Auto

Test drive: Porsche Macan 4, αλλαγή σελίδας

Η απάντηση για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα από τις πρώτες αράδες είναι, ναι! Οι φαν της φίρμας μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι. Η νέα ηλεκτρική Porsche Macan, όπως εξάλλου και η Taycan, είναι όντως γνήσια «Porsche». 

Για άλλη μια φορά, οι ομάδες εργασίας στο Zuffenahausen κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρικό υψηλών επιδόσεων, κοφτερό στον δρόμο, παρά το βάρος που ξεπερνά τους 2,3 τόνους. Καταθέτουμε λοιπόν το δείγμα γραφής διά μέσου της τετρακίνητης Macan 4 που δοκιμάσαμε.

Η εμπειρία είναι συναρπαστική, όπως τη βιώνεις από το κόκπιτ της νέας Porsche Macan

Με μήκος 4,78 m και πλάτος 1,94 m, η νέα Macan είναι παρόμοια σε μέγεθος με την πρώτη Cayenne που λανσαρίστηκε το 2002… Αν και αναγνωρίζουμε μια ορισμένη οικογενειακή ομοιότητα με την προηγούμενη, η νέα Macan είναι λιγότερο επιθετική από την προκάτοχό της όσον αφορά το στιλ.

Πρόσφατα πήραμε μια γεύση από το γερμανικό SUV στο Μαυροβούνιο και πλέον το δοκιμάσαμε και επί ελληνικού εδάφους. Το δημοφιλές αυτό είδος ήταν που επέλεξε η γερμανική εταιρεία για να λανσάρει το δεύτερο ηλεκτρικό της. Ύστερα από την Porsche Taycan, που την είδαμε σε μπερλίνα, σπορ και crossover στέισον και που προκάλεσε αναταράξεις και έκανε μπόλικο μελάνι να τρέξει στην εποχή της. Η Porsche Macan με τη σειρά της έπρεπε επίσης να συγκαταλεγεί στην τάξη των EV, διηγούμενη όμως μια πολύ διαφορετική ιστορία από αυτήν της Taycan. Οπότε, ας φωτίσουμε τη βούληση της Porsche για ένα ηλεκτρικό SUV και όχι για κάποιο άλλο, οποιοδήποτε μοντέλο.

Πριν από αυτό όμως, χρειάζεται να κρατάτε στο μυαλό σας ότι η Macan 4 λανσαρίστηκε στην Ελλάδα από 89.950, με την κορυφαία της γκάμας Macan Turbo να ξεκινά από τις €123.350. Τιμή που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με του Tesla Model Y που κάποιοι θα ήθελαν να προβάλλουν ως το κύριο πρότυπο. Το τεξανικό SUV κοστίζει τα μισά χρήματα, φυσικά και παραμένει μεγάλη εμπορική επιτυχία, βγάζει μπόλικα άλογα, αλλά παίζει σε άλλη παραλία…

Όταν έχεις DNA τόσο ισχυρό όσο η Porsche στον κόσμο του αυτοκινήτου, αναμφίβολα καθίσταται δύσκολο να κάνεις μεγάλες αλλαγές. Αυτός ήταν ο λόγος που το λανσάρισμα του πρώτου ηλεκτρικού της φίρμας ήταν η Taycan. Μοντέλο που δεν αντικατέστησε κάποιο άλλο στην τότε υφιστάμενη γκάμα. Εξ ου και η Panamera παρέμεινε στον κατάλογο, με βελτιώσεις και εξελίξεις στον κινητήρα και στο υβριδικό σύστημα. Αυτός ήταν ο μόνος λόγος; Φυσικά και όχι. Οι ιθύνοντες νόες της φίρμας κράτησαν (και σωστά) μικρό καλάθι στην ηλεκτρική έκρηξη ύστερα από την πανδημία. Και δεν έφεραν τούμπα το πρόγραμμα των μοντέλων, διατηρώντας τα θερμικά πλεονεκτήματά τους. Κάτι ανάλογο δηλαδή με αυτό που έκανε η Volvo με το XC90 και το EX90.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Χρειάζεται να την πιέσεις ασφυκτικά σε στροφές μέσης/υψηλής ταχύτητας για να φτάσεις το πλαίσιο στο όριό του. Τότε και μόνο τότε, αρχίζει να θαμπώνει κάπως η ευκρίνεια του τιμονιού.

Με την ηλεκτρική Macan όμως, η ιστορία εξελίχτηκε διαφορετικά, αφού όντως εξώθησε τη θερμική συνονόματή της στη συνταξιοδότηση -τουλάχιστον στην Ευρώπη. Έτσι, μπορεί η ευρωπαϊκή αγορά να ξεμπέρδεψε με τις Macan με βενζινοκινητήρα, αλλά στις ΗΠΑ, στην Κίνα, ακόμα ακόμα και στη Βρετανία θα διατίθενται μέχρι και το 2026.

