Οικονομία

Πότε και πώς θα εφαρμοστούν οι προσυμπληρωμένες Περιοδικές Δηλώσεις

Τη σύνδεση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του ΕΦΚΑ με το πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ του υπουργείου Εργασίας και κατά συνέπεια τη δυνατότητα αυτόματης προσυμπλήρωσης των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (ΑΠΔ) που υποβάλλουν οι εργοδότες, προβλέπει απόφαση που υπέγραψε η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως.

Η διαδικασία στην πλήρη της εξέλιξη θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση της γραφειοκρατίας και περιορισμό του χρόνου που απαιτείται από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων κάθε μήνα. Σημαντικά αποτελέσματα αναμένονται και όσον αφορά τη δυνατότητα ελέγχων από το υπουργείο Εργασίας, καθώς σε περίπτωση που εντοπιστούν λάθη ή παραλείψεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ θα μπορούν να προβαίνουν σε ελέγχους ουσιαστικούς, επιτόπιους, διασταυρώσεις με στοιχεία άλλων υπηρεσιών.

Βασική προϋπόθεση βέβαια για να λειτουργήσει η διαδικασία για το σύνολο των περίπου 300.000 επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό τομέα είναι η χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, προκειμένου να αξιοποιούνται τα στοιχεία που υποβάλλονται και μέσω αυτής. Όπως βέβαια, απαιτείται και η δυνατότητα διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων Εργάνη ΙΙ και ΕΦΚΑ, το οποίο άλλωστε βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου ενάμιση χρόνο από τώρα. Αλλά και το Εργάνη ΙΙ, μετά από συνεχείς καθυστερήσεις, εκτιμάται ότι δεν θα είναι έτοιμο πριν από τον Μάιο με Ιούνιο του 2025.

Βάσει της υπουργικής απόφασης που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ, δυνατότητα χρήσης του νέου μοντέλου υποβολής ΑΠΔ θα έχουν όλοι οι εργοδότες που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα εργοδοτών του ΕΦΚΑ, χρησιμοποιώντας τον ίδιο συνδυασμό ονόματος και κωδικού χρήστη που έχουν στο πληροφοριακό σύστημα του Φορέα ασφάλισης.

Αναλυτικά, στο Εργάνη ΙΙ θα υπάρχει η Μηνιαία Εργασιακή Κατάσταση ανά σχέση εργασίας (εργοδότη-εργαζόμενου), στην οποία θα συγκεντρώνονται τα στοιχεία ανά εργαζόμενο και σχέση εργασίας, τα οποία στη συνέχεια θα χρησιμοποιούνται για σύγκριση με τα στοιχεία δήλωσης ΑΠΔ από τον εργοδότη.

Η Μηνιαία Εργασιακή Κατάσταση θα περιέχει στοιχεία του εργοδότη, εάν πρόκειται για εξαρτημένη σχέση απασχόλησης, ή απασχόληση σε οικοδομοτεχνικά έργα, τα προσωπικά στοιχεία του εργαζόμενου, αλλά και τα στοιχεία της εργασιακής σχέσης, της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας και, τέλος, τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Ψηφιακή Κάρτας Εργασίας.

Από το σύνολο όλων των παραπάνω, θα συλλέγονται τα στοιχεία πεδίων της ΑΠΔ, και θα προσυμπληρώνονται αυτόματα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι εργοδότες δεν θα μπορούν να τα εισάγουν πρωτογενώς ή ακόμη και να τα τροποποιούν όταν υποβάλλουν τις ΑΠΔ, προκειμένου άλλωστε, μετά από διασταυρώσεις, να μην προκύπτει ασυμφωνία.

Στην αντίθετη περίπτωση, οι εργοδότες θα ενημερώνονται ηλεκτρονικά για την ανάγκη διόρθωσης των λανθασμένων εγγραφών της ΑΠΔ πριν από την οριστική υποβολή της.

Στην υπουργική απόφαση ξεκαθαρίζεται ότι η ορθότητα, η πληρότητα και η ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στα πεδία της ΑΠΔ αποτελούν ευθύνη του εργοδότη ή του κατά περίπτωση υπόχρεου προς υποβολή στοιχείων ή των εξουσιοδοτημένων από αυτούς προσώπων.

Μάλιστα, ξεκαθαρίζεται ότι εφόσον μετά την οριστική υποβολή των ΑΠΔ στο ΟΠΣ ΕΦΚΑ εντοπισθούν λάθη ή παραλείψεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Φορέα θα προβαίνουν σε ελέγχους ουσιαστικούς, επιτόπιους, διασταυρώσεις με στοιχεία άλλων υπηρεσιών καθώς και ειδικούς ελέγχους.




Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-12 08:55:00

Back to top button