Τραγωδία Ουάσινγκτον: Αναφορές για υποστελέχωση του πύργου ελέγχου – Τι δείχνουν οι συνομιλίες
Με την Αμερική να βρίσκεται σε κατάσταση σοκ από την αεροπορική τραγωδία στην Ουάσινγκτον, οι Αρχές έχουν ξεκινήσει την προσπάθεια να συνθέσουν το «παζλ» που θα οδηγήσει στην απάντηση του τι πήγε λάθος. Όπως δηλώνουν αξιωματούχοι του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) η έρευνα θα είναι ενδελεχής και χρονοβόρα, καθώς δεν θα αφήσουν καμία πτυχή που δεν θα εξετάσουν από τα συντρίμμια μέχρι την κατάσταση στον πύργο ελέγχου αλλά και τις συνομιλίες.
Στόχος είναι η προκαταρκτική έκθεση να γίνει γνωστή σε 30 ημέρες και μια τελική έκθεση μόλις ολοκληρωθεί όλη την έρευνα»
«Δεν θα προσδιορίσουμε την πιθανή αιτία του ατυχήματος όσο βρισκόμαστε εδώ στον τόπο του ατυχήματος.
«Ούτε θα κάνουμε εικασίες σχετικά με το τι μπορεί να προκάλεσε αυτό το ατύχημα».
«Αποστολή μας είναι να κατανοήσουμε όχι μόνο τι συνέβη, αλλά και γιατί συνέβη και να προτείνουμε αλλαγές για να μην ξανασυμβεί», λένε.
Υποστελεχωμένος ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου Ρίγκαν
Ωστόσο ήδη κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία αρχίζουν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όπως ότι η στελέχωση του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου δεν ήταν «κανονική», σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
Η στελέχωση του πύργου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο εθνικό αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν δεν ήταν «φυσιολογική για την ώρα της ημέρας και τον όγκο της κυκλοφορίας», σύμφωνα με εσωτερική προκαταρκτική έκθεση ασφαλείας της FAA για τη σύγκρουση, την οποία εξέτασαν οι New York Times.
Ο ελεγκτής που χειριζόταν τα ελικόπτερα στην περιοχή του αεροδρομίου τα ξημερώματα της Πέμπτης (29/1) έδινε επίσης οδηγίες σε αεροπλάνα που προσγειώνονταν και αναχωρούσαν από τους διαδρόμους του. Αυτές οι εργασίες ανατίθενται συνήθως σε δύο ελεγκτές και όχι σε έναν.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται ο φόρτος εργασίας για τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας και μπορεί να περιπλέξει τη δουλειά του. Ένας λόγος είναι ότι οι ελεγκτές μπορούν να χρησιμοποιούν διαφορετικές ραδιοσυχνότητες για να επικοινωνούν με τους πιλότους που πετούν αεροπλάνα και τους πιλότους που πετούν ελικόπτερα. Ενώ ο ελεγκτής επικοινωνεί με τους πιλότους του ελικοπτέρου και του αεροσκάφους, οι πιλότοι τους ενδέχεται να μην μπορούν να ακούσουν ο ένας τον άλλον.
Όπως και οι περισσότερες εγκαταστάσεις ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της χώρας, ο πύργος στο αεροδρόμιο Ρίγκαν είναι υποστελεχωμένος εδώ και χρόνια.
Η έλλειψη – που οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην πολυετή εναλλαγή προσωπικού και στους σφιχτούς προϋπολογισμούς – έχει αναγκάσει πολλούς ελεγκτές να εργάζονται έως και έξι ημέρες την εβδομάδα και 10 ώρες την ημέρα.
Παράλληλα ο εναέριος χώρος της αμερικανικής πρωτεύουσας είναι ένας από τους πιο πολύπλοκους καθώς τον μοιράζονται πολιτικά και στρατιωτικά αεροσκάφη πάνω από την περιοχή της Ουάσινγκτον, ο οποίος περιλαμβάνει τρία μεγάλα αεροδρόμια, πολυάριθμες στρατιωτικές βάσεις και ζώνες απαγόρευσης πτήσεων πάνω από τον Λευκό Οίκο, το National Mall και την κατοικία του αντιπροέδρου.
Στο μικροσκόπιο οι συνομιλίες
Στο μικροσκόπιο έχουν μπει και οι συνομιλίες ανάμεσα στα αεροσκάφη και τον πύργο ελέγχου.