Για να ξαναθυμηθούμε τη γενεαλογία της, η Porsche Macan λανσαρίστηκε το 2014, ανανεώθηκε το ’18 και στη συνέχεια το ’21. Όχι χωρίς λόγο βέβαια, καθώς το μοντέλο αποτελούσε best-seller για την Porsche μέχρι το 2023. Σε αυτά τα δέκα χρόνια, το κοντέρ έγραψε 845 χιλιάδες πωλήσεις σε όλον τον κόσμο. Επιτυχία που σκιάστηκε από την υιοθέτηση υβριδικού συστήματος από την Cayenne που την αντικατέστησε σε χώρες με οικολογικό μάλους.

Τούτων δοθέντων, ήταν καιρός η Porsche να αντιδράσει και να εξηλεκτρίσει 100% τη Macan. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι ήταν καλύτερο για την Porsche να αντιμετωπίσει εμπορικά το ψυχολογικό άγος των φαν με την ηλεκτρική μετατροπή της Macan παρά της 911. Η οποία θέλει να πάει τη θερμική βαλίτσα της όσο πιο μακριά γίνεται. Γι’ αυτό εξάλλου η Porsche εργάζεται πάνω σε συνθετικά καύσιμα…

Με καλές αναλογίες (4,78 x 1,94 x 1,62 m), κοντούς προβόλους, τις ζάντες των 21” που φορούσε το αυτοκίνητό μας και με τη φωτεινή υπογραφή των τεσσάρων γραμμών να βρίσκεται ασυνήθιστα ψηλά στο ζωνάρι του αυτοκινήτου άρα και στον δρόμο, η Macan ευαγγελίζεται ένα σαφώς σπορ ταμπεραμέντο. Που θα δούμε παρά κάτω αν πρόκειται για στάχτη στα μάτια…

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η εξωτερική σχεδίαση της ηλεκτρικής Macan είναι πιο ρευστή και κομψή από της βενζινοκίνητης. Η αισθητική σύνδεση με την Taycan είναι εμφανής όσον αφορά τα φώτα. Εδώ τη βλέπετε με τις έξτρα ζάντες Macan Desing των 21″ (€2.461). Με τις στάνταρ 20άρες κερδίζεις δυο τρεις δεκάδες χιλιόμετρα παραπάνω αυτονομία.

Στις φωτιστικές μονάδες περιλαμβάνονταν φώτα LED matrix που προσφέρουν άνεση και εξαιρετική αναγνωσιμότητα του δρόμου. Ειδικά επειδή σε αυτήν την τελευταία γενιά φώτων, τα διαφορετικά μπλοκ των LED όχι μόνο κάνουν τα συνηθισμένα (προσανατολισμός ή σβήσιμο στοιχείων ανάλογα με το τι συμβαίνει στον δρόμο), αλλά και προσαρμόζουν την ένταση φωτός ώστε να μην τυφλώνουν τον οδηγό με βάση αυτό που εντοπίζει η κάμερα στο πάνω μέρος του παρμπρίζ Macan.

Το έργο των αεροδυναμιστών της Porsche μπορούμε να πούμε πως δείχνει πολύ σοβαρό. Άλλες εισαγωγές αέρα είναι σταθερές, άλλες μηχανοκίνητες Porsche Active Aerodynamics), γραμμές αμαξώματος ωραία δουλεμένες και σε κάποια σημεία εξέχουσες. Όπως το καπό με τις πολύ έντονες γραμμές εκατέρωθεν στην προέκταση των φώτων. Οι φαν της φίρμας θα αναγνωρίσουν εδώ τη στιλιστική υπογραφή της Porsche που επιτρέπει στον οδηγό να έχει μέσα στο οπτικό πεδίο του τα δύο χαρακτηριστικά «μάγουλα» της 911!

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Αισθητική σύνδεση με την Taycan μέσω της φωτεινής ρίγας που ενώνει τα φανάρια. Η πίσω πτέρυγα σηκώνεται σε δύο διαφορετικά ύψη ανάλογα με την ταχύτητα και την οδηγική ρύθμιση. Το χρώμα Provence χρεώνεται €1.789.

