Auto

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, σχεδόν μοναδικό

Επιτέλους δοκιμάζουμε το Volvo EX90, καθώς η σουηδική φίρμα καθυστέρησε το λανσάρισμα της ναυαρχίδας της κατά δύο χρόνια. Με το 7θέσιο ηλεκτρικό SUV να είναι πλέον διαθέσιμο στην Ελλάδα, είχαμε την ευκαιρία να το βάλουμε στο χέρι στην ισχυρή έκδοση Twin Performance, εξοπλισμένη με τη μεγαλύτερη μπαταρία της γκάμας.

Βλέποντας από κοντά το Volvo EX90, πρώτη εντύπωση είναι πως έχεις να κάνεις με έναν μονόλιθο. Επιβλητικό σε μέγεθος, χωρίς σχεδιαστικά τερτίπια και χαριτωμενιές, αλλά ταυτόχρονα αντιλαμβάνεσαι ότι σχεδιάστηκε για να έχει μικρή αεροδυναμική αντίσταση. Ένα επιβλητικός μασίφ όγκος, αλλά σχεδιασμένος να προσφέρει μικρή αντίσταση στον αέρα. Κι αν μεταφράσουμε τα παραπάνω σε νούμερα, το EX90 μετρά σε μήκος 5,04 m (9 cm μακρύτερο από το XC90), το πλάτος του φτάνει σχεδόν τα δύο (1,96 m) το ύψος στα 1,74 m και ο Cx στο 0,29.

Το Volvo EX90 είναι το μοντέλο της σουηδικής γκάμας με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα πλαστικά, περίπου 15% ή 48 κιλά

Όλα τα χρώματα της παλέτας του EX90 κοστίζουν €1.116, όπως και το δικό μας, Sand Dune. Το μόνο χρώμα που δεν έχει χρέωση είναι το γκρι, Vapour Grey.

Γι’ αυτόν τον τελευταίο συντελεστή, που είναι σχετικά χαμηλός για τόσο υπερμέγεθες SUV, η Volvo επέδειξε περισσή σπουδή. Έτσι οι τραχιές ακμές και γωνίες σμιλεύτηκαν ανάλογα για να παρουσιάζουν μικρή αντίσταση στον αέρα, η γρίλια της μάσκας φιμώθηκε, οι πλευρικοί καθρέφτες μπήκαν κι αυτοί στην εξίσωση της αεροδυναμικής σήραγγας, οι χειρολαβές βυθίζονται για να έρθουν πρόσωπο στη λαμαρίνα των θυρών… Όλα τους φαίνεται ότι έχουν μελετηθεί για τη μεγιστοποίηση της αεροδυναμικής απόδοσης.

Και θα ρωτήσετε και εύλογα, «αν η Volvo ήθελε πραγματικά να περιορίσει την αντίσταση του EX90 στον αέρα, δεν θα μπορούσε να είχε σχεδιάσει κάτι που δεν φέρνει σε μονόλιθο;». Η απάντηση είναι ότι οι Σουηδοί ήθελαν το EX90 να απεικονίζει τη νέα σχεδίαση της φίρμας για τα επόμενα χρόνια. Υιοθετώντας τους αισθητικούς κώδικες του XC90 που λανσαρίστηκε πριν από δέκα χρόνια, αλλά σε εκσυγχρονισμένη εκδοχή.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το EX90 ενσωματώνεται απόλυτα στην γκάμα της Volvo, διατηρώντας για παράδειγμα τη φωτεινή υπογραφή εμπνευσμένη από το σφυρί του Thor. Οι γραμμές του είναι ρευστές και βοηθούν στη διατήρηση ενός πολιτικά ορθού Cd 0,29, βοηθούμενο επίσης από τις ανδυόμενες λαβές των θυρών και τους ενεργούς μπροστινούς αεραγωγούς. Η διακριτική σήμανση «Performance» υποδηλώνει ότι το EX90 διαθέτει 517 άλογα που μεταφράζονται σε 5,4 kg/PS -och det är ju inte så illa!

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Στο πίσω μέρος, τα φώτα χωρίζονται πλέον σε δύο μέρη: Ένα τμήμα που βρίσκεται σε κάθε πλευρά του πίσω παραθύρου και ένα κύριο τμήμα σε σχήμα «C» ενσωματωμένο στην πίσω πόρτα. Μια μαύρη λωρίδα συνδέει αυτές τις δύο φωτιστικές μονάδες, διασχίζοντας το αμάξωμα κι ενισχύοντας την οπτική ταυτότητα του EX90.

Η καμπίνα του Volvo EX90 αποτελεί την τέλεια αντίστιξη στα γερμανικά και γαλλικά εσωτερικά που βρίθουν από πολύχρωμες διόδους, led και ledάκια, περίτεχνους οπίσθιους φωτισμούς… Που σε αντίθεση με την καμπίνα που έχουμε εμπρός μας, δείχνουν τόσο μάταια όσο και επιθετικά (έως και κιτς) για τα ματάκια μας.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η βασιλική άνεση και η σιωπή που επικρατεί στην καμπίνα του νέου Volvo EX90 σε κάνουν να νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε ανηχοϊκό παλάτι. Αυτά τα ίδια χαρακτηριστικά που κυριαρχούν στην καμπίνα, σε κάνουν σχεδόν να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι καβάλα σε ένα γιγάντιο, ηλεκτρικό μαστόδοντο. Που για να έχει ήσυχη τη συνείδησή του διατυμπανίζει ότι η Volvo το επιδαψίλευσε με ανακυκλωμένα και φυτικά υλικά. Μια συστηματική άλλωστε τα τελευταία χρόνια πρακτική για τη σουηδική εταιρεία.

