Δοκιμή: smart #3 Brabus 428 PS AWD
Αυτή είναι η νέα εποχή για τη smart. Προσδιορίζεται από την ηλεκτροκίνηση, από την πολλή τεχνολογία και τη σαφή προσπάθεια να διατηρηθεί ο γερμανικός χαρακτήρας των νέων μοντέλων.
Το 2023, σχεδόν 30 χρόνια έπειτα από την ίδρυση της εταιρείας, θα βλέπαμε τη «μεγάλη μεταστροφή» ταυτόχρονα με τη «μεγάλη επιστροφή» της. Αυτό που διαμορφώθηκε, πλέον, είναι μια νέα κατασκευαστική κατάσταση η οποία επιβάλλει μια νέα συνήθεια.
Θα χρειαστεί ο σχετικός χρόνος γι’ αυτό αλλά το αποτέλεσμα θα είναι αυτό που πάντα γίνεται: Η νέα smart και τα μοντέλα της θα βρουν τη θέση τους στην αγορά.
Πρωτίστως, χρειάζεται να βρει τη νέα ταυτότητά της. Κι όπως όλα δείχνουν, αυτή θα διαφέρει άρδην, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στα μοντέλα της εφεξής.
Όπως ξέρουμε, η εταιρεία ήταν μια πιο αντισυμβατική προσέγγιση στην Αυτοκινητοβιομηχανία, μια επιχειρηματική παρουσία η οποία εμφανίστηκε σε μια εποχή όπου ο κλάδος αναπτυσσόταν και επεκτεινόταν με πιο έντονο ρυθμό σε σχέση με το παρελθόν.
Με την υποστήριξη της Mercedes-Benz είχε τη δυνατότητα να συνεχίσει την πορεία της παρά τα προβλήματα, τις αστοχίες και τις εμπορικές αποτυχίες που καταγράφηκαν στην ιστορία από την ίδρυση της smart. Τελικά, η εταιρεία θα αναστείλει τη δραστηριότητά της.
Το 2019 θα ανακοινωθεί η σύμπραξη των Γερμανών με την Geely Auto και τέθηκαν οι επιχειρηματικές βάσεις για την επαναφορά της smart στο αυτοκινητικό προσκήνιο. Όλα έμοιαζαν σαν να ξεκινούν από την αρχή καθώς τα δεδομένα και το επιχειρηματικό πλαίσιο θα ήταν εντελώς διαφορετικά αυτή τη φορά.
Στο smart #3 Brabus
Εφεξής, η εταιρεία θα προτάσσει τον οικογενειακό και πρακτικό χαρακτήρα των μοντέλων της. Η όποια πρωτοπορία της δεν θα αφορά σε αυτοκίνητα όπως το Fortwo, δηλαδή σε οχήματα πόλης ή ακόμα και μικροκινητικότητας.
Η νέα εποχή της θα χαρακτηρίζεται από καινούργια μοντέλα που θα έχουν την κατασκευαστική φιλοσοφία της smart η οποία θα μορφοποιείται με κλασικότερο αμάξωμα.
Κλασικότερο, δεν σημαίνει συνηθισμένο. Αυτό αποδείχτηκε τόσο με τη δημιουργία τόσο του #1 όσο και του #3 (εσχάτως και του #5). Ακόμα και η ονομασία τους ξεφεύγει από την επικρατούσα πρακτική.
Το δεύτερο, δηλαδή το #3, είναι το μεγαλύτερο σε διαστάσεις και πιο ενδιαφέρον σχεδιαστικά από τα δυο. Ο λόγος είναι επειδή το αμάξωμά του προσομοιάζει σε coupé, κάτι που το κάνει να δείχνει πιο νεανικό και πιο κομψό, συγκριτικά.
Η νέα αισθητική του είναι συνδυασμός του κινεζικού έθους για τα αυτοκίνητα που επικρατεί στην ασιατική χώρα τα τελευταία χρόνια με τα ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά, αυτά που θα κάνουν τους υποψήφιους πελάτες της στη Γηραιά Ήπειρο να αισθανθούν και πάλι οικεία με ένα smart και να το προτιμήσουν.
Έτσι, στο εμπρός μέρος, η μάσκα «ρύγχος καρχαρία», όπως προσδιορίζεται από τους ανθρώπους της εταιρείας, τα LED φώτα, η φωτεινή μπάρα μεταξύ αυτών και το σχήμα του προφυλακτήρα δημιουργούν ένα σύνολο που κάνει το αυτοκίνητο να δείχνει ελκυστικό.
