Οδηγούμε το νέο Volvo XC90 στη Δανία και στη Σουηδία
Ως γνωστόν, η Volvo είναι από τις πρωτοπόρες εταιρείες στην ηλεκτροκίνηση, όπως αποδεικνύεται έμπρακτα τουλάχιστον την τελευταία πενταετία. Ωστόσο, προς το παρόν, συνεχίζει να διαθέτει τα μοντέλα της και με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στη μεταβατική περίοδο έως το 2030.
Το κορυφαίο μοντέλο της, αυτό που συνήθως αποκαλούμε «ναυαρχίδα», είναι το XC90, το πολυτελές μεγάλων διαστάσεων SUV το οποίο εφέτος (σημ.: 2024) συμπληρώνει εμπορική πορεία 22 ετών από τότε που πρωτοεμφανίστηκε στην αγορά.
Η επίσημη παρουσίασή του έγινε στο Ντιτρόιτ, τον Ιανουάριο του 2002, γεγονός που δείχνει ότι τα στελέχη της σουηδικής εταιρείας είχαν θέσει ως στόχο να διακριθούν εμπορικά και στις ΗΠΑ.
Το αυτοκίνητο ξεχώρισε εξαρχής από τα άμεσα ανταγωνιστικά μοντέλα του βασιζόμενο στα πλεονεκτήματά του ως ένα τυπικό τετράτροχο δημιούργημα των Σκανδιναβών.
Αυτό συνεχίζει να ισχύει και στις ημέρες μας, μόνο που τώρα το XC90 έχει αποκτήσει και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο alter ego του, δηλαδή το EX90. Το γεγονός αυτό έδωσε τη ευκαιρία στους ανθρώπους της Volvo να ανανεώσουν ξανά το πολυτελές SUV και να το διατηρήσουν επίκαιρο σε μια κατηγορία οχημάτων γοήτρου.
Γιατί γράψαμε «ξανά»; Επειδή, ουσιαστικά, πρόκειται για τη δεύτερη διαδικασία επανασχεδίασης του μοντέλου, θυμίζουμε ότι η πρώτη έγινε το 2019. Η δεύτερη γενιά του μοντέλου παρουσιάστηκε το 2015.
Τα καινούργια στοιχεία
Ακόμα και με μια απλή ματιά είναι εύκολο να δούμε τις διαφορές στο αμάξωμα του ανανεωμένου XC90. Καταρχάς, τα χαρακτηριστικά εμπρός φώτα -αυτά που λόγω σχήματός τους συνηθίσαμε να τα προσδιορίζουμε ως το «σφυρί του Θωρ», του μυθολογικού θεού των Σκανδιναβών.
Πλέον, τόσο αυτά όσο και το πλαίσιό τους, είναι πιο διακριτά και έντονα, τόσο οπτικά όσο και σε ό,τι αφορά στην απόδοση των LED προβολέων. Επίσης, το πλαίσιο της γρίλιας είναι περισσότερο πολυγωνικό, ενώ οι αεραγωγοί είναι κάθετα διαμορφωμένοι στις άκρες του προφυλακτήρα και το άνοιγμα στο κάτω μέρος του τελευταίου είναι ευρύτερο σε σχέση με πριν.
Στο πίσω μέρος, η βασικότερη αλλαγή αφορά στα LED φώτα τα οποία διατηρούν την κλασική εικόνα τους, τοποθετημένα στην άκρη της πίσω πόρτας και του πλαισίου, ωστόσο τώρα είναι πιο έντονα.
Επίσης, διατίθενται τροχοί νέας σχεδίασης και το καινούργιο βαθύ κόκκινο χρώμα για το αμάξωμα, το οποίο στη Volvo το ονομάζουν «Mulberry Red», που πρωτοείδαμε στο EX90.
Στο εσωτερικό του, τα νέα δεδομένα του XC90 αφορούν στη μερική επαναμορφοποίηση του ταμπλό -το οποίο στη μέση του έχει πιο επίπεδη και προτεταμένη επιφάνεια- και από τη νέα (για το μοντέλο) κάθετη έγχρωμη οθόνη αφής 11,2 ιντσών στο κέντρο του (σημ,: αυτή που υπάρχει ήδη στα EX90 και EX30).
Πέραν αυτών έχει αλλάξει η διαμόρφωση του εμπρός κεντρικού υποβραχιονίου, το οποίο είναι πιο βαθύ και έχει υποδοχές για δύο μπουκαλάκια ή πλαστικά ποτήρια και ένα λεπτό μεταλλικό δοχείο («2+1»).