Στο εσωτερικό του EX90 λοιπόν, θα εκτιμήσεις την άνεση και θα πελαγώσεις με τα εργονομικά προβλήματα. Αλλά η πρώτη ποιότητα του Volvo EX90 είναι τα φινιρίσματά του. Ξέχνα το δέρμα σε καθίσματα και τιμόνι. Οι επενδύσεις είναι ορίτζιναλ, πρωτοποριακές από χυμό… πεύκου. Ή ενός μείγματος μαλλιού πιστοποιημένο από τη Nativa. Εταιρεία κατασκευής υφασμάτων που πρωτοπορεί στις κυκλικές και εστιασμένες στη Φύση μεθόδους που ενσωματώνουν ολόκληρο τον κύκλο παραγωγής.

Το EX90 είναι το Volvo με «την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα πλαστικά, περίπου 15% ή 48 κιλά». Μάλιστα, η προσεγμένη εμφάνιση δεν παρέχει καμία ένδειξη για την προέλευσή τους. Της μοκέτας για παράδειγμα, η οποία είναι από συνθετικό πολυαμίδιο. Μια ίνα που ονομάζεται Econyl και προέρχεται από βιομηχανικά απορρίμματα, υπολείμματα υφασμάτων από τη βιομηχανία ρουχισμού, παλιά χαλιά και δίχτυα ψαρέματος, κυρίως από τη βιομηχανία υδατοκαλλιέργειας. Η Volvo επιδιώκει να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, αλλά σε μια κατηγορία premium, η απουσία δέρματος στην καμπίνα δύσκολο θα μπορούσε να πείσει ορισμένους πελάτες. Ακόμη κι αν το συνθετικό ή το βίγκαν δέρμα τείνει να γίνει κοινός τόπος.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Τα ξύλινα ένθετα, ο ωραία ντυμένος ουρανός και η μεγάλη πανοραμική (μη ανοιγόμενη) οροφή κάνουν αυτό το εσωτερικό ζεστό. Εκτός από μερικές λεπτομέρειες, τα φινιρίσματα είναι φροντισμένα, με το ταμπλό καλυμμένο με απομίμηση δέρματος και ωραία γαζιά σε αυτή τη μοναδική έκδοση Ultra που εισάγεται στην Ελλάδα. Μόνο ένα χειριστήριο, αυτό της έντασης του ηχοσυστήματος παραμένει στην κεντρική κονσόλα, που χρησιμοποιείται επίσης για on/off. 

Οι συναρμολογήσεις και οι συναρμογές είναι καλοφτιαγμένες, μετουσιώνοντας την παρουσίαση της καμπίνας σε κομψή και εκλεπτυσμένη. Θυμίζοντας, χωρίς να αντιγράφει, τη σύνθεση των πρώτων Tesla Model S και Model X, λόγω της κεντρικής θέσης της κύριας οθόνης.

Τα εμπρός καθίσματα, με την τυπική σχεδίαση της Volvo, είναι ιδιαίτερα μαλακά και φιλόξενα. Όταν μιλάμε για τη σουηδική αίσθηση του καλωσορίσματος, σκεφτόμαστε πάντα τα πολύ άνετα καθίσματα του Göteborg. Και όσες φορές έχουμε ταξιδέψει εκατοντάδες χιλιόμετρα, τα μνημονεύουμε. Πόσω μάλλον τώρα που διαθέτουν λειτουργία μασάζ και ηλεκτρική ρύθμιση μέσω ενός παντογραφικού χειριστηρίου. Κουμπί που αποτελεί μια από τις πολλές εργονομικές ιδιαιτερότητες του Volvo EX90, όπως θα δούμε παρακάτω.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Η ζεστή εικόνα των οικολογικών υλικών πάντως, ταιριάζει απόλυτα με την τυπικά σκανδιναβική ατμόσφαιρα που επιδιώκει να δώσει η Volvo στην καμπίνα: Κατασκευασμένη με απλότητα στη μορφή και με φωτεινότητα. Ομοίως όπως τα ξύλινα ένθετα με πιστοποίηση FSC που σκορπούν ένα απαλό «φως» καλωσορίσματος. Αλλά για να μην πετάμε αρκτικόλεξα στον αέρα, η πιστοποίηση FSC έχει να κάνει με τη διαχείριση των δασών. Επιβεβαιώνοντας ότι το δάσος το διαχειρίζονται με τρόπο που διατηρεί τη βιοποικιλότητά του και ωφελεί τη ζωή των ντόπιων πληθυσμών και των εργαζομένων, διασφαλίζοντας παράλληλα την οικονομική βιωσιμότητά του. Η διαχείριση των δασών με πιστοποίηση FSC ακολουθεί αυστηρά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά πρότυπα.