Ταυτόχρονα, φανερώνουν και την ηλεκτροκίνητη «φύση» του. Μάλιστα, στην έκδοση Brabus, η πιο σπορτίφ διαμόρφωση του εμπρός προφυλακτήρα και οι μεγαλύτεροι τροχοί 20 ιντσών (σχεδίασης του Γερμανού βελτιωτή) κάνουν το αυτοκίνητο να είναι πιο εντυπωσιακό, συγκριτικά.
Το αυτοκίνητο έχει αεριζόμενους δίσκους εμπρός και πίσω και το κόκκινο καπάκι στις δαγκάνες του συστήματος πέδησης συμβάλλει στη σπορτίφ εικόνα της συγκεκριμένης εκδοχής του μοντέλου.
Στο πίσω μέρος του, τα κύρια γνωρίσματά του επίσης είναι τα φώτα του και ο προφυλακτήρας τα οποία συνδυάζονται με την αεροτομή στην άκρη της οροφής. Οι θόλοι των τροχών δείχνουν μεγαλύτεροι λόγω του μαύρου προστατευτικού πλαστικού, το οποίο υπάρχει και στα μαρσπιέ.
Στο εσωτερικό του, το #3 έχει σαφείς αναφορές στη Mercedes-Benz. Βασικό στοιχείο του είναι η διαμόρφωση της κονσόλας η οποία προεκτείνεται από το ταμπλό προς τα πίσω.
Χωρίζει εμφανώς τον χώρο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, έχει τη μορφή «γέφυρας» και στο κάτω μέρος της υπάρχει ανοιχτός, σχετικά μεγάλος, αποθηκευτικός χώρος.
Οι κεντρικοί αεραγωγοί, το κάλυμμα των ενσωματωμένων θηκών στην κονσόλα οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα, ακόμα και η γενικότερη αίσθηση που αποκομίζεις παραπέμπει υποσυνείδητα σε μια Mercedes-Benz παρά σε ένα smart, όπως το έχουμε κατά νου.
Στο ταμπλό του #3 Brabus (όπως και σε αυτό των καλύτερα εξοπλισμένων εκδόσεών του) υπάρχει οθόνη 9,2 ιντσών στον πίνακα οργάνων και έγχρωμη οθόνη αφής 12,8 ιντσών στο κέντρο. Επίσης, υπάρχει και σύστημα Head-up Display 10,25 ιντσών.
Το εσωτερικό του είναι επενδεδυμένο με υλικά καλής ποιότητας, τόσο αναφορικά με την υφασμάτινη και δερμάτινη επένδυση όσο και με το σκληρό πλαστικό. Στη συγκεκριμένη έκδοση το τιμόνι έχει σπορτίφ στυλ και είναι επενδεδυμένο από συνδυασμό δέρματος με alcantara.
Πέραν αυτών, υπάρχουν κόκκινου χρώματος ραφές στο ταμπλό, στο τιμόνι, στο εσωτερικό των θυρών, επίσης κόκκινες ζώνες ασφαλείας και ο λογότυπος της Brabus στα εμπρός προσκέφαλα.
Το νέο μοντέλο της smart είναι ευρύχωρο για πέντε ενήλικους. Παρά το γεγονός ότι η οροφή του είναι κεκλιμένη στο πίσω μέρος, το ωφέλιμο ύψος είναι ικανοποιητικό για τους εκεί επιβάτες.
Όλοι θα χαρούν από το γεγονός ότι η σχετικά ευρεία πανοραμική οροφή προσφέρει μεγαλύτερη φωτεινότητα και συμβάλλει στη βελτίωση της διάθεσής τους κατά το ταξίδι.
Βεβαίως, δεν υπάρχει συρόμενο σκίαστρο να την καλύπτει καθώς το κρύσταλλο σκουραίνει όταν η ηλιοφάνεια είναι έντονη. Ωστόσο, μένει να αποδειχτεί η αποτελεσματικότητά του σε χώρες όπως η Ελλάδα, τους θερμούς μήνες του έτους.
Το #3 βασίζεται στην πλατφόρμα SAE («Sustainable Experience Architecture») που έχει δημιουργήσει η Geely Auto και συγκεκριμένα στην εκδοχή της «SAE 2», η οποία χρησιμοποιείται για τα μοντέλα που έχουν μεταξόνιο από 2.700-2.900 χλστμ.
Οι μπαταρίες του είναι τύπου νικελίου μαγγανίου οξειδίου του κοβαλτίου (NMC) και έχουν ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 66 kWh (62 kWh, πραγματική). Στο #3 Brabus η μέγιστη θεωρητική αυτονομία του φτάνει τα 415 χλμ. (κατά «WLTP») με μια πλήρη φόρτιση.
