Οικονομία

Τι αλλάζει στις προσφορές και πως ελέγχονται οι τιμές

Τις αλλαγές του νέου κώδικα δεοντολογίας για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, και την διαδικασία ελέγχου των τιμών, περιέγραψε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτών, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας σε εκπομπή της ΕΡΤ.

Συγκεκριμένα ανέφερε: «Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος είναι ότι θα βλέπει λιγότερες προσφορές που είναι πλασματικές προσφορές. Θα βλέπει όμως πραγματικές, περισσότερες καλές και πραγματικές προσφορές. Θα πει κανείς πως το εξασφαλίζει αυτό ένας κώδικας δεοντολογίας; Αυτό που εξασφαλίζουμε είναι ότι οι αρχικές τιμές από τις οποίες γίνεται επίκληση της αρχικής έκπτωσης είναι πραγματικές τιμές, δηλαδή είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών και όχι μια τυχαία τιμή τιμοκαταλόγου ή μία ενδεικτική τιμή προϊόντος ή κάτι άλλο, το οποίο συνήθως ήταν αρκετά φουσκωμένο και οδηγούσε τους καταναλωτές στο να σκέφτονται ότι έχουμε μια πάρα πολύ μεγάλη έκπτωση από μία τιμή, όμως στην πραγματικότητα ποτέ δεν είχε τελικά χρεωθεί ή ποτέ δεν είχε πραγματικά υπάρξει στο σούπερ μάρκετ.

Σε πολύ μεγάλο βαθμό, δυστυχώς υπήρχαν τέτοιες περιπτώσεις και δεν υπήρχαν μόνο στο σούπερ μάρκετ. Αυτό υπήρχε και στην υπόλοιπη αγορά. Θα το έχετε συναντήσει ως καταναλωτές και στην Black Friday, είχαμε τέτοια κρούσματα και γι αυτό το λόγο είχαμε και πολύ βαριά πρόστιμα, όπως επίσης και στις θερινές και στις χειμερινές εκπτώσεις. Δυστυχώς όλοι από την εμπειρία μας ως καταναλωτές γνωρίζουμε ότι όλες οι εκπτώσεις δεν είναι πραγματικές.

Με τον Κώδικα Δεοντολογίας ξεκαθαρίζει με δύο τρόπους. Πρώτα απ’ όλα νομικά. Δηλαδή είναι σαφές προς όλους, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται, με πολύ συγκεκριμένα πλέον παραδείγματα για την αγορά.

Άρα είναι εύληπτο και για την αγορά το τι είναι σφάλμα και το τι είναι μια ορθή πρακτική. Και από την άλλη είναι σαφές προς όλους ότι τα εργαλεία τα οποία διαθέτει αυτή τη στιγμή η πολιτεία, ελεγκτικά εργαλεία, είναι τόσο προχωρημένα ώστε να μπορούν να εντοπίζουν πάρα πολύ γρήγορα αυτές τις πρακτικές σε όλη την αγορά, είτε ηλεκτρονικά είτε σε φυσικά καταστήματα».

Οι προσφορές

Σύμφωνα με δημοσίευμα του ertnews ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτών, ανέφερε πως: «Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν και πολλές προσφορές 1+1 2+1 οι οποίες είναι πραγματικές. Υπάρχουν όμως και αρκετές οι οποίες δεν είναι πραγματικές και είναι μια περίπτωση ότι είχαμε περιπτώσεις στις οποίες είχαμε κάτι το οποίο προσφέρεται ως 1+1 δώρο όλο το χρόνο, αλλά στην πράξη δεν υπάρχει δώρο, αφού πάντοτε έτσι πωλείται.

Σε άλλες περιπτώσεις έχουμε το 1+1 δώρο ή 2+1 δώρο, αλλά πολλές φορές αν πάρουμε τις συσκευασίες μόνη της τρεις φορές ή δύο φορές ήταν φθηνότερο το τελικό αποτέλεσμα. Θα υπάρχουν οι προσφορές, αλλά οι προσφορές που θα βλέπετε πλέον στο σούπερ μάρκετ θα είναι πραγματικές και δεν θα έχουμε αυτά τα ευτράπελα.

Η μεμονωμένη συσκευασία θα πρέπει να υπάρχει στο ράφι του σούπερ μάρκετ, εφόσον η συσκευασία εφόσον η προσφορά 1+1 2+1 παραμένει για περισσότερες από 30 μέρες στο ράφι. Αν αυτό συμβαίνει για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης και μέτρο για να μπορεί ο καταναλωτής να καταλάβει ότι πράγματι εδώ μιλάμε για έκπτωση, μιλάμε για δώρο, μιλάμε για προσφορά. Ναι, πράγματι.

Δυστυχώς αυτού του είδους οι τακτικές είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανιχνευτούν στους καταναλωτές. Είναι δουλειά της πολιτείας να ανιχνεύσει αυτές τις παραβάσεις. Δεν περιμένουμε να δράσουμε κατόπιν καταγγελιών.

