
Lavazza: Η αλμυρή τιμή του εσπρέσο… σπάει τα νεύρα των καταναλωτών
Ο καφές μετατρέπεται σιγά-σιγά σε είδος πολυτελείας. Η ανοχή των καταναλωτών στις αυξανόμενες τιμές του καφέ βρίσκεται σε οριακό σημείο, όπως προειδοποιεί ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας παραγωγής καφέ Lavazza, αποδίδοντας την αυξανόμενη τιμή του στην κερδοσκοπία των χρηματοπιστωτικών αγορών, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Οι τιμές του καφέ στα διεθνή χρηματιστήρια έχουν εκτοξευθεί από τις αρχές του περασμένου έτους, με τους κόκκους Arabica υψηλότερης ποιότητας να φτάνουν στην τιμή-ρεκόρ των 3,9 ευρώ ανά λίβρα (450 γραμμάρια) τον Φεβρουάριο. Ωστόσο μειώθηκαν απότομα αυτόν τον μήνα, κοντά στα 3 ευρώ, εν μέσω φόβων ότι οι δασμοί του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα περιορίσουν τη ζήτηση.
«Είναι σαν να βλέπεις τον δείκτη της Γουόλ Στριτ να ανεβαίνει αλματωδώς και γνωρίζεις ότι κάποια στιγμή, μοιραία, θα καταρρεύσει» λέει ο Αντόνιο Μπαραβάλε, διευθύνων σύμβουλος της Lavazza. Θεωρεί υπεύθυνους για τις αυξήσεις των τιμών του καφέ την κερδοσκοπία της αγοράς και τους περιορισμούς στην προσφορά, που προκύπτουν από τις ασταθείς καιρικές συνθήκες.
Σημειώνει ότι η κλιματική αλλαγή «αποτελεί πρόβλημα για τον κλάδο, αλλά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, όχι για την παραγωγή καφέ του 2025». Προσθέτει, μάλιστα, ότι προβλέψεις για την παραγωγή των κόκκων στη Βραζιλία, τον μεγαλύτερο παραγωγό κόκκων Arabica στον κόσμο, είναι θετικές.
Ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ προειδοποιεί σε έκθεση που εκδόθηκε τον περασμένο μήνα ότι οι τιμές εξαγωγής καφέ ενδέχεται να αυξηθούν περαιτέρω φέτος. Οικονομολόγοι θεωρούν ότι οι περυσινές καιρικές συνθήκες στη Βραζιλία έχουν προκαλέσει την «τέλεια καταιγίδα» στην παραγωγή του καφέ και ότι η κλιματική κρίση θα οδηγεί σε συχνότερες αυξήσεις της τιμής του σε σχέση με το παρελθόν.
Η Lavazza –στην ιδιοκτησία της οποίας ανήκουν τόσο η γαλλική φίρμα καφέ Carte Noire όσο και η δανέζικη Merrild– ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα ότι τα καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν κατά 20,6%, στα 82 εκατ. ευρώ πέρυσι, με έσοδα αυξημένα κατά 9,1%, στα 3,35 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία πιθανότατα θα πληγεί από τους δασμούς του 10-20% που επέβαλε ο Τραμπ σε προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την ΕΕ. Η Lavazza κάνει πωλήσεις ύψους 400 εκατ. ευρώ ετησίως στις ΗΠΑ, και παρότι άρχισε να μεταφέρει το καβούρδισμα και τη συσκευασία των προϊόντων της στην Αμερική το 2022, ο μισός καφές που πουλάει εκεί εξακολουθεί να εισάγεται από την Ιταλία.
Ο Μπαραβάλε ισχυρίζεται ότι η εταιρεία του θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο χρόνια πριν αρχίσει να μεταφέρει τις πρόσθετες παραγωγικές μονάδες της στις ΗΠΑ. Το φετινό περιθώριο κέρδους του ομίλου έχει συρρικνωθεί στο 9,3% με βάση τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, από το 11-12% προ τριετίας, όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στους Financial Times.
Σε αντίθεση με τη Lavazza, πολλοί παραγωγοί καφέ αγοράζουν πλέον φθηνότερες παραλλαγές των κόκκων της ποικιλίας τους, ώστε να αντισταθμίσουν τμήμα των αυξήσεων στις τιμές, μετακυλώντας το υπόλοιπο στους καταναλωτές – με αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης καφέ. Ως εκ τούτου, η μέση παγκόσμια αγορά του καφέ περιορίστηκε κατά περίπου 3,5% την τελευταία διετία, σύμφωνα με στοιχεία της Lavazza.
Ο Μπαραβάλε αναμένει περαιτέρω πτώση των πωλήσεων εντός του 2025, καθώς ο πληθωρισμός στον καφέ επιμένει. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία δεν έχει ξεκινήσει απολύσεις ούτε έχει περιορίσει τις πρωτοβουλίες μάρκετινγκ και έρευνας για να μειώσει τα λειτουργικά κόστη της. Η Lavazza ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα την κυκλοφορία μιας καινοτόμου κάψουλας εκτός συσκευασίας, κατασκευασμένης εξ ολοκλήρου από καφέ.
Τα προϊόντα για οικιακή κατανάλωση, στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι κάψουλες και οι συσκευασίες αλεσμένου καφέ, αντιπροσωπεύουν το 55% των εσόδων του ομίλου – αλλά οι πωλήσεις του δεν έχουν διατηρηθεί στα επίπεδα των προωθητικών πρωτοβουλιών της Lavazza με διαφημίσεις σε δημόσιους χώρους.
. . .
Δημοσιεύτηκε ! 2025-04-13 10:47:00