήματα που θα δημιουργούνται από τους ανθρώπους της Dacia και θα διατίθενται στον προαιρετικό εξοπλισμό του.



Το επίπεδο βασικού εξοπλισμού είναι αναβαθμισμένο, συγκριτικά. Το καινούργιο Duster θα διατίθεται σε τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις αναφορικά με αυτόν (εξοπλισμό), τις Essential, Expression, Extreme και Journey, όπως ονομάζονται αντίστοιχα.

Το νέο μοντέλο, μεταξύ άλλων, διαθέτει συστήματα όπως αυτόνομης πέδησης για την αποφυγή σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα, πεζό ή δικυκλιστή (εντός πόλης), αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας, προειδοποίησης του οδηγού για ακούσια αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθησης στάθμευσης, αναγνώρισης διάσπασης προσοχής ή κούρασης του οδηγού, άμεσης κλήσης σε περίπτωση ανάγκης (eCall), κ. ά.

Πρώτες εντυπώσεις
Από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς κοντά στο καινούργιο Duster θα συνειδητοποιήσεις ότι πρόκειται για ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο. Σε προϊδεάζουν οι φωτογραφίες αλλά στην πράξη είναι πιο έντονη η αίσθηση που σου δημιουργεί.

Το νέο μοντέλο είναι ένα φύσει SUV και αυτό το καταλαβαίνεις αμέσως. Η σχεδίαση του αμαξώματος (ένας συνδυασμός καμπύλων και έντονων ακμών που του διατρέχουν) και τα προστατευτικά που το περιβάλλουν συντείνουν σε αυτό.



Το προηγούμενο σχήμα του Duster ήταν κατατεθέν και ενδεχομένως να χαρακτηριστεί «κλασικό» στο μέλλον. Όμως, έδειχνε να είχε φτάσει στο όριό του.

Το νέο μοντέλο έχει στοιχεία που το θυμίζουν αλλά είναι διαφορετικό και με τη δική του ταυτότητα. Δεν είναι μόνο τα φώτα του (εμπρός και πίσω) που το κάνουν να διαφοροποιείται, είναι η γενικότερη εικόνα του.

Ως οδηγός, κάθεσαι με τρόπο που θα βολευτείς άνετα. Το τιμόνι μοιάζει σαν να είναι «τετραγωνοειδές» και η έγχρωμη οθόνη στον πίνακα οργάνων ευδιάκριτη και με τη δυνατότητα να παραμετροποιείται αναφορικά με τις ενδείξεις της.

Εύχρηστη και ευδιάκριτη είναι και η κεντρική οθόνη αφής η οποία είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό.



Οι πίσω επιβάτες έχουν ικανοποιητικό ωφέλιμο χώρο, τόσο για τα πόδια τους όσο και ως την οροφή. Η πλατφόρμα CMF-B έδωσε τη δυνατότητα να διαμορφωθεί καλύτερα και πρακτικότερα το εσωτερικό του αυτοκινήτου σε σχέση με πριν. Σύμφωνα με την Dacia, o ωφέλιμος χώρος έχει αυξηθεί κατά τρία εκατοστά συγκριτικά.

Τέλος, τα πλαστικά είναι σκληρά σε αίσθηση και οι ταπετσαρίες ευχάριστες στο μάτι και ταιριαστές με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Κατά τη διάρκεια της αποστολής για την επίσημη παρουσίαση του καινούργιου Duster οδηγήσαμε το αυτοκίνητο τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου.

Η έκδοση με τον 1.2 ΤCe 130 κινείται με απροβλημάτιστα τόσο εντός πόλης όσο και σε αυτοκινητόδρομο. Το ήπιο υβριδικό σύστημα φροντίζει να «γεμίζει» τη ροπή και να επιταχύνει με ικανοποιητικό τρόπο το όχημα, ακόμη και όταν ο οδηγός δεν κατεβάσει σχέση (ή σχέσεις) στο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Το τελευταίο είναι καλό σε αίσθηση.



Το τιμόνι είναι βελτιωμένο στην απόκριση και στην πληροφόρηση που δίνει στον οδηγό και η ποιότητα κύλισης καλύτερη από πριν. Το επίπεδο θορύβου είναι σχετικά χαμηλό και μόνο στον αυτοκινητόδρομο αυξάνεται ο αεροδυναμικός.

Η ανάρτησή του όντως είναι αποτελεσματικότερη από πριν και το αυτοκίνητο δείχνει πιο δεμένο και στιβαρό.

Η έκδοση 140 Hybrid αποδεικνύεται ποιοτικότερη στο σύνολό της. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το γεγονός ότι διατίθεται με καλύτερο επίπεδο εξοπλισμού, αλλά και χάρη στον τρόπο λειτουργίας του πλήρως υβριδικού συστήματος.

Το αυτοκίνητο είναι ήσυχο και η ενεργοποίηση του θερμικού κινητήρα γίνεται σχεδόν ανεπαίσθητα. Όταν ο οδηγός πιέζει το δεξί πεντάλ, τότε ο θόρυβος αυξάνεται σχετικά αλλά δεν υπάρχει αυτός από ένα κιβώτιο CVT, γεγονός που συμβάλλει θετικά στο ταξίδι.



Να σημειώσουμε ότι σε αυτή την έκδοση ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει τον διακόπτη EV για να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά σε πολύ μικρή απόσταση (δηλαδή, για όσο επαρκεί η ενέργεια στις μπαταρίες) ή τον αντίστοιχο e-Save για να τη διατηρήσει για όταν τη χρειαστεί.

Τέλος, με το νέο Duster 4×4 επιβεβαιώσαμε για ακόμα μια φορά τον λόγο για τον οποίο το SUV μοντέλο της ρουμανικής εταιρείας θεωρείται και είναι ένα από τα καλύτερα που μπορεί να πάρει κάποιος στην κατηγορία του.

Εκτός δρόμου, δεν υπάρχει κάτι που να σε προβληματίζει παρά μόνο η αμφιβολία για τον εαυτό σου. Η διαφορετική ανάρτηση, σε σχέση με το δικίνητο, είναι ταιριαστή και αποτελεσματική σε κάθε περίπτωση και το αυτοκίνητο κινείται με άνεση σε χωματόδρομο, κακοτράχαλη επιφάνεια, όπως και σε έδαφος με έντονη κλίση.



Στην τετρακίνητη έκδοση του καινούργιου μοντέλου, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης είναι αναβαθμισμένο και θα διαθέτει συνολικά πέντε διαφορετικές επιλογές αναφορικά με την αμεσότητα μετάδοσης της ροπής σε όλους τους τροχούς.

Αυτές είναι: «Eco», «Snow», «Mud/Sand», «Οff-Road» και «Auto». Επίσης, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα Hill Descent Control βοηθά τον οδηγό να κατέλθει σε πλαγιά με μεγάλη κλίση χωρίς πρόβλημα. Με τα κατάλληλα ελαστικά το νέο Duster δύναται να κινηθεί σε πολύ έντονο ανάγλυφο.

Περισσότερα για την τρίτη γενιά του νέου Dacia Duster θα έχουμε να σας πούμε όταν το αυτοκίνητο θα έρθει στην Ελλάδα. Από την επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία ανακοινώθηκε ότι αυτό αναμένεται να γίνει στις αρχές του καλοκαιριού. Προς το παρόν, δεν έχουν καθοριστεί οι τιμές πώλησής του στη χώρα μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


Δημοσιεύτηκε ! 2024-04-25 15:00:56

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button