Ένα από τα κρίσιμα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθεί είναι αν είχαν οι πιλότοι αυτό που είναι γνωστό ως «οπτικός διαχωρισμός».
Στον ήχο που κατέγραψε το LiveATC.net ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν ακούγεται να ρωτά το ελικόπτερο αν έχει το επιβατικό αεροσκάφος σε οπτική επαφή και στη συνέχεια να δίνει εντολή. Δευτερόλεπτα αργότερα, τα δύο αεροσκάφη συγκρούονται και ακούγονται αναστεναγμοί στον πύργο ελέγχου.
«Φαίνεται ότι και τα δύο αεροσκάφη ήταν εκεί που έπρεπε να είναι, εκτός από τον οπτικό διαχωρισμό που μπορεί να υπήρχε ή να μην υπήρχε», δήλωσε στο Forbes o Τζεφ Πράις ειδικός ερευνητής σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας.
«Αυτό είναι το σημείο όπου ο ένας πιλότος, κυριολεκτικά, βλέπει οπτικά το άλλο αεροσκάφος και μπορεί να το επιβεβαιώσει στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Δεν ξέρουμε αν οι πιλότοι της αεροπορικής εταιρείας είδαν το ελικόπτερο, αλλά με βάση τις κασέτες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, φαίνεται ότι το ελικόπτερο μπορούσε να δει το αεροσκάφος», πρόσθεσε.
Το αεροπλάνο άλλαξε διάδρομο
Λίγο πριν το αεροσκάφος της American Airlines και ένα στρατιωτικό ελικόπτερο συγκρουστούν κοντά στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν, ζητήθηκε από τους πιλότους του αεροπλάνου να περιστρέψουν τη διαδρομή προσγείωσής του από τον ένα διάδρομο προσγείωσης στον άλλο, σύμφωνα με άτομο που ενημερώθηκε για το συμβάν και συζήτηση που ακούστηκε σε ηχογραφήσεις συνομιλιών που έγιναν μεταξύ ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας και των πιλότων.
Η πτήση 5342 της American Airlines, η οποία εκτελούσε δρομολόγιο προς την Ουάσινγκτον από τη Γουιτσιτά του Κάνσας, είχε αρχικά λάβει άδεια από τον πύργο ελέγχου κυκλοφορίας του εθνικού αεροδρομίου να προσγειωθεί στον κύριο διάδρομο του αεροδρομίου, που ονομάζεται διάδρομος ένα, αποκάλυψε το πρόσωπο που ενημερώθηκε για τα γεγονότα και τις ηχογραφήσεις. Όμως, τις τελευταίες στιγμές της πτήσης, όπως έδειξαν επίσης το πρόσωπο αυτό και οι ηχογραφήσεις, ο πιλότος του αεροσκάφους κλήθηκε από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας να κάνει κυκλική προσγείωση σε έναν ξεχωριστό, διασταυρούμενο διάδρομο, τον διάδρομο 33.
Η απόφαση αυτή, σύμφωνα με το άτομο που ενημερώθηκε για το συμβάν και δύο άλλα άτομα που γνωρίζουν την εναέρια κυκλοφορία του αεροδρομίου, συμβαίνει συνήθως όταν πρόκειται για αεροσκάφη από μικρότερα αεροδρόμια, όπως αυτό της American Airlines, και μπορεί να ελήφθη για να βοηθήσει στην αποτελεσματική κίνηση της εναέριας κυκλοφορίας, ώστε να μην αποφράσσεται ο κύριος διάδρομος προσγείωσης.
Έμπειροι οι πιλότοι του Black Hawk
Ο εκπαιδευτής πιλότος στο ελικόπτερο Black Hawk του αμερικανικού στρατού που εκτελούσε αποστολή πάνω από το Ποτόμακ είχε περίπου 1.000 ώρες πτήσης και ο συγκυβερνήτης που αξιολογούνταν είχε περίπου 500 ώρες, σύμφωνα με τον αξιωματούχο του στρατού Τζόναθαν Κόζιολ, συνταξιούχο εμπειρογνώμονα αεροπορίας και επικεφαλής του προσωπικού της Διεύθυνσης Αεροπορίας του στρατού.
Και οι δύο θεωρούνται έμπειροι, δεδομένου ότι οι εκπαιδευτικές αποστολές Black Hawk διαρκούν συνήθως περίπου δύο ώρες η καθεμία, δήλωσε ο Κόζιολ.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-30 22:52:00