Αν και θα δεχτούμε καταγγελίες είναι σαφές, αλλά ήδη κινούμαστε μόνοι μας, για να αλλάξουμε αυτόν τον τρόπο έχουμε πλέον τον μηχανισμό, έχουμε τις δυνατότητες να το κάνουμε, το ξέρει η αγορά αυτή τη στιγμή και γι’ αυτό συμμορφώνεται πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι θα συμμορφωνόταν διαφορετικά και πιστεύω ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα έχουμε μια πολύ καθαρότερη εικόνα πλέον στα σουπερμάρκετ.

Ήδη θα το έχουν παρατηρήσει πολλοί καταναλωτές που πηγαίνουν στα σούπερ μάρκετ το τελευταίο χρονικό διάστημα, ή αγοράζουν μέσω του e-shop κάθε σούπερ μάρκετ, αλλά θα φανεί αυτό περαιτέρω και τους επόμενους μήνες, είναι πολύ σημαντικό».

Τα πρόστιμα, οι έλεγχοι και οι τιμές στα σούπερ μάρκετ

Όπως δήλωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος: «Αν θέλαμε να ευχηθούμε κάτι θα θέλαμε ευχηθούμε να μην υπάρχει κανένα πρόστιμο και να υπάρχει απόλυτη συμμόρφωση. Επειδή όμως η εμπειρία έχει δείξει ότι αυτό δεν επιτυγχάνεται πάντοτε, υποθέτω ότι θα έχουμε κάποια πρόστιμα.

Γενικά με τις τιμές στα σούπερ μάρκετ, στα βασικά προϊόντα, στα προϊόντα που είναι βασικά για τον καταναλωτή, βρισκόμαστε στο 0%. Αυτά είναι τα στοιχεία της Eurostat. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε απόλυτη σταθερότητα σε σχέση με πέρυσι και αυτό δείχνει ότι υπάρχει μια παρατεταμένη περίοδος πλέον στην οποία οι τιμές κυρίως στην Ελλάδα έχουν βελτιωθεί.

Το 0% που βλέπετε έχει σημαίνει ότι υπάρχουν πολλές κατηγορίες οι οποίες έχουν σημειώσει σημαντική πτώση. Θα δώσω ενδεικτικά μερικές κατηγορίες, όπως τα καθαριστικά προϊόντα για τα οποία είχε γίνει και πάλι μεγάλος ντόρος πέρυσι τέτοια εποχή. Έχουμε μείωση σε σχέση με πέρυσι 8 9%. Είναι κάτι σημαντικό.

Τα σούπερ μάρκετ και γενικώς η αγορά περνάει όσες αυξήσεις αντέχει η οικονομία να περάσουν. Στην πραγματικότητα δεν είναι πάρα πολύ απλό αυτό, αλλά σε ό, τι αφορά τη μείωση των τιμών, οι τιμές γενικώς αυξάνουν παντού σε όλο τον κόσμο. Δεν θα σταματήσουν ούτε στην Ελλάδα ούτε πουθενά αλλού. Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι το εξής, ότι πολλές από τις αυξήσεις που βλέπουμε ενσωματώνουν τις αυξήσεις των μισθών στην οικονομία.

Όταν αυξάνουν οι μισθοί σε μια οικονομία, σιγά – σιγά αυτό αρχίζει να ενσωματώνεται στις τιμές. Μια κοινωνία ευημερεί όταν οι μισθοί της αυξάνουν γρηγορότερα από τις τιμές των προϊόντων. Στην Ελλάδα αυτό συμβαίνει, οι μισθοί αυξάνουν γρηγορότερα από τις τιμές των προϊόντων.

Έχουμε αυξήσεις κατώτατου μισθού, αύξηση μέσου μισθού, ενώ τώρα έχουμε 0% πληθωρισμό και το ξαναλέω στα βασικά αγαθά. Και το ξαναλέω ότι αυτός είναι ο χαμηλότερος ρυθμός σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτό δείχνει ότι πολλά από τα μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί έχουν μια επιτυχία. Επιτυχία όχι προφανώς όχι να ξαναγυρίσουν τις τιμές του 2021, αυτό είναι απολύτως αδύνατον, δεν θα γίνει ποτέ.

Αλλά τουλάχιστον να συγκρατηθούν όποιες αυξήσεις έρχονται ή να μειωθούν οι τιμές, εκεί που υπήρχαν πολύ σημαντικές αυξήσεις στο παρελθόν, όπως στο ελαιόλαδο, όπως στα κατεψυγμένα προϊόντα, όπως για παράδειγμα όπως αναφέρομαι στα καθαριστικά προϊόντα, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Δεν μπορούμε να αποφύγουμε όμως τις αυξήσεις στη σοκολάτα, η οποία όπως καταλαβαίνετε έχει αυξηθεί πάρα πολύ».

Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση για το αν τα πρόστιμα τα οποία έχουν πέσει το τελευταίο διάστημα πληρώνονται, είπε πως: «Πράγματι τα πρόστιμα πληρώνονται διότι υπάρχουν πια ηλεκτρονικοί τρόποι επιβολής και βεβαίωσης των προστίμων αυτών στην εφορία. Άρα στην πράξη κάποιος αν δεν πληρώσει δεν μπορεί να έχει φορολογική ενημερότητα, δεν μπορεί να λειτουργήσει πλέον σαν επιχείρηση. Άρα είναι αδύνατον στην πράξη κάποιος να μην πληρώσει το πρόστιμο το οποίο επιβάλλεται».


Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-08 17:56:00

Back to top button