Απαριθμώντας τα εργονομικά τερτίπια που αντιμετωπίζεις στο Volvo EX90, ας ξεκινήσουμε με την κάρτα που χρησιμεύει ως κλειδί του αυτοκινήτου. Και που χρειάζεται να αγγίξεις τη χειρολαβή της πόρτας του οδηγού. Προσοχή! Όχι οπουδήποτε! Στο εμπρός άκρο της. Που ακόμα κι έτσι, το σύστημα δεν ακούει πάντα. Χώρια που πρόκειται για ατυχή επιλογή, καθώς αναιρεί το πλεονέκτημα για άνοιγμα και κλείσιμο hands-free. Αλλά αυτή δεν είναι η μόνη ιδιαιτερότητα της κάρτας. Είναι αδύνατον να ξεκινήσεις το EX90, έχοντας απλώς την κάρτα στην τσέπη. Πρέπει να την τοποθετήσεις στη θέση που χρησιμεύει επίσης ως επαγωγικός φορτιστής του smartphone. Αυτό δημιουργεί άλλο πρόβλημα. Δεν μπορείς να φορτίσεις το τηλέφωνο!

Ευτυχώς, υπάρχει διαθέσιμο το κλειδί smartphone, το οποίο σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς το τηλέφωνο ως κλειδί. Σε αυτήν την περίπτωση, χάρη στο UWB, μπορείτε να αφήσεις το τηλέφωνο στην τσέπη και οι πόρτες να ξεκλειδώνουν και να βάλεις το αυτοκίνητο εμπρός βάζοντας το τηλέφωνο στη θέση της ασύρματης φόρτισης. Ή να χρησιμοποιείς το συμβατικό κλειδί για κλείδωμα/ξεκλείδωμα από απόσταση, έχοντας ταυτόχρονα και keyless entry. Πολύ βαβούρα, θα πείτε, αλλά ως ιδιοκτήτης θα βρεις το modus operandi που σε βολεύει.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Ειδικό μενού για τις ρυθμίσεις των εξωτερικών καθρεφτών και της κολόνας του τιμονιού. Στη συνέχεια, περνάς από τα κουμπιά στο τιμόνι που σε διαφοτετική περίπτωση δίνουν εντολές απεικόνισης στα όργανα. Φυσικά, είναι δυνατό να καταχωρίσεις τη θέση οδήγησης που σε βολεύει και να δημιουργήσεις διάφορα προφίλ. Είναι σαφές όμως ότι θα χρειαστεί να αναθεωρήσεις τις συνήθειές σου και όχι πάντα προς το καλύτερο.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Συνεχίζουμε με τα μπουτόν του παραθύρων. Η εμμονή κάποιων εταιρειών να «καθαρίσουν» το εσωτερικό από τα φυσικά κουμπιά δεν βγαίνει πάντα σε καλό. Η ύπαρξη δύο κουμπιών για τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα ενός οικογενειακού μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Η εναλλαγή από τα εμπρός στα πίσω παράθυρα απαιτεί το πάτημα ενός χειριστηρίου αφής, το οποίο σε αναγκάζει να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο.

Τέλος, οι καθρέφτες και το τιμόνι ρυθμίζονται μέσω της μεγάλης κεντρικής οθόνης. Για να αποκτήσεις πρόσβαση σε αυτό, πρέπει να ανατρέξεις στις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου και κατόπιν σε ένα υπομενού, προτού μπορέσεις να τις προσαρμόσεις, χρησιμοποιώντας ένα κουμπί που βρίσκεται στο τιμόνι. Αυτή η διαδικασία, αν και αισθητικά μινιμαλιστική, στερείται καθημερινής πρακτικότητας.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Με τέτοιο μέγεθος, οι επιβάτες απολαμβάνουν βασιλικό χώρο στη μεσαία σειρά του EX90. Κάθεσαι πολύ καλά, με μπόλικο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι. Και οι τρεις θέσεις αναλογούν σε ξεχωριστό κάθισμα, συρόμενο και ανακλινόμενο. Παρόλο που το μεσαίο είναι πιο στενό, η παραμονή δεν εξελίσσεται σε βασανιστήριο όπως σε άλλα 5/7θέσια μεγάλα SUV. Στην τρίτη σειρά τα πράγματα γίνονται αναμενόμενα δύσκολα άμα δεν είσαι παιδί. Εκτός κι αν οι μεσαίοι σύρουν το κάθισμά τους προς τα εμπρός, οπότε και η τρίτη σειρά γίνεται υποφερτή για ενηλίκους σε μικρές διαδρομές. Σημειωτέον ότι η τρίτη σειρά είναι αρκετά εύκολη στην πρόσβαση, με τον ηλεκτρικό χειρισμό να επιτρέπει στα δύο πίσω καθίσματα να αναδύονται ή να καταδύονται ξεχωριστά.

Όσον αφορά την ευρυχωρία, τα καθίσματα της δεύτερης σειράς θα φιλοξενήσουν με άνεση ενηλίκους. Η τρίτη σειρά, που αναπτύσσεται ηλεκτρικά, είναι πιο κατάλληλη για παιδιά. Οι ενήλικοι μπορούν επίσης να καθίσουν εκεί για σύντομες διαδρομές, αν οι επιβάτες της μεσαίας σειράς τη μετακινήσουν προς τα εμπρός. 