Χωρίς να ξεχνάμε βέβαια να αθροίσουμε στο αεροδυναμικό ισολογισμό της Macan, τη μηχανοκίνητη πίσω πτέρυγα και το επίπεδο πάτωμα. Με αυτά και με αυτά, οι Γερμανοί έδωσαν στο αυτοκίνητο Cx 0,25, διατηρώντας ταυτόχρονα ένα στιλ με χαρακτήρα -που τουλάχιστο σε μας αρέσει πολύ. Κι αν θέλετε να το συγκρίνουμε με την αεροδυναμική απόδοση της θερμικής Macan, να θυμίσουμε ότι αυτή έχει Cx 0,35, κυρίως λόγω της γραμμής του καπό που είναι πολύ λιγότερο βυθισμένο λόγω της παρουσίας του θερμικού κινητήρα. Η Porsche διατείνεται ότι με τέτοιο Cx, η ηλεκτρική αυτονομία θα μειωνόταν κατά 80 km.

Κλείνοντας το εξωτερικό στατικό κομμάτι, να επισημάνουμε τη σχεδίαση των θυρών χωρίς πλαίσιο που η Porsche λέει ότι αντιπροσωπεύει ένα κορυφαίο αποτέλεσμα, ειδικά επειδή η Macan φορά διπλά τζάμια εμπρός και πίσω. Με το λούκι που αφήνουν από το αμάξωμα να είναι ευρύ και να γεμίζει σκόνη και βρομιά, θα συμπληρώναμε εμείς.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Λιγότερα αναλογικά, περισσότερα ψηφιακά όργανα κι ελάχιστα κουμπιά στο τιμόνι. Τα ταμπλό των Porsche-μαζί και της Macan- χάνουν τη μοναδικότητά τους, αλλά τουλάχιστον διατηρούν τη γενική γραμμή της φίρμας. Ο λεβιές ταχυτήτων βρίσκεται πλέον ανάμεσα στο ταμπλό και στην κεντρική οθόνη, όπως στη νέα Panamera και στην Taycan. Η Porsche δεν υποχωρεί στην τάση «all-touch». Η κεντρική κονσόλα διατηρεί τα φυσικά χειριστήρια για τον έλεγχο κλιματισμού και την ένταση του ήχου.

Μπαίνοντας στην καμπίνα έρχεσαι αντιμέτωπος με το άψογο εσωτερικό. Με τα φινιρίσματα να είναι αντάξια των καλύτερων παρουσιάσεων της Porsche. Στο ίδιο μήκος κύματος και η επιλογή των υλικών που στην περίπτωσή μας ήταν συνδυασμένα με ένα έξτρα πακέτο με γαρνιτούρες από βουρτσιμένο αλουμίνιο στις πόρτες.

Η Macan φορά ταμπλό παρόμοιο με αυτό της νέας Panamera, με οθόνη 10,9 ιντσών στο κέντρο για το infotainment και κυρτή οθόνη 12,6 ιντσών για τα ψηφιακά όργανα. Δεν θα σας ζαλίσουμε με τις επιλογές διαμόρφωσης, τα μενού προσαρμογής χρώματος καμπίνας τις επιλογές διαμόρφωσης των οργάνων… Είναι πολλές, είναι πλήρεις κι όρεξη να ’χεις (και χρόνο) να παίζεις!

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Πίσω από το τιμόνι, τα ψηφιακά όργανα που εμφανίζονται στην πανοραμική οθόνη των 12,6 ιντσών χρησιμοποιούν τεχνολογία OLED που τα κάνει όχι μόνο φωτεινά, αλλά και με έντονη αντίθεση, ευάερη διάταξη και εξαιρετικά ακριβή στην τυπογραφία τους. Μιμούνται δε τους κλασικούς τρεις οφθαλμούς της Porsche. Το μειονέκτημα είναι ότι κάποιες χρήσιμες πληροφορίες δεν μπορούν να εμφανιστούν ταυτόχρονα, οπότε απαιτείται και να αλλάζεις τακτικά τη διάταξη/διαμόρφωσή τους.

Προαιρετικά, η Porsche προσφέρει head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, που το φορούσε η δική μας, το οποίο είναι σαφώς αποτελεσματικό, αλλά όχι και καινοτομία σε αυτό το επίπεδο τιμής αυτοκινήτου. Να πούμε όμως, ότι Porsche υποδεικνύει ότι αυτό το HUD αναπαράγει ό,τι και μια οθόνη 87” στα δέκα μέτρα από το αυτοκίνητο, με επικάλυψη επαυξημένης πραγματικότητας στις οδηγίες πλοήγησης. Που το καθιστά το μεγαλύτερο HUD της αγοράς. Και πάλι όμως δεν ακούγεται εντυπωσιακό, ειδικά από τη στιγμή που πρέπει να το πληρώσεις έξτρα.

