Οι 7 πιο σημαντικές Jaguar της ιστορίας
Με αλλαγή λογότυπου, γραμματοσειράς, φιλοσοφίας και ό,τι άλλο μπορεί να τη βοηθήσει να πραγματοποιήσει την βεβιασμένη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η Jaguar επαναπροσδιορίζει εαυτόν και αφήνει στην άκρη όσα την κατέστησαν την μάρκα που γνωρίζουμε.
Αυτή σχηματίστηκε μέσα από μία σειρά από θρυλικά μοντέλα. Κυριάρχησαν με το -ιστορικό πλέον- λογότυπο της Jaguar στις αρχές της δεκαετίας του ’60, καταρχάς με την E-type και έπειτα με την XJS και όχι μόνο.
Ωστόσο, η ιστορία είχε αρχίσει να γράφεται από ακόμα πιο νωρίς. Παραλείποντας, λοιπόν, την απροσδόκητη και ακατανόητη στροφή 180 μοιρών της βρετανικής εταιρείας, παρουσιάζουμε τα 7 πιο σημαντικά μοντέλα της τα οποία επηρέασαν και εν πολλοίς σχημάτισαν τον θρύλο που σήμερα γνωρίζουμε.
Jaguar XK120 (1948)
Ακόμα και πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Jaguar ήταν ήδη γνωστή για τη φιλοσοφία και τα σπορ αυτοκίνητά της. Το 1948 και με τον εφιάλτη του πολέμου να έχει μείνει πίσω, η εταιρεία από το Κόβεντρι αποκάλυψε στην Έκθεση του Λονδίνου την XK120.
Αμέσως κέρδισε το κοινό με την μοντέρνα για την εποχή και κομψή roadster σχεδίασή του, ξεχωρίζοντας από τον ανταγωνισμό ο οποίος είχε μείνει πίσω σχεδιαστικά.
Προηγμένο ήταν και το σύστημα πρόωσης της XK120, με έναν εξακύλινδρο εν σειρά των 3,4 λίτρων με δύο εκκεντροφόρους να έχει μέγιστη ισχύ 162 ίππους. Έτσι, το βρετανικό roadster επαναπροσδιόρισε το fun-to-drive, ενώ στην ευθεία μπορούσε ακόμα και να φτάσει τα 200 χλμ./ ώρα.
Jaguar C-Type (1951)
Ο εξακύλινδρος της Jaguar έμεινε στην παραγωγή και εξελίχθηκε σημαντικά. Οι μεγάλες του δυνατότητες αποδείχθηκαν περίτρανα το 1951, όταν και βρέθηκε κάτω από το καπό της αγωνιστικής C-Type.
Τότε, το τμήμα motorsport της εταιρείας αξιοποίησε τον προηγμένο εξακύλινδρο των 3,4 λίτρων για να αναπτύξει ένα αεροδυναμικά πολύ εξελιγμένο αγωνιστικό, που με τον αναβαθμισμένο κινητήρα είχε απόδοση πάνω από 200 ίππους.
Ο θρύλος γράφτηκε στον 24ωρο αγώνα αντοχής Le Mans, όπου ο Στίρλινγκ Μος έγραψε νέο ρεκόρ γύρου και μαζί με το πλήρωμα των Πίτερ Γουόκερ και Πίτερ Γουάιτχεντ κατέκτησε τη νίκη, με διαφορά εννέα γύρων!
Η ιστορία συνέχισε να γράφεται με τη C-Type και τα επόμενα χρόνια, με τη Jaguar να εισάγει τα δισκόφρενα το 1952 σε συνεργασία με τη Dunlop, ενώ το 1953 πέτυχε διπλή νίκη στο Mans.
Jaguar MKII (1959)
Η MKII αντικατέστησε την επιτυχημένη προκάτοχο MKI, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα κάτι νέου για την εταιρεία. Και αυτό, διότι ήταν η πρώτη Jaguar με αυτοφερόμενο πλαίσιο.
Με την MKII, η βρετανική μάρκα μονοπώλησε στα σπορ σεντάν, διότι είχε καταφέρει να σχεδιάσει ένα 5θυρο αυτοκίνητο με υψηλή απόδοση, εξαιρετικά δύσκαμπτο πλαίσιο, υδραυλικό τιμόνι και πολυτελές εσωτερικό.
Το ταχύτερο 5θυρο εκείνης της εποχής έπαιρνε ώθηση από τον γνωστό εξακύλινδρο που είχε πλέον χωρητικότητα 3,8 λίτρα και μέγιστη ισχύ 223 ίππους. Εμπορικά, κρίθηκε απόλυτη επιτυχημένο, καθώς σχεδόν 89.000 μονάδες πουλήθηκαν εντός 10 ετών.
Jaguar E-Type (1961)
Με την παρουσίαση της E-Type τον Μάρτιο του 1961 στη Γενεύη, η Jaguar δεν αντικατέστησε απλά τη σειρά XK, αλλά άφησε άφωνο τον κόσμο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς όλοι γνώριζαν αμέσως με το που την είδαν ότι εδώ είναι το ξεκίνημα μίας «χρυσής» ιστορίας.
Ένα αυτοκίνητο που προκαλούσε έξαψη και αίσθηση, με μυώδεις «ώμους» και φτερά από άκρη σε άκρη, εντυπωσιακές λεπτομέρειες, κερδίζοντας το κοινό αμέσως μόνο στην όψη.