Το πορτμπαγκάζ με χωρητικότητα 655 lt χωρά τις αποσκευές διακοπών πέντε ατόμων. Αλλά και με τις επτά θέσεις σε χρήση, θα πρέπει να αρκεστείς σε 310 λίτρα. Ένα frunk μέτριας χωρητικότητας (46 lt) δίνει κι αυτό κάποιες δυνατότητες.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Επταθέσιο, το EX90 διατηρεί έναν αξιοπρεπή χώρο φόρτωσης 324 lt, όταν ορισμένοι ανταγωνιστές του θυσιάζουν σχεδόν εξ ολοκλήρου τον όγκο του πορτμπαγκάζ. Τα ηλεκτρικά χειριστήρια επιτρέπουν την ανάδυση ή κατάδυση των καθισμάτων της τρίτης σειράς από το πορτμπαγκάζ. Η αερανάρτηση δίνει τη δυνατότητα χαμηλώματος του πίσω μέρος του EX90, κατεβάζοντας το κατώφλι φόρτωσης. Πενταθέσιο, το EX90 διαθέτει πορτμπαγκάζ 697 λίτρων που μπορεί να επεκταθεί στα 2.135 λίτρα ρίχνοντας τη σειρά δεύτερη σειρά καθισμάτων, δημιουργώντας έτσι ένα επίπεδο δάπεδο.

Κοντολογίς, το μεγάλο σουηδικό SUV μοιράζεται την εργονομία του EX30, αλλά σε καλύτερη εκδοχή. Η Volvo δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να ενημερώνεται από μια μικρή 8άρα οθόνη εμπρός του για τις πληροφορίες οδήγησης, κάτι που λείπει από το αστικό SUV. Έτσι μπορείς εκεί να δεις τους Google Maps, αλλά όχι τα δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας. 

Η οθόνη του οδηγού συνδυάζεται με μια οθόνη head-up 13,2 ιντσών, η οποία είναι ιδιαίτερα βολική στη χρήση. Και μην ξεχνάμε την πιο άμεση πρόσβαση στα χειριστήρια του αυτοκινήτου, καθώς και στα δεδομένα πλοήγησης. Έτσι, υπάρχουν λιγότερες ενέργειες που πρέπει να εκτελέσεις στην οθόνη για να βρεις βασικές λειτουργίες.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η οθόνη πίσω από το τιμόνι έχει διαγώνιο μόλις 9 ίντσες. Και επιλογή για τρεις απεικονίσεις με μινιμαλιστική παρουσίαση, άποψη του περιβάλλοντος όπως γίνεται αντιληπτή από το αυτοκίνητο και χαρτογραφία των Google Maps. Όλα είναι ευανάγνωστα, αλλά θα θέλαμε να βλέπαμε την κατανάλωση και πληροφορίες για τo επιλεγμένο media.

Μην απατάσθε, όμως! Το EX90 παραμένει πολύ «ψηφιακό» και θα πρέπει να συνηθίσεις ότι η πλειονότητα των χειρισμών περνά από τη μεγάλη κεντρική οθόνη 14,5 ιντσών που λειτουργεί υπό το Android Automotive, το οποίο παρέχει πρόσβαση στο Google Store. Όλα συγκεντρώνονται εδώ, μέσω ενός τεράστιου συρταριού εφαρμογών. 

Ευτυχώς, το κάτω μέρος της οθόνης παραμένει σταθερό, περιλαμβανομένων των τριών τελευταίων εφαρμογών που χρησιμοποιήθηκαν. Ωστόσο, πρέπει να ομολογήσουμε ότι το να χρειάζεται να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο για να ελέγξεις την κατανάλωση δεν είναι και ό,τι καλύτερο.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η κεντρική οθόνη έχει διαγώνιο 14,5 ίντσες. To ιντερφέις, πλήρες και σύγχρονο, βασίζεται στο Android Automotive OS με τις υπηρεσίες Google. Επομένως, οι Google Maps είναι το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, ενώ το Google Assistant είναι επίσης εγγενώς ενσωματωμένο. Η λήψη περισσότερων εφαρμογών από το Play Store είναι επίσης δυνατή, με την προϋπόθεση ότι έχεις συνδεθεί σε λογαριασμό Google.

Όσον αφορά την ηχητική εμπειρία, τα πράγματα ξεκινούν με γκολ από τα αποδυτήρια, μιας και το «βασικό» ηχοσύστημα είναι της Bose με 14 ηχεία και ισχύ 940W. Αλλά μπορείς να ανέβεις σε επίπεδο, επιλέγοντας έναντι €3.187 ένα Bowers & Wilkins, με 25 ηχεία και 1.610W, μετατρέποντας την καμπίνα σε αίθουσα συναυλιών.