Έξτρα είναι και η οθόνη απέναντι από τον συνοδηγό που του επιτρέπει όχι μόνο να ελέγχει τις λειτουργίες των πολυμέσων ή της πλοήγησης, αλλά και να παρακολουθεί και ορισμένες από τις πληροφορίες οδήγησης -ταχύτητα και απεικόνιση των επιταχύνσεων- ή να φορτώνει εφαρμογές. Η οθόνη αυτή διαθέτει και «φίλτρο απορρήτου» που την κάνει μαύρη όταν την βλέπεις από τη θέση του οδηγού και όταν το αυτοκίνητο κινείται. Για προφανείς λόγους. Λειτουργεί; Όχι! Η γωνία θέασης για λόγους ασφαλείας είναι πολύ στενή με τον συνοδηγό να πρέπει να κολλήσει σχεδόν στην πόρτα για να βλέπει όλο το θέμα. Προς βελτίωση, λοιπόν.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το ενσωματωμένο σύστημα πολυμέσων έχει αναθεωρηθεί, με πιο πολύχρωμο φόντο και περιορισμένο αριθμό κύριων μενού. Γρήγορο και αρκετά εύκολο στη χρήση, ωστόσο απαιτεί πολλαπλές λειτουργίες για να αποσυνδέσεις τα βοηθήματα οδήγησης που δεν χρειάζεσαι, κάθε φορά που ξεκινάς. Όπως η νέα Panamera και η ανανεωμένη Taycan, η Macan μπορεί να εξοπλιστεί με οθόνη συνοδηγού. Έξτρα που κοστίζει 1.678 ευρώ.

Ένα άλλο απογοητευτικό στοιχείο της Porsche είναι ότι όλες οι συνδεδεμένες υπηρεσίες απαιτούν φυσικά σύνδεση στο ίντερνετ. Σύνδεση που μπορείς να μοιραστείς με τους επιβάτες δημιουργώντας ένα wifi hotspot. Δώρον άδωρον βέβαια, επειδή η Porsche παρέχει μόνο 5 GB δεδομένων ανά μήνα στην προσφορά της! Έν έτει 2024! Οπότε, για να το λύσεις μοιράζεις τη σύνδεση του δικού σου κινητού. Παιδιά, αυτός δεν είναι όγκος δεδομένων για όποιον πληρώνει 90 χιλιάρικα για αυτοκίνητο που θέλει να ενσαρκώνει την τεχνολογική νεωτερικότητα…

Όσον αφορά τη χωροταξία, τα πράγματα έχουν βελτιωθεί συνακόλουθα με την αύξηση των διαστάσεων της Macan. Σημαντικά δε κατά μήκος, καθώς το μεταξόνιο του αυτοκινήτου έχει αυξηθεί κατά εννέα πόντους. Πάντως δεν φαίνεται να ήταν αρκετό, καθώς στην πράξη και με τον οδηγό κοντά στα 1,80, ο αέρας που απομένει για τα γόνατα του πίσω, είναι δεν είναι πέντε πόντοι. Ευτυχώς, τα πέλματα βρίσκουν θέση αρκετά εύκολα κάτω από τα εμπρός καθίσματα.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Αρκετά ευρύχωρο σε απόλυτους αριθμούς, το πίσω κάθισμα δεν διαθέτει ωστόσο πολύ χώρο για το κεφάλι, καθώς η οροφή πέφτει νωρίς. Επαρκές λοιπόν για ενηλίκους μεσαίου μεγέθους, αλλά θα περιμέναμε περισσότερα από ένα αυτοκίνητο των 4,8 m.

Σε κάθε περίπτωση, είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος επιβάτες ύψους άνω του 1,80 να ταξιδεύουν με άνεση σε μεγάλες διαδρομές πίσω. Μπορεί επίσης να χρειαστεί να αποσυνδέσεις τη λειτουργία welcome από τα μενού του συστήματος που επιτρέπει στον οδηγό να μπαίνει και να βγαίνει πιο εύκολα με αυτόματη οπισθοχώρηση του καθίσματός του κατά μερικά εκατοστά. Καθώς σε αντίθετη περίπτωση, ο πίσω επιβάτης δεν θα εκτιμήσει διόλου αυτή τη λειτουργία.

