Κόσμος

Πόσο θα κοστίσει ο νεόκοπος φιλοτραμπισμός στον Ζάκερμπεργκ;

Η «ελευθερία της έκφρασης» είναι η φράση-κλειδί για την περαιτέρω επιχειρηματική πορεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ, διευθύνοντος συμβούλου της Meta («ομπρέλας» του Facebook και άλλων πλατφορμών social media). Οπως είναι γνωστό, εδώ και λίγες ημέρες και πριν την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ όπου φυσικά έδωσε το παρών, ο 40χρονος μεγιστάνας της τεχνολογίας ανακοίνωσε ότι καταργεί προγράμματα fact checking περιεχομένου –που θεωρήθηκαν από πολλούς λογοκριτικές πρακτικές της λεγόμενης woke ατζέντας– και ευθυγραμμίζεται με τον επανακάμψαντα στις ΗΠΑ συντηρητισμό.

Η ιταλική Corriere della Sera, μεταξύ πολλών άλλων ΜΜΕ, χαρακτήρισε τη στροφή του Ζάκερμπεργκ «φιλοτραμπική» και ασχολήθηκε με τις οικονομικές επιπτώσεις της.

Πρώτον, οι μετοχές της εταιρείας του. «Από την εμπρηστική ομιλία του και τις ανακοινώσεις της Τρίτης 7 Ιανουαρίου, όταν είπε ότι θα εξαλείψει τον έλεγχο των δεδομένων στις ΗΠΑ και θα αλλάξει την πολιτική συγκράτησης του περιεχομένου παγκοσμίως, οι μετοχές του δεν έχουν χάσει τίποτα. Μάλιστα, από την αρχή του έτους η μετοχή έχει τσιμπήσει περίπου 26% και κατά τους ειδικούς του χρηματιστηρίου παραμένει μία από αυτές που θα πρωταγωνιστήσουν το 2025». Οπότε, πόθεν θα προέλθει η χασούρα;

Δεύτερον, οι διαφημίσεις. «Οι πονοκέφαλοι για τον Ζάκερμπεργκ ενδέχεται να προέλθουν από τους διαφημιστές, διότι μάλλον δεν χάρηκαν με την ανακοίνωση για το τέλος της επαλήθευσης των πληροφοριών και με τον πολλαπλασιασμό του περιεχομένου μίσους. Οι Financial Times κατέγραψαν τον προβληματισμό ορισμένων από αυτούς. ‘‘Κάποιες επιχειρήσεις θα επανεξετάσουν τα σχέδιά τους, έτσι αυτό θα καταστεί εμπορικό ζήτημα και για τις δύο πλευρές’’ δήλωσε ο Φέργκους ΜακΚάλουμ, επικεφαλής της διαφημιστικής εταιρείας TBWAMCR.


»‘‘Η Meta έκανε εξαιρετική δουλειά όσον αφορά τη λογοκρισία του τοξικού περιεχομένου και, αν τα πράγματα αλλάξουν, οι διαφημιστές θα τους παρατήσουν γρήγορα και θα τους τιμωρήσουν’’ προσέθεσε ο Ρίτσαρντ Ερξον, της διαφημιστικής εταιρείας Joint. Αλλα στελέχη του κλάδου, έγραψαν οι FT, δήλωσαν ότι είναι ‘‘νευρικά’’ και αναζητούν περισσότερες πληροφορίες για το πώς θα εφαρμοστούν οι αλλαγές στην κατεύθυνση της ‘‘ελευθερίας έκφρασης’’».

Υπάρχουν, όμως, και οι κυνικοί αναλυτές, οι οποίοι μετρούν τον κόσμο με αμιγώς καπιταλιστικά μέτρα: «Ορισμένοι, ωστόσο, λένε ότι η σκληρή αλήθεια είναι πως οι διαφημιστές θα νοιαστούν για τις αλλαγές μόνο αν αυτές βλάψουν τα κέρδη τους. Αν η απόδοση παραμείνει σταθερή, κανείς δεν θα χάσει τον ύπνο του για το πού ή πώς θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις, δήλωσε ο Αλεξ Τσίζμαν, επικεφαλής του Outbrain στη Βρετανία».


Οι αμερικανοί διαφημιζόμενοι, συνέχισε η Corriere, ανέφεραν στη Wall Street Journal ότι προς το παρόν δεν θα μειώσουν τις καταχωρίσεις τους, διότι οι διαφημίσεις στη Meta προσφέρουν αναμφισβήτητη απόδοση. Ειδικότερα οι μικρές εταιρείες επωφελούνται περισσότερο από την κοινωνική διαφήμιση και είναι λιγότερο ευαίσθητες από τις μεγάλες εταιρείες σε θέματα που σχετίζονται με την εποπτεία του περιεχομένου. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο, το οποίο σηματοδοτεί επίσης τη διαφορά μεταξύ του Μασκ και του Ζάκερμπεργκ.

Για τον Μασκ, το Χ είναι ένα μικρό πρότζεκτ, αν και πληρώθηκε με 44 δισ. δολάρια. Είναι μόνο μία από τις εταιρείες που έχει στην κατοχή του, η οποία επηρεάζει τη δημόσια συζήτηση για πολιτικούς σκοπούς και για πολιτικές συμμαχίες. Αυτό αποδεικνύεται από τις αλλαγές που έγιναν στον αλγόριθμο όσον αφορά τη μετριοπάθεια του περιεχομένου, οι οποίες κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των ΗΠΑ ευνόησαν τους λογαριασμούς των φιλορεπουμπλικανών και συγχρόνως αποκατέστησαν προφίλ ακροδεξιών εξτρεμιστών που προηγουμένως είχαν απαγορευτεί. Οι παγκόσμιοι χρήστες, σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, μειώθηκαν από 611 εκατομμύρια τον περασμένο Απρίλιο σε 588 εκατομμύρια τον περασμένο Σεπτέμβριο.


Για τον Ζάκερμπεργκ τα δικά του social media και οι σχετικές διαφημιστικές εισροές είναι τα πάντα. Φιλοξενούν 3,2 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Από τα 40,6 δισ. δολάρια σε τριμηνιαία έσοδα, τα 39,8 δισ. οφείλονται σε χορηγίες, όπως λένε τα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Αν το περιβάλλον γίνει λιγότερο υγιές, οι πρώτοι που θα αποχωρήσουν θα είναι οι χρήστες και θα τους ακολουθήσουν οι διαφημιζόμενοι-διαφημιστές. Το ερώτημα είναι, κατέληξαν οι Ιταλοί, πόσο μακριά είναι διατεθειμένος να φθάσει ο Ζάκερμπεργκ.

. . .




Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-21 12:31:00

Back to top button