Παρατηρώντας το από εμπρός, είναι αδύνατον να μην δεις το εξόγκωμα πάνω από το παρμπρίζ του Volvo EX90; Πρόκειται για το LiDAR (Light Detection and Ranging), έναν υπερσύγχρονο πολυαισθητήρα που αποτελείται από πέντε κάμερες, οκτώ ραντάρ και δώδεκα αισθητήρες υπερήχων. Και που σαρώνει το περιβάλλον εμπρός από το αυτοκίνητο με βεληνεκές 250 μέτρα, μέρα και νύχτα. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, καθώς το EX90 έχει ακόμα δύο κάμερες εμπρός, δύο πίσω, καθώς και μία κάτω από κάθε πλευρικό καθρέφτη.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το LiDAR, η κάμερα στους πλευρικούς καθρέφτες, όσο κι αυτές εμπρός και πίσω δημιουργούν ένα πλέγμα από 11 κάμερες, 8 ραντάρ και 12 αισθητήρες υπερήχων για να υποστηρίξουν τη σουίτα των ADAS του μεγάλου Volvo. Παρόλα αυτά, το EX90 δεν έχει αντίληψη του περιβάλλοντος στο ανακτητικό φρενάρισμα, λαμβάνοντας υπόψη μόνο το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Στο μέλλον, η Volvo ελπίζει να προσφέρει σύστημα αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 3 μέσω απομακρυσμένης ενημέρωσης, έτσι ώστε να μην χρειάζεται πλέον να παρακολουθείς το αυτοκίνητο υπό ορισμένες συνθήκες.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Όλη αυτή η αρμάδα αισθητήρων πρόσκτησης που «βλέπουν» προς κάθε κατεύθυνση, αποτελούν την εξίσωση για να πετύχει η εταιρεία τον στόχο της που είναι «μηδενικές συγκρούσεις σε ένα Volvo». Κάτι που ως φιλοσοφία δεν είναι σημερινό φαινόμενο, καθώς η φίρμα ανέκαθεν ήταν ένας σημαντικός παίκτης στην ασφάλεια.

Σύμφωνα με τη Volvo λοιπόν, το LIDAR είναι ικανό να ανιχνεύει πεζούς, μοτοσικλετιστές, αυτοκίνητα και ποδήλατα, μέρα και νύχτα. Και να κρατά το αυτοκίνητο απαρέγκλιτα στη λωρίδα του μέχρι τα 140 km/h. Σε περίπτωση που θα αγγίξεις τη διαγράμμιση, το EX90 θα σε επαναφέρει στο κέντρο της λωρίδας και μπορεί να επέμβει στα φρένα αν χρειαστεί. Με άλλα λόγια έχουμε να κάνουμε με ημί-αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 που επιτρέπει και τη διαχείριση προσπέρασης σχεδόν αυτόματα. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να ενεργοποιήσεις το φλας και να αφήσεις το σύστημα να κάνει τη δουλειά του. Ωστόσο, το κεντράρισμα στη λωρίδα παίρνει ακόμη βελτίωση, καθώς έχει την τάση να παίζει πινγκ πονγκ με τη διαγράμμιση στις στροφές.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Οι 2,8 τόνοι του ΕΧ90 ορίζουν το τέμπο στο αυτοκίνητο που δεν του αρέσει να βιάζεσαι. Οι παρασιτικές κινήσεις σε αλλεπάλληλες στροφές κάνουν αισθητή την παρουσία τους, παρά την αερανάρτηση. Το αντίθετο βέβαια θα ήταν παράδοξο με τέτοια μάζα.

Το ενεργό σύστημα διεύθυνσης βοηθά ακόμη τον οδηγό να αποφεύγει συγκρούσεις μεταξύ 50 και 110 km/h και την έξοδο από τον δρόμο με ταχύτητες μεταξύ 65 και 140 km/h. Το αυτοκίνητο μπορεί επίσης να κάνει αυτόματα ελιγμό αποφυγής σύγκρουσης για να αποφύγει έναν πεζό ή ποδηλάτη με ταχύτητα έως και 80 km/h.

Για να αποφευχθεί δε, η ακούσια εγκατάλειψη ενός επιβάτη στην καμπίνα, το σύστημα ανίχνευσης επιβατών (ODS) χρησιμοποιεί αισθητήρες ικανούς να ανιχνεύουν ζώο ή άνθρωπο στο εσωτερικό του EX90. Οπότε στην οθόνη εμφανίζεται μια ειδοποίηση. Κι αν ο οδηγός εγκαταλείψει το αυτοκίνητο ούτως ή άλλως, η καμπίνα επιβατών παραμένει ξεκλείδωτη. Κι αν το αυτοκίνητο είναι κλειδωμένο, ο κλιματισμός ή η θέρμανση παραμένουν αναμμένα.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Εκεί που αντιμετωπίσαμε ένα μικρό μειονέκτημα ήταν το cruise control. Πατώντας το κουμπί, η ταχύτητα αυξάνεται ή μειώνεται σε βήματα των 5 km/h. Για να την προσαρμόσεις σε ενδιάμεσα στάδια, πρέπει να κρατήσεις πατημένο το κουμπί, οπότε δύσκολα πετυχαίνεις με ακρίβεια την επιθυμητή ταχύτητα.

Σε αυτήν την κλάση ταξιδιάρικου αυτοκινήτου, φυσικά και ο route planner αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ. Το Volvo EX90 χρησιμοποιεί τους Χάρτες Google για αυτήν τη δουλειά, με το σύστημα να γνωρίζει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και να συμβουλεύει για στάσεις. Με δυνατό φυσικά τον καθορισμό του επιθυμητού επιπέδου φόρτισης κατά την άφιξη.

Επίσης, το Volvo EX90 είναι συμβατό με τη λειτουργία Plug and Charge. Απλώς αποθηκεύεις έναν τρόπο πληρωμής και το αυτοκίνητο θα επικοινωνήσει απευθείας με το τερματικό φόρτισης για να πληρώσει, χωρίς εξουσιοδότηση μέσω πιστωτικής κάρτας ή εφαρμογής.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Το Volvo EX90 είναι ένα οικογενειακό χωρίς κανένα σπορ προσανατολισμό, παρά τους 517 ίππους στην έκδοση Twin Performance. Η ψηλή θέση οδήγησης, η μαλακή ανάρτηση και το πανάλαφρο τιμόνι δεν σε προκαλούν για δυναμική οδήγηση.

