
Test drive: Tesla Model 3 Performance, επίδειξη δύναμης
Στην ετυμηγορία μας για το προηγούμενο Tesla Model 3 Performance είχαμε καταλήξει ότι παρόλο που ήταν εξαιρετικά γρήγορο και αποτελεσματικό, δεν είχε τον χαρακτήρα ενός καθαρόαιμου σπόρτσκαρ.
Το μήνυμά μας -όπως και των εκατοντάδων συναδέλφων μας παγκοσμίως- φαίνεται πως έφτασε στην Tesla. Και στην ανανέωση της κορυφαίας έκδοσης του μοντέλου που την εδραίωσε στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα, άφησε στην άκρη τα νούμερα εντυπωσιασμού και ασχολήθηκε περισσότερο με την οδηγική ουσία. Και δη με αυτά που χαρακτηρίζουν μια κατασκευή που θέλει να λογίζεται «σπορ».
Πέρα από τις επιδόσεις που παραμένουν… insane, κύριο μέλημα στο νέο Tesla Model 3 Performance ήταν η βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών
Η διαφορετική προσέγγιση γίνεται αισθητή πριν καν πάρεις θέση πίσω από το τιμόνι. Η συγκρατημένη αισθητική του Model 3 διατηρείται, αλλά εμπλουτίζεται με λεπτομέρειες που τονίζουν τον δυναμικό χαρακτήρα του σφηνοειδούς αμαξώματος.
Ο εμπρός προφυλακτήρας είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν της στάνταρ έκδοσης, με μεγάλο σπλίτερ και κάθετες εισαγωγές αέρα που το κάνουν να δείχνει πιο χαμηλό και φαρδύ. Το αμάξωμα είναι πιο κοντά στο έδαφος, ενώ οι σφυρήλατες 20άρες ζάντες με λάστιχα υψηλών προδιαγραφών της Pirelli, 235/35 R20 εμπρός και 255/35 R20 πίσω, συμπληρώνουν την εικόνα.
Στα ενδότερα των τροχών κρύβονται μεγαλύτεροι αεριζόμενοι δίσκοι και οι κόκκινες δαγκάνες της Tesla που φιλοξενούν νέα τακάκια με πιο ανθεκτικά υλικά τριβής.
Πιο δυναμικό είναι και το πίσω μέρος όπου ξεχωρίζει η διακριτική αεροτομή από ανθρακονήματα και ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας με τον πιο ανάγλυφο διαχύτη. Σχεδιαστικές επεμβάσεις που δεν έγιναν μόνο προς τέρψιν των οφθαλμών μας, αλλά κρύβουν ουσιαστικές βελτιώσεις στην αεροδυναμική απόδοση. Η αντίσταση στον αέρα μειώθηκε κατά 5%, ενώ παράλληλα η αρνητική άντωση στις υψηλές ταχύτητες αυξήθηκε κατά 36%. Στοιχεία που φανερώνουν ότι αυτή τη φορά, η Tesla επένδυσε σοβαρά στη δημιουργία μια πραγματικά σπορ ηλεκτρικής μπερλίνας.
Στην καμπίνα, οι αλλαγές είναι μικρότερης έκτασης αλλά ουσιαστικές όσον αφορά την ποιότητα. Δεν περιορίζονται μόνο στα νέα καθίσματα που προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη. Είναι επιπλέον πιο όμορφα στο μάτι και έρχονται στάνταρ με σύστημα αερισμού για θέρμανση και ψύξη. Τον συνολικό διάκοσμο στο αναβαθμισμένο ποιοτικά εσωτερικό, που έχει ακόμα πιο προσεγμένη συναρμογή από το παρελθόν, αναβαθμίζουν οι πινελιές από ανθρακόνημα που εμφανίζονται για πρώτη φορά σε έκδοση του Model 3.
Αφήνοντας την αναβαθμισμένη συναρμογή και τα ποιοτικότερα υλικά στην άκρη, το εσωτερικό του Model 3 Performance παραμένει πιστό στην εξαιρετικά μίνιμαλ φιλοσοφία της Tesla. Με την οθόνη αφής των 15,4” να ενσωματώνει σχεδόν όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου -μόνο τα πεντάλ, το τιμόνι και τα φλας δεν ελέγχονται μέσα από αυτήν! Με τα τελευταία να ενεργοποιούνται από δύο διακόπτες στο αριστερό μπράτσο του τιμονιού. Και ναι, θέλει χρόνο μέχρι να αναπρογραμματίσεις τον εγκέφαλό σου και να μην ψάχνει το χέρι σου τον παραδοσιακό μοχλό πίσω από το τιμόνι.