Σύμφωνα με τη smart, σε φορτιστή ισχύος 7,4 kW για την πλήρωσή τους με ενέργεια από το 10%-80% χρειάζονται λιγότερο από πεντέμισι ώρες. Σε παροχή 22 kW χρειάζονται λιγότερο από τρεις ώρες, για το ίδιο.
Επίσης, το αυτοκίνητο δύναται να φορτίζει και σε ταχυφορτιστή DC ισχύος έως 150 kW. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται λιγότερο από μισή ώρα (πάντα για το 10%-80% της συνολικής ενεργειακής χωρητικότητας).
Η οδηγική εμπειρία
Οι εξωτερικές χειρολαβές είναι ενσωματωμένες στο αμάξωμα και εκτείνονται από αυτό (υπό γωνία) όταν ο οδηγός πλησιάζει το όχημα, αφού το τελευταίο αναγνωρίζει το κλειδί και ξεκλειδώνει.
Ανοίγεις την πόρτα, κάθεσαι στο σχετικά σφιχτό σε αίσθηση κάθισμα και ρυθμίζεις εύκολα τη θέση οδήγησης, καθώς αυτό μπορεί να κατέβει έως χαμηλά. Δεν υπάρχει διακόπτης για να εκκινήσει, αυτό γίνεται μέσω του αισθητήρα που υπάρχει στο κάθισμα και ενεργοποιείται από το βάρος του οδηγού.
Η επιλογή της φοράς κίνησης -προς τα εμπρός ή προς τα πίσω- γίνεται μέσω του μοχλού στα δεξιά του τιμονιού, αλά Mercedes-Benz.
Η ορατότητα είναι καλή προς τα εμπρός και στο πλάι και σχετικά περιορισμένη προς τα πίσω. Βεβαίως, το σύστημα υποβοήθησης του οδηγού -με τους αισθητήρες και τις κάμερες που υπάρχουν περιμετρικά του οχήματος- τον ενημερώνει και τον διευκολύνει στο έργο του όταν χρειάζεται.
Το σύστημα πολυμέσων είναι πολύπλοκο, τουλάχιστον μέχρι να το συνηθίσει κάποιος και να μάθει να το χρησιμοποιεί για να ρυθμίζει τα επιμέρους συστήματα. Για παράδειγμα, μέσω αυτού και της κεντρικής οθόνης αφής ρυθμίζονται και οι εξωτερικοί καθρέφτες.
Η νέα εποχή της smart χαρακτηρίζεται και από την προσπάθειά της να ξεχωρίσει μέσω του λογισμικού που διαθέτουν τα μοντέλα της. Αυτό έχει ενδιαφέρον από την άποψη ότι εφαρμόζονται καινούργια συστήματα, εφαρμογές και τεχνολογίες.
Ωστόσο, δεν είναι πρακτικό, όπως αποδεικνύεται στην καθημερινότητα των μετακινήσεων. Φυσικά, αυτό δεν αφορά μόνο στη smart αλλά όλες τις εταιρείες που είτε από νεωτερισμό είτε λόγω μίμησης εφαρμόζουν την ίδια μέθοδο.
Αναγκαστικά, ο οδηγός θα πρέπει να αφιερώσει περισσότερο χρόνο για να κάνει μια επιθυμητή ρύθμιση ή να επιλέξει κάτι που θέλει εν κινήσει. Πάντως, το σύστημα αναγνώρισης απόσπασης προσοχής θα ενεργοποιηθεί για να του επισημάνει το λάθος και ότι πρέπει να έχει τον νου του στον δρόμο. Παράδοξο αλληλουχίας…
Σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα ενεργοποίησης κάποιων επιμέρους συστημάτων μέσω φωνητικής εντολής διευκολύνει.
Η ανάρτηση του smart #3 αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο εμπρός και από διάταξη πολλαπλών (τεσσάρων) συνδέσεων πίσω.
Στην περίπτωση του #3 Brabus, οι άνθρωποι του βελτιωτικού οίκου τοποθετούν χαμηλότερα και πιο σκληρά ελατήρια και την έχουν ρυθμίσει με τρόπο που να δίνει πιο σπορ αίσθηση, συγκριτικά. Μάλιστα, το ύψος της ανάρτησης εδώ είναι κατά 3,5 εκατοστά χαμηλότερο από το αντίστοιχο των άλλων εκδόσεων του μοντέλου.