Ακριβώς το αντίθετο! Το EX90 είναι σχεδιασμένο για ομαλή και ξεκούραστη οδήγηση. Ακόμη και το πέρασμα των 910 Nm στον δρόμο γίνεται σταδιακά. Ακόμα κι όταν καρφώνεις το πόδι στο γκάζι, το αυτοκίνητο μένει για κάποιες στιγμές απαθές, σαν να μην ακούει τι του «τηλεγράφησες». Η Volvo μάλιστα διατείνεται ότι αυτή η καθυστέρηση, με σταδιακή παροχή της ροπής στη συνέχεια, δυσεξήγητη για ένα ηλεκτρικό, χρησιμεύει για τη σταθεροποίηση του αυτοκινήτου πριν «τα δώσει όλα».

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Πιέζοντας στις στροφές, η αερανάρτηση σφίγγει για να διαχειριστεί το μεγάλο βάρος του ΕΧ90. Αν ταυτόχρονα συναντήσεις ανωμαλία πάνω στη στροφή, μεγάλο μέρος της επίπτωσής της περνά μεταφραζόμενο σε τράνταγμα στην καμπίνα. Ε… Κάπου χάνεις, κάπου κερδίζεις…

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Volvo πάσχει από κάποιο είδος διπολισμού. Από τη μια υποστηρίζει την απόλυτη ασφάλεια, ευαγγελιζόμενη έναν ειδυλλιακό κόσμο χωρίς ατυχήματα. Κι εξ αυτού περιορίζει την τελική των μοντέλων της στα 180 km/h. Κι από την άλλη, σου δίνει 500+ άλογα και 900+ Nm για να σπας τα χρονόμετρα. Διότι τι νόημα έχει να ευαγγελίζεσαι την ασφάλεια όταν μπορείς να κάνεις το σπριντ των 0-100 km/h σε 4,9” με ένα μαστόδοντο 2.787 κιλών; Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι για να επωφεληθείς δε από τη μέγιστη απόδοση αυτής της έκδοσης Performance, είναι απαραίτητο να ενεργοποιήσεις τη λειτουργία Performance AWD.

Από τα πρώτα κιόλας μέτρα, οι επιβάτες του EX90 εντυπωσιάζονται από τη… σιωπή. Εκμεταλλευόμενο το φυσικό πλεονέκτημα που απολαμβάνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έναντι των αντίστοιχων με συμβατικό κινητήρα, το μεγάλο SUV της Volvo έχει πολλαπλασιάσει τα μέτρα που στοχεύουν στο να απαλείψουν τον αεροδυναμικό θόρυβο και να φιμώσουν το βουητό από την κύλιση και τα λάστιχα. Οι μηχανικοί στο Göteborg έφτασαν στο σημείο να εγκαταστήσουν πλαστικοποιημένο τζάμι στα πίσω καθίσματα (στάνταρ στην έκδοσή μας, Ultra), για να απομονώσουν καλύτερα τους επιβάτες από τον θόρυβο της κυκλοφορίας. Καθώς παρατήρησαν ότι στην πόλη, ο θόρυβος των μοτοσικλετών και των φορτηγών βιώνεται ως εκκωφαντικός.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Το αποτέλεσμα αυτής της προσεκτικής εργασίας δίνει 66 dB, όπως διατείνεται η Volvo. Ένα εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου που δεν έχουμε λόγο να μην το πιστέψουμε από αυτά που ακούσαμε ή, μάλλον, δεν ακούσαμε. Χρειάζονται μόνο λίγα χιλιόμετρα για να παρατηρήσεις ότι το Volvo EX90 ανήκει σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων που παραπλανούν την αντίληψη περί την ταχύτητα που κινείσαι. Σε σημείο που, πηγαίνοντας με το όριο, νομίζεις ότι σέρνεσαι!

Στον αυτοκινητόδρομο, αυτή η σιωπή σε συνδυασμό με την αβρότητα των καθισμάτων και της ανάρτησης σου φέρνει νύστα. Ειδικά αν ενεργοποιήσεις το cruise control που διαχειρίζεται την επιβράδυνση και τις αλλαγές λωρίδας, περνώντας δηλαδή σε ημί-αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2. Για να μην το κόψεις στον ύπνο λοιπόν, οι Σουηδοί προσφέρουν διάφορα προγράμματα μασάζ, των οποίων η ένταση και το σθένος βοηθούν στην αναζωογόνηση των αισθήσεων…

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Βέβαια, υπάρχει ένας πιο ριζοσπαστικός τρόπος για να ξυπνήσεις! Αφήνεις τον αυτοκινητόδρομο και παίρνεις έναν πιο στενό, στριφτερό δρόμο… Το Volvo EX90 έχει πιο καθαρές γραμμές στα τελειώματα από το XC90, αλλά παρόλα αυτά υποφέρει από το επιβλητικό του μέγεθος. Ο οδηγός λοιπόν χρειάζεται να το κουμαντάρει προσεκτικά, καθώς στα δεξιά του τελειώνει ο δρόμος και στα αριστερά του, ο πλευρικός καθρέφτης απειλεί τους αντιδιερχόμενους. Η άσκηση θα γινόταν βέβαια ευκολότερη αν το τιμόνι δεν ήταν τόσο τσιγκούνικο με τις πληροφορίες.

