Σερβιτόρα αποκαλύπτει τον λόγο που οι πελάτες αφήνουν τον λογαριασμό γυρισμένο ανάποδα
Σε μερικές χώρες, όπως στην Ιαπωνία, το φιλοδώρημα δεν είναι υποχρεωτικό, καθώς μπορεί να εκληφθεί και ως αγένεια.
Ωστόσο, στις ΗΠΑ, το φιλοδώρημα είναι θεσμός και είναι βαθιά χαραγμένο στην κουλτούρα τους, κυρίως, για υπαλλήλους που εργάζονται σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, κομμωτήρια, αλλά και στους παρκαδόρους.
Εξάλλου, το κατώτατο ωρομίσθιο στις ΗΠΑ είναι 7,25 δολάρια την ώρα (6,73 ευρώ), κάτι που σημαίνει ότι ο μηνιαίος μισθός ενός υπαλλήλου, μείον τις κρατήσεις για τους φόρους, δεν επαρκεί για να καλύψει τα έξοδα του μήνα, λόγω του υψηλού κόστους ζωής.
Σ’ ένα βίντεο που ανέβασε στο TikTok, η Saydie (@realslimsaydie) που εργάζεται ως σερβιτόρα σ΄ένα εστιατόριο στην Αριζόνα, θέλησε να αποκαλύψει τον λόγο, για τον οποίο οι πελάτες συνηθίζουν να αφήνουν πάνω στο τραπέζι τον λογαριασμό ανάποδα.
Η Saydie υπονοεί στο βίντεο της ότι είτε ο πελάτης άφησε χαμηλό φιλοδώρημα και θέλησε να αποφύγει την αμηχανία, είτε απλώς προσπάθησε να κρύψει τα χρήματα, τοποθετώντας το λογαριασμό με την μπροστινή όψη προς τα κάτω.
«Φοβάται κάποιος άλλος τόσο πολύ όταν είναι γυρισμένος ο λογαριασμός προς τα κάτω;» διερωτάται η Saydie.
«Άφησαν τον λογαριασμό ανάποδα. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό», προσθέτει. «Για να δούμε αν έχω δίκιο. Δεν τον έχω κοιτάξει ακόμα».
Μετρώντας αντίστροφα η Saydie αποκάλυψε τελικά ότι ο πελάτης άφησε το φιλοδώρημα των 15 δολαρίων για ένα λογαριασμό 93 δολαρίων, που αντιστοιχεί περίπου στο 15%.
@realslimsaydie
«Ούτε άσχημα, ούτε και καλά», σχολίασε η ίδια.
To βίντεο έχει ξεπεράσει το 1 εκατ. προβολές, προκαλώντας ποικίλα σχόλια. Μερικοί χρήστες αναφέρουν ότι το ποσό για το φιλοδώρημα ήταν ικανοποιητικό, ενώ άλλοι διαφωνούν.
Όμως, ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ έχει προκαλέσει αύξηση των τιμών σε πολλά προϊόντα, ιδιαίτερα μετά το 2021.
Το φιλοδώρημα βασίζεται συνήθως σ’ ένα συγκεκριμένο ποσοστό (συνήθως 15% – 20%) σε συνάρτηση με το ύψος του τελικού λογαριασμού.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αρκετοί άρχισαν να αφήνουν παραπάνω χρήματα από το συνηθισμένο ποσό, ώστε να υποστηρίξουν κυρίως τους σερβιτόρους και τους υπαλλήλους σε υπηρεσίες delivery.
Ωστόσο, τα επόμενα χρόνια, αρκετές επιχειρήσεις προμηθεύτηκαν ταμπλέτες και ψηφιακά συστήματα με προκαθορισμένα ποσά φιλοδωρημάτων, με αποτέλεσμα οι πελάτες να αισθάνονται ένα είδος πίεσης για το ολοένα και μεγαλύτερο ποσό που πρέπει να αφήσουν στον σερβιτόρο ή το εστιατόριο, εκτός από τον τελικό λογαριασμό για τις προσφερόμενες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να γεννηθεί ο όρος «tipflation».