
Πού πλασαρίστηκε το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό
Με το δεξί μπήκε το 2025 για το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, το οποίο τον Ιανουάριο σημείωσε αύξηση 6,9% ως προς την επιβατική κίνηση σε σχέση με πέρυσι, ποσοστό που αντανακλά την ανθεκτικότητα που καταγράφει η ζήτηση. Ανάμεσα στα αεροδρόμια που ξεχώρισαν για τις επιδόσεις τους βρέθηκε για μία ακόμη φορά εκείνο της Αθήνας, με την Ελλάδα να καταγράφει συνολικά διψήφιο ποσοστό αύξησης σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), τα αεροδρόμια στην αγορά εκτός ΕΕ+ κατέγραψαν διψήφια αύξηση στο 11,4% σε ετήσια βάση, ενώ τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+ (σ.σ.: εκείνα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συν τα αεροδρόμια χωρών εκτός ΕΕ, όπως του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας και της Ελβετίας) σημείωσαν πιο… μέτρια αποτελέσματα, διατηρώντας, ωστόσο, το θετικό πρόσημο στο 6%.
Οι υψηλές επιδόσεις αποδίδονται κατά βάση στη διεθνή επιβατική κίνηση που κατέγραψε αύξηση 8,3% ετησίως, με τους ταξιδιώτες εσωτερικού να ενισχύονται μόλις κατά 2,7% και να παραμένουν σε αρνητικό έδαφος, στο μείον 12,5%, έναντι των επιπέδων πριν από την πανδημία.
Στην αγορά της ΕΕ+, αρκετές χώρες σημείωσαν διψήφια αύξηση επιβατικής κίνησης τον Ιανουάριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Μεταξύ αυτών ξεχώρισαν η Ουγγαρία (+16,5%), η Σλοβακία (+14,4%), η Κροατία (+13,8%), η Τσεχία (+13,8%), η Πολωνία (+13,1%), η Δανία (+13,0%) και η Ελλάδα (+11,4%). Από την άλλη, στη λίστα με τις αγορές που είχαν σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο του κλάδου συμπεριελήφθησαν η Γερμανία (+2,1%), η Ιρλανδία (+1,5%), η Σουηδία (-1,7%) και η Σλοβενία (-3,4%).
Οι χώρες εκτός της ΕΕ+ που σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις ως προς την επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024 ήταν το Ισραήλ (+77,7%), η Μολδαβία (+62,0%), η Βοσνία-Ερζεγοβίνη (+50,1%) και το Ουζμπεκιστάν (+23,0%). Και μπορεί η επιβατική κίνηση στο Ισραήλ να αναθερμάνθηκε λόγω της κατάπαυσης του πυρός, ωστόσο οι αριθμοί εξακολουθούν να παραμένουν πολύ κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδά τους (-42,3% έναντι του Ιανουαρίου 2019).
Αντίθετα, το Μαυροβούνιο (-0,1%), η Σερβία (-2,1%), η Βόρεια Μακεδονία (-9,1%) και η Ρωσία (-9,9%) ανέφεραν αξιοσημείωτες μειώσεις, με τα αεροδρόμια της Ουκρανίας να παραμένουν κλειστά λόγω της έκρυθμης κατάστασης που επικρατεί.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, εκείνα που υποδέχονται άνω των 40 εκατ. επιβάτες, κατέγραψαν αύξηση 7% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης. Η Κωνσταντινούπολη βγήκε στην κορυφή σε απόλυτους αριθμούς, εξυπηρετώντας 6,4 εκατ. επιβάτες, με άνοδο 7,1% έναντι του Ιανουαρίου του 2024.
Τα αεροδρόμια με ετήσια κίνηση μεταξύ 25 και 40 εκατ. επιβατών παρουσίασαν αύξηση +6,1% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις σε αυτή την ομάδα αεροδρομίων σημειώθηκαν από το Μιλάνο (+14,9%), την Αθήνα (+14,5%), την Κοπεγχάγη (+13,9%), το Όσλο (+9,4%) και το Μάντσεστερ (+8,5%). Η Λισαβόνα υποδέχθηκε τον υψηλότερο αριθμό επιβατών σε απόλυτες τιμές, στα 2,4 εκατ., αναφέροντας εντυπωσιακή αύξηση +22,1% σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία.
Μεταξύ των μεγάλων και μεσαίων αεροδρομίων, εκείνων που υποδέχονται από 1 έως 25 εκατ. επιβάτες, εκείνα που εξυπηρετούν τουριστικούς προορισμούς της νότιας Ευρώπης και εκείνα που βασίζονται στη ζήτηση που αφορά επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς στις χώρες της Ανατολής σημείωσαν γενικά τις καλύτερες επιδόσεις: Τελ Αβίβ (+83,2%), Κισινάου (+62,0%), Σαράγεβο 14,1% (+5%). (+37,5%), Πόζναν (+33,2%), Βουδαπέστη (+17,5%), Κρακοβία (+15,1%), Πράγα (+14,1%) και Σμύρνη (+13,9%).
Τέλος, τα περιφερειακά και τα μικρά αεροδρόμια (κάτω από 1 εκατ. επιβάτες) παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση 19,7% στην επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, αλλά εξακολουθούν να καταγράφουν πτώση στο 31,9% σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-14 08:12:00