Σε αντάλλαγμα, η αερανάρτηση με τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ (δύο θαλάμων) σου επιτρέπει να περνάς πάνω από εγκάρσια σαμάρια με χαρακτηριστική άνεση. Αλλά αυτό το προηγμένο σύστημα δεν καταφέρνει να αμβλύνει την αδράνεια του σουηδικού μεγαθήριου. Ως εκ τούτου, φρένα και λάστιχα δοκιμάζονται σκληρά. Η βελούδινη αίσθηση που απολάμβανες στην ευθεία εναλλάσσεται με την απαραίτητη σκληρότητα για να κάνει κουμάντο το βάρος του αυτοκινήτου στις στροφές. Εκεί, με το που συναντάς ανισομέρεια στην άσφαλτο και με την ανάλογη ενίσχυση από τους 22άρηδες τροχούς, αυτή περνά στην καμπίνα και στους επιβάτες.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η ενεργή αερανάρτηση διατηρεί το ύψος από το έδαφος σταθερό ανεξαρτήτως φορτίου και χαμηλώνει αυτόματα το EX90 για εξοικονόμηση ενέργειας και μεγαλύτερη ευστάθεια στον δρόμο. Αλλά έχει και πρακτικά οφέλη, καθώς μπορεί να χαμηλώσει όταν βρίσκεται εν στάσει για να αποβιβαστούν ευκολότερα οι επιβάτες ή για να φορτώσεις βαριά πράγματα στον χώρο αποσκευών ή να τραβήξεις τρέιλερ. Που σημειωτέον για το τελευταίο, η δυνατότητα του αυτοκινήτου είναι για μέχρι 2.200 κιλά.

Το EX90 δεν είναι αντίστοιχα δυναμικό με ορισμένους ανταγωνιστές, οι οποίοι επωφελούνται από τετραδιεύθυνση και πιο άμεσο και επικοινωνιακό τιμόνι. Πιέζοντας, η ανάρτηση αδυνατεί να βάλει φρένο σε όλες τις κινήσεις του αμαξώματος. Κάτι απόλυτα λογικό για τέτοια παχυδερμική μάζα. Πάντως, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι ο ελεγχόμενος διπλός συμπλέκτη του πίσω άξονα, διαχειρίζεται τέλεια τη ροπή που κατανέμεται στον εξωτερικό τροχό. Με το που αντιλαμβάνεται ολίσθηση, ανακτά άμεσα την πρόσφυση και την τροχιά. Και να μην ξεχάσουμε τη μεταβαλλόμενη απόσταση από το έδαφος (από -2 έως +4 cm), η οποία προσαρμόζεται με το τερέν που συναντάς. Έτσι, το EX90 χαμηλώνει με μεγάλη ταχύτητα και ανεβαίνει στα «κακοτράχαλα». Ένα ηλεκτρικό χειριστήριο στο πορτμπαγκάζ σου επιτρέπει επίσης να κατεβάσεις ή να σηκώσεις το EX90.

Μεταξύ των λίγων άλλων ρυθμίσεων που έχουν απομείνει στον οδηγό, το EX90 προσφέρει λειτουργία One Pedal. Αυτή παρέχει εντονότατη ανάκτηση ενέργειας με το που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Και ίσως μερικούς τους ξενίσει. Δυστυχώς γι’ αυτούς δεν υπάρχουν ενδιάμεσες ρυθμίσεις, κάτι που κατά την άποψή μας είναι αβλεψία. Οι άλλες επιλογές που έχεις είναι ο ελεύθερος τροχασμός και το Auto, όπου η αυτόματη λειτουργία δεν βασίζεται στο περιβάλλον (κυκλικοί κόμβοι, διασταυρώσεις κ.λπ.) αλλά στο αυτοκίνητο που προπορεύεται. Κρίμα, κι εδώ φαίνεται η αδυναμία του LIDAR στη λεπτομερή ανάγνωση του περιβάλλοντος. Κατά τα λοιπά, υπάρχει ανακτητική επιβράδυνση στην αρχή της διαδρομής του πεντάλ πριν αυτό περάσει σε φρενάρισμα τριβής. Μετάβαση που οφείλουμε να πούμε πως είναι ιδιαίτερα γραμμική, οπότε και δεν την καταλαβαίνεις.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το αυτοκίνητο φορά στάνταρ ζάντες 21″. Αυτές που βλέπετε είναι οι έξτρα 22άρες που στοιχίζουν επιπλέον ένα χιλιάρικο.

Για να προσφέρει αξιόλογη αυτονομία σε ένα τόσο βαρύ 7θέσιο SUV, η Volvo δεν είχε άλλη επιλογή από το φορτώσει το EX90 με μια μεγάλη μπαταρία. Η νέα πλατφόρμα SPA2 ενσωματώνει μπαταρίες χημείας NMC στο πάτωμα. Που παρεμπιπτόντως, συμβάλλουν θετικά στο χαμηλό κέντρο βάρους και στη σταθερότητα του σουηδικού SUV. Στην περίπτωσή μας, αφορά συσσωρευτή μικτής χωρητικότητας 111 kWh (107 ωφέλιμη), χωρίς απώλεια χώρου στην καμπίνα και στον χώρο αποσκευών. Δίνοντας αυτονομία κατά WLTP 605 km.