Ένα αντίστοιχο κουμπί στο δεξί μπράτσο ενεργοποιεί τους υαλοκαθαριστήρες σε περίπτωση που έχεις ξεχάσει να επιλέξεις την αυτόματη λειτουργία. Όπως καταλαβαίνετε, τα εργονομικά ζητήματα δεν εξαφανίστηκαν με την ανανέωση του Model 3 και η πλήρης εξάρτηση από την οθόνη αφής εξακολουθεί να απαιτεί χρόνο προσαρμογής.
Τουλάχιστον η τελευταία διαθέτει ένα κατανοητό και εύχρηστο ιντερφέις, με γραφικά και απόκριση εφάμιλλα των κορυφαίων τάμπλετ της αγοράς. Μέσω αυτής ελέγχονται όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, ενώ στο επάνω μέρος προβάλλονται βασικές πληροφορίες για τη λειτουργία και τη χρήση του, λειτουργώντας ως πίνακας οργάνων. Η περιήγηση στα διάφορα μενού γίνεται μέσω μιας γραμμής εργασιών στο κάτω μέρος της οθόνης. Οι πίσω επιβάτες διαθέτουν μια δεύτερη οθόνη 8”, μέσω της οποίας μπορούν να ρυθμίσουν τον κλιματισμό και άλλες λειτουργίες του infotainment.
Σε ό,τι αφορά τους χώρους, η Tesla έχει εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις διαστάσεις του αυτοκινήτου. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν γενναιόδωρο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι, ανεξαρτήτως σωματότυπου, ενώ απόλυτα ικανοποιητικός είναι και ο χώρος που προσφέρει το πορτμπαγκάζ των 594 lt. Μόνο μειονέκτημα, το σχετικά περιορισμένο άνοιγμά του. Έξτρα πόντους στην πρακτικότητα προσθέτει το μεγάλο frunk που προσθέτει άλλα 88 lt αποθηκευτικού χώρου.
Στα αξιοσημείωτα της καμπίνας, το προηγμένο ηχοσύστημα που έχει σχεδιάσει η Tesla και περιλαμβάνει 17 ηχεία, διπλά subwoofer και ενισχυτές. Προσφέρει πολύ καλή ακουστική εμπειρία, την ώρα που η μεγάλη πανοραμική ηλιοροφή συμβάλλει στην αίσθηση ευρυχωρίας.
Κάτω από το αμάξωμα, το σύστημα κίνησης έχει αναβαθμιστεί, αν και η Tesla παραμένει φειδωλή για πολλά τεχνικά στοιχεία. Η μέγιστη ισχύς των δύο ηλεκτροκινητήρων ανέρχεται στους 460 ίππους – ελαφρώς χαμηλότερη από τους 510 ίππους του αμερικανικού μοντέλου. Αυτό συμβαίνει διότι τα Performance που φτιάχνονται στις ΗΠΑ έχουν διαφορά με της Κίνας που εισάγονται σε μας.
Τα πρώτα έχουν 510 ίππους, 741 Nm, μπαταρία 82 kWh της Panasonic και χρειάζονται 2,9” για τα 0-60 mph. Ενώ τα κινεζικά που έρχονται στην Ελλάδα, 460 ίππους, 723 Nm, μπαταρία 79 kWh της LG και 3,1” για το 0-100 km/h. Με την τελική ταχύτητα να φθάνει τα 262 km/h.
Η Tesla δεν ανακοινώνει χρόνο φόρτισης 10%-80%, αλλά όσοι χρησιμοποιούν το δίκτυο Supercharger θα μπορούν να φορτίσουν με ισχύ έως 250 kW. Ενώ σε ένα wallbox με δυνατότητα 11 kW, μια πλήρη φόρτιση διαρκεί περίπου 8,6 ώρες.
Όσον αφορά την αυτονομία, η Tesla δηλώνει 528 km σύμφωνα με το WLTP. Νούμερο φιλόδοξο στον πραγματικό κόσμο, όπου η κατανάλωση ενέργειας κυμαίνεται στις 20-22 kWh/100 km αν είσαι εγκρατής στο γκάζι. Και μπορείς να ανέβει πάνω από τις 25 kWh αν εκμεταλλεύεσαι συχνά την πλήρη απόδοση των μοτέρ. Νούμερα που αναλογικά με τις επιδόσεις που προσφέρει παραμένουν εξαιρετικά και μεταφράζονται σε περίπου 420-450 km αυτονομίας.
Πέρα από τις επιδόσεις που παραμένουν… insane, όπως υποδηλώνει και το πρόγραμμα οδήγησης που απελευθερώνει όλη την ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, κύριο μέλημα της Tesla αυτή τη φορά ήταν η βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών. Και αυτό επετεύχθη με βελτιώσεις στην ανάρτηση και στο σασί.