Στις εμπρός θέσεις το στάτους της Porsche δίνει το παρών με ακόμα καλύτερη αντίληψη της ποιότητας και άψογη συναρμολόγηση. Η διαμόρφωση των καθισμάτων με τις 14 ηλεκτρικές ρυθμίσεις, που δεν θα λέγαμε ότι είναι φουλ μπάκετ, η άνεση είναι πολύ καλή και η υποστήριξη απολύτως ικανοποιητική όταν ο ρυθμός ανεβαίνει.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
H βασική χωρητικότητα των 540 lt του πορτμπαγκάζ δηλώνει ότι η Macan είναι ένα πραγματικό οικογενειακό αυτοκίνητο. Συν τα 84 lt του frunk. Το subwoofer των προαιρετικών ηχοσυστημάτων μειώνει την χωρητικότητα κατά 60 lt, κατεβάζοντας το πορτμπαγκάζ στα 480 λίτρα. Όπως στη δική μας Macan 4. H προσθήκη αυτόματου κλιματισμού τεσσάρων ζωνών ανεβάζει τον λογαριασμό κατά €504.

Τέλος, όσον αφορά τον όγκο φόρτωσης, το πορτμπαγκάζ της Macan μπορεί να αποθηκεύσει έως και 580 lt χωρίς το προηγμένο έξτρα ηχοσύστημα (Bose ή Burmester) που ενσωματώνει subwoofer στο δάπεδο του πορτμπαγκάζ. Όπως είχε η δική μας. Οπότε έτσι υπολογίστε 480 lt, κάτι που θα επηρεάσει επίσης την χωρητικότητα όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες του πίσω καθίσματος: 1.288 έναντι 1.348 lt. Αυτό που δεν αλλάζει είναι to frunk που με 84 lt χωράει τον μεγάλο σάκο των καλωδίων ή δύο backpack.

Ανασύροντας από τη μνήμη σας το τεχνικό φύλλο της Macan, να θυμίσουμε ότι το αυτοκίνητο πατά πάνω στην πλατφόρμα PPE (Premium Platform Electric) που εξελίχτηκε από κοινού από την Audi και την Porsche. Σε αντίθεση με την Tycan που βασίζεται στην αρχιτεκτονική J1 που εξελίχτηκε από την Porsche.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Στην Premium Plateform Electric η κατανομή της μάζας είναι ελαφρώς μεγαλύτερη πίσω, σε αναλογία 48:52. Το ePTM διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τα ηλεκτρομοτέρ, μεταβάλλοντας δυναμικά την κατανομή της ροπής μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα.

Στο πάτωμα αυτής της 800βολτης αρχιτεκτονικής υπάρχει μια μπαταρία χημείας NMC με μεικτή χωρητικότητα 100 kWh ή 95 ωφέλιμες κιλοβατώρες. Συσσωρευτής που αποτελείται από 12 μονάδες των 15 κυψελών που παρέχονται από την CATL. Αλλά τις συναρμολογεί γερμανική εταιρεία, συνεργάτης της Porsche.

Τόσο εμπρός όσο και πίσω, η Macan 4 φορά σύγχρονο κινητήρα μόνιμου μαγνήτη. Ηλεκτρομοτέρ που αποδίδουν αθροιστικά 387 άλογα. Σημειώστε βέβαια ότι όπως και στην Taycan, υπάρχει λειτουργία «overboost» όταν ενεργοποιείς τη λειτουργία «Launch Control», ανεβάζοντας την ισχύ στα 408 άλογα -και στα 650 Nm. Όσες φορές δε, κι αν το επαναλάβαμε, η μπαταρία δεν έδειξε να παίρνει χαμπάρι από υπερθέρμανση. Η παραπάνω απόδοση φτάνει για να κόψει η Macan 4 το νήμα των 0-100 km/h σε 5,2 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 220 km/h.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Με δυνατές ρεπρίζ, ενσωματώνεσαι χωρίς την παραμικρή δυσκολία στην κυκλοφορία της εθνικής, μπαίνοντας από τη λωρίδα επιτάχυνσης. Η πολύ καλή δουλειά στην ηχομόνωση δημιουργεί ένα σχεδόν απόκοσμα ήσυχο περιβάλλον στην καμπίνα. Ακόμα και στα 180 km/h που έρχονται εν ριπή οφθαλμού. Καίγοντας από την άλλη βέβαια, 30άρια.

Όπως λέγαμε, οι φαν της Porsche θα αναγνωρίσουν γρήγορα τα μολυβώματα της φίρμας στη νέα, ηλεκτρική Macan. Και με το που κάτσεις στο τιμόνι πάλι θα νιώσεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε Porsche. Εκ των πραγμάτων δεν μπορείς να υπολογίζεις στον ήχο ενός flat 6 ή ενός V8, παρόλο που κατασκευαστής το προσπαθεί με ηλεκτρονικούς ήχους. Το αποτέλεσμα δεν είναι το ίδιο κακό όσο στον ανταγωνισμό, αλλά και δεν μας τέρπει ιδιαίτερα από τη στιγμή μάλιστα που χρεώνεται έξτρα, €532.