Το #3 Brabus έχει δύο ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι αποδίδουν μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύ 428 ίππους και μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή 543 Nm. Αναλυτικότερα, ο εμπρός έχει μέγιστη ισχύ 156 ίππους και μέγιστη ροπή 200 Nm και ο πίσω μέγιστη ισχύ 272 ίππους και μέγιστη ροπή 343 Nm, αντίστοιχα.
Το αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα παραμετροποίησης της απόδοσης το οποίο έχει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας: «Eco», «Comfort», «Sport» και «Brabus».
Επίσης, διαθέτει σύστημα ρύθμισης της τροχοπέδης για την ανάκτηση ενέργειας καθώς και την επιλογή «S-Pedal» η οποία αυξάνει τον ρυθμό επιβράδυνσης όταν ο οδηγός πάρει το πόδι του από το δεξί πεντάλ, επιτρέποντας τη λειτουργία «one pedal drive».
Αυτό είναι χρήσιμο εντός πόλης, όπου όταν αυτός το συνηθίσει δεν χρειάζεται να πατά φρένο για να ακινητοποιείται το όχημα.
Στον δρόμο, το #3 Brabus δείχνει τον διπλό χαρακτήρα του. Αφενός είναι ευκολοδήγητο, σχετικά ευέλικτο και σβέλτο στην επιλογή «Eco» αφετέρου δείχνει τις σπορ ικανότητές του στη «Sport» και -φυσικά- στη «Brabus». Στην τελευταία, η επιτάχυνση είναι ακαριαία και ο οδηγός πρέπει να έχει αυξημένη προσοχή στον δρόμο.
Η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα ή μέχρι τη επόμενη στροφή καλύπτεται σε ελάχιστο χρόνο και η έκπληξη (ή ο φόβος) του συνοδηγού είναι δεδομένη εάν αυτός δεν είναι προετοιμασμένος γι’ αυτό που θα ακολουθήσει στο έντονο πάτημα του δεξιού πεντάλ.
Αυτό αφορά στην επιτάχυνση στην ευθεία. Στις στροφές, το #3 θα ακολουθήσει τον σβέλτο ρυθμό που θέλει ο οδηγός αρκεί αυτός να μην το παρακάνει και να έχει πάντα στο μυαλό του ότι βρίσκεται σε ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει περισσότερο από 1,8 τόνους, τουλάχιστον.
Ευτυχώς, τα φρένα επιβραδύνουν έντονα και ακινητοποιούν το όχημα σε σχετικά μικρή απόσταση, αν και δεν έχουν καλή αίσθηση. Τέλος, μέτρια αίσθηση έχει και το τιμόνι, το οποίο βαραίνει στις πιο σπορ επιλογές του συστήματος παραμετροποίησης.
Το #3 Brabus είναι επίδειξη δύναμης της smart, είναι αυτό με το οποίο επιδιώκει να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού και τα φώτα της δημοσιότητας.
Είναι απαραίτητο καθώς η εταιρεία μάς επανασυστήνεται και μας δείχνει ότι θα ακολουθήσει πιο συμβατικό δρόμο σε ό,τι αφορά στον χαρακτήρα των μοντέλων της, εφεξής.
Η Mercedes-Benz χρειάζεται τη smart αφενός για να αυξάνει τις πωλήσεις της και αφετέρου για να μειώνει τον μέσο όρο διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως τώρα που το όριο γι’ αυτό αυστηροποιήθηκε από εφέτος.
Ωστόσο και οι δύο δεν χρειάζονται ξανά μια επιχειρηματική πολιτική η οποία να φέρει ξανά τη smart σε σημείο να διακόψει τη λειτουργία της και πάλι στο μέλλον. Και όπως όλα δείχνουν, με το #3 (όπως και με τα #1, #5 και με όσα νέα μοντέλα ακολουθήσουν) αυτό το ενδεχόμενο απομακρύνεται.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Smart #3 Brabus 428 PS AWD
Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες, σύγχρονοι μόνιμου μαγνήτη εμπρός-πίσω
Μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς: 428 PS
Μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή: 543 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 66 kWh (Ονομαστική), 62 kWh (Πραγματική)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 3,7 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: 17,6 kWh/100 km/21,5 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 415 km («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.440/1.844/1.556 mm
Μεταξόνιο: 2.785 mm
Βάρος: 1.835 kg
Χώρος αποσκευών: 370-1.160 lt (+ 15 lt εμπρός)
Τιμή: Από 55.380 ευρώ (από 44.380 ευρώ με επιδότηση & όφελος απόσυρσης
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-17 08:00:00