Auto

ΕΕ, «ανάσα» στις αυτοκινητοβιομηχανίες για τους στόχους CO₂

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπό την πίεση των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, ανακοίνωσε τη Δευτέρα (3/3) ότι θα τους δώσει τρία χρόνια –αντί για ένα– για να συμμορφωθούν με τα νέα αυστηρά όρια εκπομπών CO₂ που ισχύουν για τα αυτοκίνητα και τα βαν.

Από εφέτος, η ΕΕ έχει μειώσει σημαντικά το επιτρεπόμενο όριο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα, γεγονός που σημαίνει ότι τουλάχιστον το 20% των πωλήσεων κάθε κατασκευαστή θα πρέπει να αφορά ηλεκτρικά οχήματα (EV) προκειμένου να αποφευχθούν βαριά πρόστιμα. Ο απώτερος στόχος της Ένωσης είναι η επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει πλέον στους κατασκευαστές αυτοκινήτων τρία χρόνια για συμμόρφωση και αποφυγή προστίμων για το CO₂

Ύστερα από συνάντηση με στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, συνδικαλιστικές ενώσεις και περιβαλλοντικές οργανώσεις, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, δήλωσε ότι η Επιτροπή θα προτείνει εντός του μήνα η συμμόρφωση να βασίζεται στον μέσο όρο εκπομπών των κατασκευαστών την περίοδο 2025-2027, αντί να επιβληθεί άμεσα το 2025.

«Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να τους επιτύχουν, αλλά θα έχουν περισσότερο χρόνο προσαρμογής», δήλωσε η von der Leyen σε συνέντευξη Τύπου, τονίζοντας ότι η πρόταση θα πρέπει να εγκριθεί τόσο από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών όσο και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η ανακοίνωση αυτή προκάλεσε θετικές αντιδράσεις στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με τις μετοχές των Volkswagen, Renault, BMW και Mercedes-Benz να σημειώνουν άνοδο από 1,5% έως 4%.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει πτώση της ζήτησης, κλείσιμο εργοστασίων και πιθανή επιβολή δασμών από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είχε ζητήσει από την Επιτροπή να χαλαρώσει τις κυρώσεις, οι οποίες εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ το 2025.

Η Ιταλία και η Τσεχία, που είχαν ταχθεί υπέρ της ελάφρυνσης των ποινών, χαιρέτισαν την πρόταση. Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας, Adolfo Urso, δήλωσε ότι η απόφαση αυτή «σώζει τη βιομηχανία αυτοκινήτου της Ευρώπης», ενώ ο Τσέχος υπουργός Μεταφορών, Martin Kupka, ανέφερε ότι η χώρα του θα πιέσει για ακόμη μεγαλύτερη παράταση, διάρκειας πέντε ετών.

Ο CEO της Volkswagen, Oliver Blume, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την «πραγματιστική προσέγγιση» της Επιτροπής, υποστηρίζοντας ότι δίνει στις αυτοκινητοβιομηχανίες την απαραίτητη ευελιξία να ενισχύσουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσω πιο προσιτών μοντέλων. Η Renault, από την πλευρά της, σημείωσε ότι η ευελιξία της ΕΕ θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές τους και ταυτόχρονα να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Ωστόσο, η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), δήλωσε ότι, παρά το γεγονός ότι η πρόταση είναι θετική, οι στόχοι παραμένουν ιδιαίτερα δύσκολοι. Ο Matthias Zink, πρόεδρος της CLEPA (Ένωση Ευρωπαϊκών Προμηθευτών Αυτοκινήτων), ανέφερε ότι το μέτρο προσφέρει «περιορισμένη ανακούφιση» στη βιομηχανία.

ACEA, η οποία είχε ζητήσει ακόμη μεγαλύτερη παράταση, έχει επισημάνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει να αντιμετωπίσει δύσκολες επιλογές: είτε θα πρέπει να προχωρήσει σε μεγάλες μειώσεις τιμών και μείωση της παραγωγής είτε να αγοράσει πιστώσεις εκπομπών από εταιρείες όπως η Tesla και οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Επιφυλάξεις από Volvo και περιβαλλοντικές οργανώσεις
Η Volvo Cars, που ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική Geely, εξέφρασε επιφυλάξεις, επισημαίνοντας ότι οι εταιρείες που έχουν ήδη προετοιμαστεί για το 2025 δεν θα πρέπει να βρεθούν σε μειονεκτική θέση λόγω των τελευταίων αλλαγών.

Την πρόταση επέκρινε και η Transport & Environment (T&E), μια ερευνητική και ακτιβιστική οργάνωση για τις μεταφορές, χαρακτηρίζοντάς την ως «άνευ προηγουμένου δώρο» προς τη βιομηχανία, το οποίο θα αφήσει την Ευρώπη ακόμη πιο πίσω από την Κίνα.

«Το κλειδί για την ανταγωνιστικότητα είναι η ικανότητα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε τιμές που να προσελκύουν το ευρύ κοινό. Αυτό ακριβώς πέτυχαν οι Κινέζοι», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της T&E, William Todts. «Αναβάλλοντας την εφαρμογή των στόχων, η Ευρώπη δεν γίνεται πιο ανταγωνιστική».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να δημοσιεύσει αύριο, Τετάρτη 5/3, το σχέδιο δράσης της για την αυτοκινητοβιομηχανία, το οποίο στοχεύει στη στήριξη των Ευρωπαίων κατασκευαστών έτσι ώστε να επιταχύνουν την ηλεκτροκίνηση και να ανταγωνιστούν τις πιο προηγμένες αγορές.

– 

 




Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-04 12:33:00

Back to top button