Ωστόσο και κατά τα λοιπά, η εμπειρία είναι συναρπαστική, όπως τη βιώνεις από το κόκπιτ της νέας Macan. Ξεχάστε πόσο ψηλά καθόσουν στην προηγούμενη. Εδώ το έδρανο του καθίσματος έχει χαμηλώσει 1,5 πόντο εμπρός και 2,8 πόντους πίσω.

Με την επιτάχυνση και τις ρεπρίζ να γίνονται με νεύρο τετανικό για SUV και την αίσθηση που αποκομίζεις από τον δρόμο να είναι εντυπωσιακή. Δεν είναι δε λίγες οι φορές που, καθώς η Macan ορμά σαν σίφουνας προς τα εμπρός, σκέφτεσαι να ελαφρώσεις το πόδι σου από το γκάζι. Ασύλληπτες ταχύτητες πιάνονται σε λίγα δευτερόλεπτα.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Όσο κι αν είσαι εξοικειωμένος με το Porsche Traction Management (PTM), εδώ έχεις να κάνεις με το ePTM. Το οποίο, μέσω της ηλεκτρονικής πλέον διαχείρισης των ηλεκτρομοτέρ, προσφέρει απαράμιλλη απόκριση. Σύμφωνα με την Porsche, το ePTM είναι πέντε φορές πιο γρήγορο στη κατανομή της ροπής σε κάθε άξονα από οποιοδήποτε συμβατικό σύστημα. Σε περίπτωση απώλειας ελκτικής πρόσφυσης δε, χρειάζεται λιγότερο από 10 ms για να αντιδράσει.

Τόσο από το σασί όσο και από το τιμόνι, η ανατροφοδότηση με πληροφορία είναι απαράμιλλη και η ακρίβεια και η απόκριση στις εντολές διαχείρισης, εξαιρετική. Με σημαντική βοήθεια από τα μάλλον μαλακά Michelin Pilot Sport (255/45 εμπρός, 295/40 πίσω). Σε κάθε περίπτωση, ξεχνάς ότι έχεις να κάνεις με ένα αυτοκίνητο σχεδόν 4,8 m που ξεπερνά σε βάρος τους 2,3 τόνους.

Η Macan 4 δεν έχει κανένα πρόβλημα να διαχειριστεί τις γρήγορες στροφές, τοποθετούμενη στον δρόμο με τρόπο που σπάνια αισθάνεσαι (κι επιχειρείς) στο τιμόνι ενός SUV. Εάν δε, αποφασίσεις να περάσεις μπόλικα βατ στους άξονες στην έξοδο της στροφής, είναι μια επιλογή για την οποία πρέπει να είσαι έτοιμος να αποδεχτείς (και να διαχειριστείς) τις συνέπειες. Διότι όχι μόνο η ροπή ανακαλείται στη δράση ακαριαία, αλλά περνά εξ ολοκλήρου στους τροχούς σε πραγματικό χρόνο. 

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Την τετρακίνητη Macan με το πισωκίνητο set-up την τοποθετείς όπως σου καπνίσει… Η άφθονη ηλεκτρική ροπή και το ePTM μεταφράζουν τα τηλεγραφήματα στο γκάζι αυτοστιγμεί. 

«Τετρακίνητη», είπατε; Στα χαρτιά… Το πισωκίνητο set-up της τετρακίνησης υποστηρίζει την τάση η Macan 4 να γυρίσει την ουρά της -το αυτοκίνητό μας δεν φορούσε την έξτρα τετραδιεύθυνση. Διέθετε όμως ένα άλλο έξτρα που αναμφίβολα δεν είναι άμοιρο ευθύνης για την εξαιρετική συμπεριφορά της Macan 4: Προσαρμοζόμενη αερανάρτηση PASM. Που εξαλείφει τη συντριπτική πλειονότητα των παρασιτικών κινήσεων του αμαξώματος, διατηρώντας παράλληλα ένα καλό επίπεδο άνεσης. Ακόμη κι όταν έχει επιλεγεί η λειτουργία Sport Plus -προσβάσιμη με το πακέτο Sport Chrono. Κι αν η απόσβεση σου φαίνεται πιο στεγνή στην πόλη, το αποδίδουμε περισσότερο στις ζάντες των 21” που φορούσε το αυτοκίνητό μας έναντι των στάνταρ 20”.