Η νέα ανάρτηση περιλαμβάνει διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με σκληρότερα ελατήρια, ενισχυμένες αντιστρεπτικές ράβδους και αναβαθμισμένα σινεμπλόκ. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι τα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ τριών σταδίων (Standard, Sport και Track), που ελέγχονται ηλεκτρονικά μέσω του Vehicle Dynamics Controller (VDC), προσφέροντας μεγαλύτερη ακρίβεια στην απόσβεση. Παράλληλα, η ακαμψία του πλαισίου έχει αυξηθεί, ενισχύοντας τη σταθερότητα και τον έλεγχο στις υψηλές ταχύτητες.
Πίσω από το τιμόνι, η διαφορά γίνεται άμεσα αισθητή. Το νέο Model 3 Performance πατά με στιβαρότητα και αμεσότητα, με την ανάρτηση να παραμένει σφιχτή ακόμη και στη ρύθμιση Standard. Χωρίς όμως να γίνεται υπερβολικά σκληρή και δυσάρεστη στην καθημερινή χρήση. Η ηχομόνωση είναι εξαιρετική, μειώνοντας αισθητά τον θόρυβο από τον δρόμο και τον αέρα, στοιχείο που ενισχύει την premium αίσθηση του αυτοκινήτου.
Η πραγματική μεταμόρφωση έρχεται με το Track Mode. Ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει τη δυναμική κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων, την επεμβατικότητα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων και το επίπεδο ανακτητικής πέδησης. Το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση με εντυπωσιακή αμεσότητα, γέρνει ελάχιστα και παρέχει υψηλή πρόσφυση, προσφέροντας πιο διαδραστική οδήγηση. Και, υπό κατάλληλες συνθήκες, επιτρέπει λίγο πιο «παιχνιδιάρικες» συμπεριφορές.
Τα νέα σπορ καθίσματα προσφέρουν εξαιρετική στήριξη, στοιχείο σπάνιο για Tesla. Η θέση οδήγησης, παρότι αρχικά φαίνεται ψηλή, είναι πολύ βολική και ύστερα από λίγα χιλιόμετρα ανακαλύπτεις ότι η αίσθηση αυτή οφείλεται στη χαμηλή γραμμή του ταμπλό.
Υπάρχει όμως αρκετό περιθώριο για βελτίωση, προκειμένου το Model 3 να κοιτάξει στα μάτια τις ευρωπαϊκές -κυρίως- σπορ κατασκευές. Το τιμόνι για παράδειγμα παραμένει ένα από τα αδύνατά σημεία. Παρότι ακριβές και άμεσο, δεν παρέχει την πληροφόρηση που θέλεις από ένα σπορ αυτοκίνητο.
Ομοίως και η συμπεριφορά των φρένων. Αν και μεγαλύτερα, έχουν τεχνητή αίσθηση και μικρή διαδρομή στο πεντάλ, με τη μετάβαση από την ανάκτηση στην τριβή να μην είναι πάντα ομαλή.
Κλείνοντας, το νέο Tesla Model 3 Performance δεν μεταμορφώθηκε σε ένα καθαρόαιμο σπόρτσκαρ. Δεν θα σε πριζώσει όπως το Hyundai Ioniq 5 N ούτε θα πυροδοτήσει στην αγαπημένη σου φιδίσια διαδρομή τη σπίθα της απόλαυσης στον ίδιο βαθμό. Ωστόσο, αποδεικνύει ότι η Tesla βρίσκεται στον σωστό δρόμο και στον τομέα των σπορ αυτοκινήτων.
Με εξαιρετική απόδοση, βελτιωμένη ρύθμιση της ανάρτησης και προηγμένη τεχνολογία του, προσφέρει συναρπαστική οδηγική εμπειρία, διατηρώντας παράλληλα την πρακτικότητα που απαιτεί η καθημερινή χρήση.
Παράλληλα, με τιμή εκκίνησης τις €58.470, η οποία με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μειώνεται στις €49.470, αποτελεί μία από τις πιο δελεαστικές προτάσεις -ανεξαρτήτως συστήματος κίνησης- για όσους αναζητούν… insane επιδόσεις.
Tesla Model 3 Performance |
|||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με εξαιρετικές επιδόσεις και βελτιωμένη ανάρτηση και πλαίσιο, το νέο Tesla Model 3 Performance προσφέρει μια πολύ καλύτερη οδηγική εμπειρία, χωρίς να πλήττεται η πρακτικότητα και η άνεση στην καθημερινή χρήση. | ||
Τιμή | Από €58.470 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | BEV, δύο ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 75 kWh (ωφέλιμη), κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης | ||
Απόδοση | 460 PS, 723 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.720 x 1.849 x 1.431 mm | ||
Πορτμπαγκάζ | 594 lt+ frunk 88 lt | ||
Βάρος | 1.851 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 3,1″ | ||
Τελική ταχύτητα | 262 km/h | ||
Κατανάλωση* | 21,0 kWh/100 km | ||
Αυτονομία* | 450 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 250 kW, 10-80% | 27 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0-100% | 8,15 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-21 17:23:00