![Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες στο σούπερ μάρκετ το 2024 – Αυξημένος ο τζίρος και η κατανάλωση Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες στο σούπερ μάρκετ το 2024 – Αυξημένος ο τζίρος και η κατανάλωση](https://img.cnngreece.gr/img/1200/630/90/2025/02/13/Super-Market-og.jpg?t=cFt6RD7WniD_pV_agUOvBA)
Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες στο σούπερ μάρκετ το 2024 – Αυξημένος ο τζίρος και η κατανάλωση
Ενισχυμένος ήταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2024, με τους Έλληνες να δαπανούν 312 εκατ. περισσότερα, σε σχέση με το 2023 ενώ αυξημένη ήταν και η κατανάλωση, όπως αποτυπώνεται στον όγκο των πωλήσεων.
Οι συνολικές πωλήσεις σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο το 12μηνο του 2024, σύμφωνα με την εταιρεία Circana, έφτασαν τα 12,148 δισ. ευρώ, υψηλότερες κατά 2,6% συγκριτικά με το 2023.
Οι τιμές, με βάση τα ίδια στοιχεία, ήταν οριακά μειωμένες, μεσοσταθμικά κατά -0,2%. Αυτό σημαίνει, ουσιαστικά, πως παράμειναν στα ίδια επίπεδα με το 2023, έτος κατά το οποίο, πάντως, οι τιμές σε πολλά προϊόντα αυξήθηκαν λόγω των πληθωριστικών πιέσεων. Τα τρόφιμα ήταν η μοναδική, μεταξύ των τριών μεγάλων κατηγοριών προϊόντων, όπου το 2024 συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις. Σύμφωνα με τη Circana, οι τιμές στα είδη διατροφής αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 0,7%, όταν στα είδη προσωπικής υγιεινής και τα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού, μειώθηκαν κατά 3,9% και 2,3%, αντίστοιχα.
Η πορεία της κατανάλωσης
Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση, βάσει του όγκου των πωλήσεων, ήταν αυξημένη στο 12μηνο κατά 2,8% σε σύγκριση με το 2023. Πάντως, ενώ στη διάρκεια του 10μήνου -με εξαίρεση τον Φεβρουάριο- η κατανάλωση κατέγραφε ανοδική πορεία, το τελευταίο δίμηνο κινήθηκε πτωτικά. Έτσι, μετά τον Οκτώβριο και την αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 7,9%, ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος κατέγραψαν πτώση κατά 1,2% και 0,5% αντίστοιχα.
Και οι τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων εμφάνισαν αύξηση στον όγκο των πωλήσεων στο σύνολο του 2024: τα τρόφιμα κατά 2,8%, τα είδη προσωπικής υγιεινής κατά 3,1% και τα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού κατά 1,5%. Στα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση ξεχώρισαν τα γαλακτοκομικά με αύξηση 6,1%, τα αλκοολούχα ποτά με 5,1%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 5% και τα αναψυκτικά με 4,6%.
Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά την αξία των πωλήσεων, ενισχυμένες ήταν μόνο στην κατηγορία των τροφίμων κατά 3,6% καθώς τόσο στα είδη προσωπικής υγιεινής όσο και στα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού, εμφάνισαν μείωση κατά 0,9%. Στις δύο τελευταίες κατηγορίες άλλωστε, όπως προκύπτει από τη Circana, παρατηρήθηκε και η μεγαλύτερη ένταση προσφορών και προωθητικών ενεργειών. Συγκεκριμένα, στα είδη προσωπικής υγιεινής, το 28,8% των προϊόντων πωλήθηκε υπό καθεστώς προσφοράς (αύξηση κατά 0,4 μονάδες σε σχέση με το 2023), στα προϊόντα για το σπίτι αντίστοιχα το 25,9% (+0,4) και στα τρόφιμα το 25,6% (+0,3).
Ώθηση στην ιδιωτική ετικέτα από τα τρόφιμα
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διατήρησαν και το 2024 σημαντική θέση στο καλάθι των καταναλωτών με το μερίδιο τους επί του συνόλου των προϊόντων που πωλήθηκαν στα ράφια, να διαμορφώνεται στο 26,7%, ενισχυμένο κατά 4,4 μονάδες σε σύγκριση με το 2023. Αυτή η ανάπτυξη των PL κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, ωστόσο, οφείλεται στην κατηγορία των τροφίμων (μερίδιο 27,4% έναντι 26,7% το 2023) καθώς στις άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας, υποχώρησε σε σύγκριση με το 2023.
Στους «κερδισμένους» του 2024, συγκαταλέγονται επίσης τα μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ – έως 400 τ.μ- καθώς εμφάνισαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (+5,5%) μεταξύ των υπόλοιπων κατηγοριών βάσει επιφάνειας, όπως και εκείνα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές της χώρας. Για παράδειγμα στην Κρήτη, περιοχή με έντονη τουριστική κίνηση, αναπτύχθηκαν με ρυθμό της τάξεως του 5,2%, τον υψηλότερο μεταξύ των γεωγραφικών περιοχών της χώρας τις οποίες μελετά η Circana.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-13 07:53:00