Η παραπάνω επίδοση μεταφράζεται σε μεικτή κατανάλωση 17,7 kWh/100 km. Αλλά ας δούμε στην πράξη πώς έχουν τα πράγματα. Στα χέρια μας, το αυτοκίνητο έκαψε από 17 έως 22 kWh. Εξειδικεύοντας τα τερέν, στην πόλη καίγαμε 17 kWh, περιαστικά και στην περιφέρεια 19,1 και στην εθνική 22,4 kWh/100 km. Αποδοτικότητα που σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE μας δίνει μέση κατανάλωση 19,4 kWh/100 και αυτονομία 562 km.

Το Volvo EX90 διαθέτει στάνταρ αντλία θερμότητας για να περιορίζει την κατανάλωση τον χειμώνα όταν είναι απαραίτητη η θέρμανση

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Αγοράζοντας από τον κατάλογο των έξτρα το πακέτο «Climate» έναντι €608, παίρνεις θερμαινόμενα πίσω ακριανά καθίσματα και θερμαινόμενο τιμόνι.

Όσον αφορά τη φόρτιση, η σουηδική οικογένεια πληρώνει την υστέρησή της. Χωρίς αρχιτεκτονική 800 V και χωρίς προαιρετικό φορτιστή 22 kW, το EX90 αρκείται σε 11 kW ισχύ σε AC και έως 250 kW σε DC.  Οπότε θα χρειαστείς  ένα μισάωρο για να ανακτήσεις 432 km αυτονομία (10%-80%. Και για φόρτιση 0-100% σε 11άρι wallbox, 11,5 ώρες. Περιορισμένες επιδόσεις, ειδικά δεδομένης της τιμής του αυτοκινήτου.

Το τετρακίνητο Volvo EX90, αναμφισβήτητα premium, ξεκινά από τις €112.654 στην έκδοση Twin με τα 414 άλογα και από €121.370 στην έκδοση Twin Performance με τα 517 άλογα. Με το αυτοκίνητό μας που φορούσε 22άρες ζάντες και κάμποσα από τα έξτρα του καταλόγου να ανεβαίνει στις €126.700. Κι αν θέλεις να το κάνεις τούμπανο σε εξοπλισμό μπορείς να ξεπεράσεις τις 133 χιλιάδες.

Test drive: Volvo EX90 Twin Performance, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Με ή χωρίς έξτρα εξοπλισμό, το Volvo EX90 εισέρχεται σε μια αγορά όπου ο ανταγωνισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος, αν όχι ακόμα αδύναμος. Έτσι έχουμε το Kia EV9 που προσφέρει επίσης επτά θέσεις (με καλύτερη χωροταξία από του EX90), αλλά δεν προσφέρει το ίδιο επίπεδο τεχνολογίας, ισχύος και φινιρίσματος, ξεκινώντας από 80 χιλιάρικα -χωρίς επιδότηση. Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Volvo EX90 είναι το Tesla Model X. Που με 6/7θέσια καμπίνα ξεκινά από τις 131.000 ευρώ για ισοδύναμη αυτονομία, αλλά με καλύτερες επιδόσεις. Βέβαια, στην premium κατηγορία υπάρχει και η 7θέσια Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC (523 PS), ανεβαίνοντας όμως σημαντικά σε τίμημα, καθώς εδώ ξεκινάς από τα 160 χιλιάρικα!

Αν επρόκειτο να διαλέξουμε, αν έχει για εσάς κάποιο ενδιαφέρον η άποψή μας, θα διαλέγαμε το σουηδικό αυτοκίνητο για τη γαλήνια αρχοντιά του. Θα προσθέταμε και διότι ενισχύει την ευρωπαϊκή βιομηχανία, αν δεν κατασκευαζόταν στη South Carolina, στο εργοστάσιο του Charleston, μιας και η Volvo έχει ως πρώτη και προνομιακή αγορά τη Βόρεια Αμερική.

Volvo EX90 Twin AWD Performance

Τι λέει το DRIVE Κομψό, ραφινάτο, πανίσχυρο, υπέρ-εξοπλισμένο… Τα ατού δεν λείπουν από το Volvo EX90. Με λιγότερο εξαντλητική εκμετάλλευση του LiDAR που χωλαίνει στην περιβαλλοντική ανάγνωση και μια 800βολτη αρχιτεκτονική θα είχαμε το τέλειο ηλεκτρικό μεγάλο SUV. 
Τιμή     Από €117.986 (έκδοση Ultra χωρίς επιδότηση)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τεχνολογία ΒEV, εμπρός ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 272 PS και 490 Nm, πίσω ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 245 PS και 420 Nm, αρχιτεκτονική 400V, μπαταρία ιόντων λιθίου χημείας NMC με 111 kWh (107 kWh ωφέλιμες), κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο μιας σχέσης
Απόδοση  517 PS, 910 Nm
Διαστάσεις 5.037 x 1.964 x 1.744 mm
Χώρος αποσκευών 697-2.135 lt + 46 lt (frunk)
Βάρος 2.787 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,9″ 
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,4 kWh/100 km
Aυτονομία* 562 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
DC 250 kW, 10%-80% 32′
DC 150 kW, 10%-80% 43′
AC 11 kW, 0-100% 11,5 ώρες
*Mέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης

 




Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-19 15:50:00

Back to top button