Σε αυτή υπάρχει το βελτιωμένο σύστημα πολυμέσων το οποίο έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία με την Google. Αυτό είναι πιο εύχρηστο και πιο άμεσο στη λειτουργία του σε σχέση με πριν και διαθέτει τις εφαρμογές του τεχνολογικού κολοσσού, π.χ. Google Maps, Google Services, Google Assistant, Google Play. Πέραν αυτών, διαθέτει και Apple CarPlay στον βασικό εξοπλισμό.
Επίσης, στο επανασχεδιασμένο XC90 έχουν τοποθετηθεί νέες ταπετσαρίες, -είτε βιώσιμο δέρμα («Nordico») είτε κορυφαίας ποιότητας ύφασμα («Herringbone» Weave»)- και έχει προσεχθεί περισσότερο η ηχομόνωση, ώστε να μειωθεί το επίπεδο θορύβου για τους επιβάτες όταν αυξάνεται η ταχύτητα κίνησης.
Σύμφωνα με τη Volvo, τώρα το πολυτελές SUV έχει καλύτερο σχετικό υλικό στις εμπρός και μεσαίες κολώνες του αμαξώματος, ενώ και τα πλαϊνά παράθυρα έχουν επίστρωση για να μειώνεται ο θόρυβος που τα διαπερνά. Το ίδιο ισχύει και για την πανοραμική γυάλινη οροφή, το εμπρός μέρος της οποίας είναι ανοιγόμενο.
Εκτός από αυτές τις αλλαγές, έχει αναβαθμιστεί και το επίπεδο εξοπλισμού του, συγκριτικά.
Έτσι πλέον, στον βασικό εξοπλισμό διαθέτει σύστημα ραντάρ και καμερών περιμετρικά το οποίο φροντίζει να διατηρεί το όχημα την πορεία του εντός της επιλεγμένης λωρίδας κυκλοφορίας, αλλά και να το κρατά εντός δρόμου στην περίπτωση που ο αυτό παρεκκλίνει προς τα δεξιά και πρόκειται να βγει εκτός οδοστρώματος.
Επίσης, σε περίπτωση ενδεχόμενης σύγκρουσης με άλλο όχημα, πεζό, δικυκλιστή ή άλλο εμπόδιο, το σύστημα αναλαμβάνει να φρενάρει και στρίψει το τιμόνι, βοηθώντας τον οδηγό να αλλάξει πορεία για να αποφύγει το συμβάν.
Προαιρετικά, διατίθεται το σύστημα Pilot Assist το οποίο υποβοηθά τον οδηγό να είναι πιο άνετος και ήρεμος εντός πόλης και σε πολύωρο ταξίδι, όπως και ηχοσύστημα Bowers & Wilkins με τέσσερις επιλογές («Studio», «Concert Hall», «Jazz Club» και «Individual Stage»).
Σε ό,τι αφορά στην ανάρτησή του, στην έκδοση του μοντέλου μόνο με τη μοχλική διάταξη, οι άνθρωποι της σουηδικής εταιρείας δηλώνουν ότι βελτίωσαν τα χαρακτηριστικά της ώστε να προσφέρει μεγαλύτερη άνεση στους επιβάτες, συγκριτικά.
Η βασική αλλαγή είναι η τοποθέτηση νέων αμορτισέρ στα οποία η σκληρότητά τους και η δυνατότητα απόσβεσης μεταβάλλεται αναλόγως της ανάγκης απορρόφησης των κραδασμών κάθε φορά.
Θυμίζουμε ότι εμπρός το XC90 διαθέτει διάταξη διπλών ψαλιδιών και αντιστρεπτική ράβδο και πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων και αντιστρεπτική ράβδο, επίσης.
Σύμφωνα με όσα μάθαμε, στο επανασχεδιασμένο μοντέλο οι αντιστρεπτικές ράβδοι είναι λίγο μεγαλύτερης διαμέτρου από πριν, ώστε να παρέχουν πιο σπορτίφ αίσθηση, συγκριτικά.
Στον προαιρετικό εξοπλισμό διατίθεται και με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση. Σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τη Volvo, το σύστημα ελέγχει τα δεδομένα 500 φορές το δευτερόλεπτο και φροντίζει να παραμένει το αυτοκίνητο επίπεδο κατά την επιτάχυνση και στις στροφές.
Οι κινητήρες
Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν ο οποίος διατίθεται σε δύο εκδοχές αναφορικά με τη μέγιστη ισχύ του, τις επιδόσεις του, την κατανάλωση καυσίμου και επακόλουθα την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα.
Στην έκδοση XC90 B5 AWD ο χωρητικότητας 1.968 κ. εκ. τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας αποδίδει 250 ίππους/5.400-5.700 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 360 Nm/2.000-4.500 σ.α.λ.
Διαθέτει ήπιο υβριδικό σύστημα το οποίο έχει έναν ηλεκτροκινητήρα 14 ίππων και μέγιστης ροπής 55 Nm που φροντίζει να μειώνει όσο το δυνατόν την κατανάλωση καυσίμου και να συνδράμει στην επιτάχυνση.