Όπως σωστά υποθέτετε, κάναμε κατάχρηση των οδηγικών Sport και Sport Plus που επιλέγεις μέσω του διάσημου τροχίσκου στο τιμόνι. Και γι’ αυτό βγάζεις το καπέλο στην Porsche. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις περισσότερες μάρκες, όπου η αισθητή διαφορά μεταξύ των διαφορετικών οδηγικών ρυθμίσεων είναι σε μεγάλο βαθμό αμφισβητήσιμη, εδώ δεν έχεις καμία αμφιβολία. Με το που επιλέγεις «Sport» αισθάνεσαι πως αυτό το βαρύ SUV αλλάζει ρόλο.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Θέση, αίσθηση στο τιμόνι και στο πεντάλ του φρένου… Τίποτα δεν λείπει από την οδηγική εμπειρία, εκτός από τον αυθεντικό ήχο ενός μελωδικού βενζινοκινητήρα.

Η λειτουργία Sport Plus είναι αυτή που σου επιτρέπει να έχεις πρόσβαση στη μάξιμουμ απόδοση των ηλεκτροκινητήρων. Το 5,2” για το σπριντ των 0-100 είναι απλώς ένα νούμερο, αλλά και απατηλό για τις δυνατότητες της Macan 4 έναντι άλλων πιο αποδοτικών SUV, εξ Αμερικής και Κίνας ορμώμενων, με 500+ και 600+ άλογα. Μιας και κανένα τους δεν φτάνει τη Macan στο πώς η ροπή περνά στο δρόμο σε στριφτερή άσφαλτο, στο πώς τιθασεύονται τα G και στο πώς κουμαντάρει τη μεταφορά μάζας στους τρεις άξονες.

Να σημειώσουμε ότι το φρενάρισμα αποδείχτηκε σε κάθε περίπτωση άψογο. Με πολύ δύναμη και πάνω από όλα με συνέπεια στο πεντάλ που παραμένει αναλλοίωτο σε αίσθηση και λειτουργία σε αλλεπάλληλα φρεναρίσματα. Κάποιοι, ειδικά αυτοί που έχουν βολευτεί το «one pedal», ίσως παραπονεθούν για τις μόνο δύο λειτουργίες ανάκτησης. Αλλά η αρχική ρύθμιση φαίνεται πολύ καλά βαθμονομημένη. Βολική περισσότερο για σπορ οδήγηση και λιγότερο για χαλαρή και αστική.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Ακριβές τιμόνι, στιβαρό πάτημα και μικρή κλίση στην αλλαγή στήριξης. Η Macan 4S στις περισσότερες περιπτώσεις κρύβει τους 2,4 τόνους της (EU – με οδηγό), εκτός από τις πολύ κλειστές στροφές όπου υποστρέφει αν το παρακάνεις με την ταχύτητα εισόδου. Πάντως οι συνεπιβάτες σου θα έχουν ήδη αρχίσει να διαμαρτύρονται πολύ νωρίτερα.

Η Macan 4, όπως και κάθε νέα Macan, φορά μεγάλη μπαταρία, με ωφέλιμη χωρητικότητα 95 kWh (μεικτή 100 kWh). Συσσωρευτής που της επιτρέπει να ανακοινώνει συνδυασμένη αυτονομία έως και 613 km στην έκδοση 4 σύμφωνα με τον κύκλο WLTP. Στην δρόμους της περιφέρειας πετύχαμε μέση κατανάλωση σχεδόν 19 kWh/100 km. Και στην εθνική κοντά στις 24 kWh/100 km που για τους ταξιδευτές δίνει αυτονομία 280 km στο φάσμα ρεζέρβας/max φόρτισης (10%-80%). Στη δε πόλη, χωρίς αστικό αυτοκινητόδρομο, είδαμε το καλό 14,5 kWh/100 km. Με το νέο πρωτόκολλο του DRIVE (50% πόλη, 20% εθνική, 30% περιφέρεια) έχουμε μικτή κατανάλωση 17,7 kWh/100 km ή αυτονομία 540 km. Σημειώστε πάντως ότι στη σπορ οδήγηση τα 30άρια πέφτουν βροχή.

Όσον αφορά τη φόρτιση, με το BMS της μπαταρίας να επιτρέπει μέχρι 270 kW σε DC μπορείς να ανακτάς χωρητικότητα 10% σε 80% σε 21 λεπτά της ώρας. Χρόνος-ρεκόρ για την κατηγορία, αν και για να τον πετύχεις θα πρέπει να έχεις κερδίσει σε τζακ ποτ: Μπαταρία στη σωστή θερμοκρασία (τυπική προετοιμασία) και ένα τερματικό σε πλήρη φόρμα. Έχουμε δει 180άρια τερματικά που δεν μπορούσαν να δώσουν μέση ισχύ φόρτισης ούτε 80 kW σε μπαταρία στη σωστή θερμοκρασία που σήκωνε μέχρι και 170! Δεν τη δοκιμάσαμε σε ταχυφόρτιση, αλλά να σημειώσουμε ότι η Macan διαθέτει Battery Management Controller Extended. Αυτός ο ελεγκτής BMCE διαιρεί τη μεγάλη μπαταρία 100 kWh 800v σε δύο εικονικές μπαταρίες των 50 kWh 400v για βελτιστοποίηση του χρόνου επαναφόρτισης.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Χάρη στην ηλεκτρική αρχιτεκτονική 800 V της πλατφόρμας PPE, η Macan φορτίζει γρήγορα με μέγιστη ισχύ 270 kW σε συνεχές ρεύμα.