Πολύ γρήγορα αποτέλεσε αντικείμενο μόδας και επιτομή της ποπ κουλτούρας, ένα σχεδιαστικά έργο τέχνης για την εποχή. Η ώθηση σε αυτό το πανέμορφο αμάξωμα ερχόταν μέσω του εξακύλινδρου εν σειρά των 3,8 λίτρων που τότε είχε πια μέγιστη ισχύ 265 ίππους.
Από το 1996, η E-Type βρίσκεται μόνιμα στην έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη.
Jaguar XJ (1968)
Μετά από την πολύ επιτυχημένη περίοδο των σπορ σεντάν, η Jaguar χρειάστηκε στα τέλη της δεκαετίας να παρουσιάσει κάτι καινούργιο σε τεχνολογία και εμφάνιση.
Κάπως έτσι, σχεδίασε και παρουσίασε την πρώτη XJ, δημιουργώντας ένα αμάξωμα με ύψος 1,34 μέτρα και αρκετά επιθετικό μπροστινό μέρος που ξεχώριζε συγκριτικά με ό,τι γνωρίζαμε έως τότε. Συνολικά, κατάφερνε να συνδυάσει δυναμισμό με άνεση και οι συγκριτικά χαμηλή τιμή του κατάφερε γρήγορα να πείσει πολλούς πελάτες.
Οι κινητήρες με τους οποίος εξοπλίστηκε ήταν μετεξέλιξη των προηγούμενων εξακύλινδρων και είχαν χωρητικότητα είτε 2,8 είτε 4,2 λίτρα.
Η σειρά XJ εμπλουτίστηκε περαιτέρω το 1972 σε ό,τι είχε να κάνει με τους κινητήρες, καθώς το 1972 είδαμε έναν V12 των 5,3 λίτρων με απόδοση 269 ίππους, στην εποχή όπου σχεδόν κανείς δεν τολμούσε να τοποθετήσει τόσο μεγάλο κινητήρα σε σεντάν.
Ο 12κύλινδρος ξεχώρισε σε όλη τη γκάμα της Jaguar και φυσικά στα τρία μοντέλα XJ, που παράγονταν μέχρι και το 1992.
Jaguar XJS (1975)
Η XJS συνέχισε την επιτυχημένη ιστορία της σειράς το 1975 όταν και παρουσιάστηκε στην Έκθεση IAA. Επί της ουσίας, αποτελούσε τη φυσική συνέχεια της E-Type, με χαρακτηριστικά όμως που την έκαναν πολύ διαφορετική.
Για παράδειγμα, σχεδιαστικά διέφερε εντελώς, καθώς είχε ένα compact σπορ αμάξωμα προερχόμενο από τον ίδιο άνθρωπο που σχεδίασε την E-Type, Μάλκολμ Σάγιερ.
Η XJS κατάφερε να γεφυρώσει το χάσμα της κλασικής εποχής με της τότε μοντέρνας συνδυάζοντας ένα ιδιαίτερο εξωτερικό με ένα πολυτελές εσωτερικό με διάταξη καμπίνας 2+2.
Και όλα αυτά μαζί με τον αψεγάδιαστο SOHC V12 των 5,3 λίτρων με τους 285 ίππους, ο οποίος μεσουρανούσε στα μοντέλα της Jaguar.
Υιοθέτησε την πλατφόρμα της XJ6, για αυτό και πήρε το όνομα της σειράς XJ. Ωστόσο, το μεταξόνιο κόντυνε κατά 270 χιλιοστά, για αυτό και στα πίσω καθίσματα κάθονταν δύο παιδιά στην καλύτερη.
Jaguar F-Pace (2016)
Πάνω από 40 χρόνια μετά, η Jaguar είδε την τάση που υπήρχε στα SUV και το 2016 παρουσίασε την προηγμένη για τα τότε δεδομένα F-Pace.
Η πολυτέλεια στο εσωτερικό της ήταν έκδηλη, όπως συνήθιζε η Jaguar, ενώ ο σπορ χαρακτήρας δεν της έλειπε και αυτό την έκανε να ξεχωρίζει σημαντικά στην αγορά.
Η γκάμα κινητήρων ήταν πλήρης, καθώς προσφέρονταν turbo κινητήρες βενζίνης ή diesel, υβριδικοί αλλά και ο κορυφαίος turbo V8 των 5,0 λίτρων.
Δυστυχώς, η εμπορική του πορεία δεν ήταν η αναμενόμενη, αλλά και πάλι κατάφερε να φέρει προηγμένα χαρακτηριστικά που το 2016 μερικοί κορυφαίοι κατασκευαστές δεν τα είχαν ακόμα παρουσιάσει.
Επιστρέφοντας στο 2024, η Jaguar έχει με το πρωτότυπο Type 00 ήδη σηματοδοτήσει το ξεκίνημα της εντελώς νέας για εκείνη εποχής. Το αν αυτή θα κριθεί επιτυχημένη με την επιβολή της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη γκάμα της θα φανεί στο κοντινό μέλλον.
Το σίγουρο είναι πως μοντέλα όπως τα παραπάνω που διαμόρφωσαν τη βρετανική μάρκα όπως την μάθαμε και έγινε γνωστή, λογικά δύσκολα θα ξαναδούμε.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-09 21:00:00