Η διαίρεση των μπαταριών στα δύο με αυτόν τον τρόπο καθιστά δυνατό τον περιορισμό της θερμοκρασίας των κυψελών, διατηρώντας παράλληλα σημαντική ζήτηση ισχύος από το τερματικό, η οποία έχει άμεση συνέπεια πιο γραμμική καμπύλη φόρτισης. Η Porsche δεν λέει περισσότερα για το θέμα, αρκούμενη να αναφέρει ότι πιάνει ισχύ μέχρι και 150 kW (σε άλλα δελτία Τύπου είδαμε 135) σε δίκτυο 400 Volt. Που την κρατά ως μέσο όρο για περισσότερο χρόνο. Χωρίς περαιτέρω διευκρίνιση…

Σε 11άρι wallbox AC (ή σε τριφασική 16άρα πρίζα) με τον στάνταρ εσωτερικό φορτιστή των 11 kW, για πλήρη φόρτιση 0-100% χρειάζεσαι κάτι παραπάνω από 10 ώρες.

Η βασική τιμή της Porsche Macan 4 ξεκινά από τις 89.950 ευρώ. Με τη δική μας να διαθέτει επιπλέον εξοπλισμό 33.833 ευρώ, διαμορφώνοντας την τιμή στις 123.783 ευρώ. Θα τα διαλέγαμε όλα τα έξτρα στην προσωπική μας Macan 4; Η αλήθεια είναι πως όχι. Αλλά τα 100 χιλιάρικα θα τα ξεπερνάγαμε. Δείτε την τιμολόγηση του αυτοκινήτου μας με τα έξτρα στο συνημμένο ή διαμορφώστε τη δική σας Macan 4 στον configurator της εταιρείας, εδώ.

Test drive: Porsche Macan 4, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η νέα Macan, αν και ηλεκτρική, παραμένει πιστή στο πνεύμα της Porsche. Με εξαιρετική οδική συμπεριφορά και προσφέροντας μοναδική οδηγική εμπειρία, φαίνεται ικανή να μπορεί να σαγηνεύσει ακόμη και τους πολέμιους της εν εξελίξει ηλεκτρικής μετάβασης της φίρμας.

Και ποια είναι η ετυμηγορία μας για την Macan 4; H εμπειρογνωσία είναι μάλλον σαν τον… βήχα. Δεν κρύβεται! Για να φτιάξεις ένα ηλεκτρικό SUV 2,3 τόνων με τόσο υπέροχη οδηγική αίσθηση, απύθμενο δυναμισμό, αποτελεσματικότητα και τόσο προνομιακή σύνδεση με τον οδηγό, χρειάζεται να σε λένε Porsche. 

Porsche Macan 4

Τι λέει το DRIVE Με συμμετοχικά κοφτερό σασί και ισορροπημένο ηλεκτρικό πακέτο μεταξύ δυναμικότητας και αποδοτικότητας, η 4 υποφέρει απ΄ ό,τι και οι άλλες Macan της γκάμας: Πολιτική της εταιρείας στα έξτρα, τεράστιο βάρος και… έλλειψη γοητείας. 
Τιμή     Από €89.950
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τεχνολογία BEV, δύο σύγχρονα ηλεκτρικά μοτέρ, μπαταρία ιόντων λιθίου χημείας NMC 100/95 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 387 PS και 408 PS, 650 Nm με Launch Control
Διαστάσεις 4.784 x 1.938 x 1.622 mm
Πορτμπαγκάζ 540/1.348 ή 480/1.288 + 84 lt
Βάρος 2.405 kg (EU)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h  5,2″ με Launch Control
0-160 km/h 11,8″ με Launch Control
0-200 km/h 19,0″ με Launch Control
80-120 km/h 3,1″ με Launch Control
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Κατανάλωση* 17,7 kWh/100 km
Αυτονομία* 540 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
DC 50 kW, 10%-80% 73′
DC 120 kW, 10%-80% 46′
DC 150 kW, 10%-80% 33′
DC 300 kW  10%-80% 18′
AC 11 kW, 0-100% 10 ώρες
*Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης

 




Δημοσιεύτηκε ! 2024-12-23 15:54:00

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button