Η μέση τυποποιημένη κατανάλωσή του είναι 8,5-9,2 λίτρα/100 χλμ. («WLTP») και η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 191-208 γραμ./χλμ. («WLTP»), αναλόγως της εξοπλιστικής εκδοχής, αντιστοίχως.
Η ισχύς του μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων και του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συστήματος Haldex. Σύμφωνα με την εταιρεία επιταχύνεται από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 7,7 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητά του περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα.
Η έκδοση XC90 T8 AWD είναι η κορυφαία και διαθέτει σύστημα Plug-in Hybrid. Σε αυτή, ο δίλιτρος θερμικός κινητήρας συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη ο οποίος αποδίδει 145 ίππους και μέγιστη ροπή 309 Nm.
Η μέγιστη συνδυαζόμενη απόδοσή του είναι 455 ίπποι και η μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή 709 Nm.
Η μπαταρία του συστήματος είναι της CATL, βρίσκεται τοποθετημένη στο κεντρικό τούνελ μετάδοσης, έχει ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 18,8 kWh και πραγματική 14,7 kWh. Σε παροχή 7,4 kW μπορεί να φορτίσει πλήρως σε τρεις ώρες και σε παροχή 2,3 kWh επτά ώρες.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Volvo, με πλήρως φορτισμένο τον συσσωρευτή τού PHEV συστήματος, το επανασχεδιασμένο XC90 T8 AWD δύνανται να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο σε απόσταση 63-71 χλμ. («WLTP»), αναλόγως της εξοπλιστικής εκδοχής και των κυκλοφοριακών συνθηκών.
Σε αυτή την έκδοση η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς (σημ.: AWD) αλλά με διαφορετικό τρόπο. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα και κινεί τους εκεί τροχούς.
Οι εμπρός τροχοί παίρνουν κίνηση από τον θερμικό κινητήρα και η ροπή του φτάνει σε αυτούς επίσης μέσω αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων.
Αναφορικά με τις επιδόσεις του, το XC90 Pug-in Hybrid επιταχύνεται από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 5.4 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητά του επίσης περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα.
Τέλος, η μέση τυποποιημένη κατανάλωση είναι 1,2-1,6 λίτρα/100 χλμ. («WLTP») και η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 30-36 γραμ./χλμ. αναλόγως της εξοπλιστικής έκδοσης, αντίστοιχα.
Το επανασχεδιασμένο XC90 διατίθεται ως πενταθέσιο, ως εξαθέσιο και ως επταθέσιο, αναλόγως της αγοράς. Ο χώρος αποσκευών του στην πενταθέσια εκδοχή του είναι 708-2.05 λίτρα και στην επταθέσια 262-1.959 λίτρα, αντίστοιχα και ανάλογα την έκδοση.
Αναφορικά με τις διαστάσεις του, το μήκος του επανασχεδιασμένου XC40 είναι 4.953 χλστμ., το πλάτος 1.923 χλστμ. και το πλάτος του 1.923 χλστμ. Το μεταξόνιό του είναι 2.984 χλστμ.
Εφόσον έχουμε να κάνουμε με ένα SUV όχημα πρέπει να αναφέρουμε ότι το ωφέλιμο ύψος του από το έδαφος κυμαίνεται μεταξύ 205-216 χλστμ., αναλόγως της έκδοσης.
Η γωνία προσέγγισης είναι 21,0 μοίρες, η γωνία ράμπας 20,9 μοίρες και η γωνία διαφυγής 23,1 μοίρες. Τέλος, αναφορικά με το βάρος του επανασχεδιασμένου μοντέλου, το XC90 B5 AWD ζυγίζει τουλάχιστον 1.940 κιλά (χωρίς οδηγό και αποσκευές) και το XC90 T8 AWD τουλάχιστον 2.005 κιλά (χωρίς οδηγό και αποσκευές).
Πρώτες εντυπώσεις
Κατά τη διάρκεια της αποστολής μας για το επανασχεδιασμένο XC90 οδηγήσαμε την έκδοση Plug-in Hybrid.
Άλλωστε, αυτή έχει το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας, τόσο λόγω της τεχνολογίας του όσο και επειδή την προτιμούν περισσότερο οι ήδη πελάτες της Volvo και οι υποψήφιοι αγοραστές.
Το αυτοκίνητο είναι πιο κομψό από πριν. Βεβαίως παραμένει η αρχική σχεδιαστική μορφή του, αυτή με την οποία γνωρίζουμε το μοντέλο και με την οποία έχει καθιερωθεί, όμως τώρα είναι πιο ελκυστικό και πολυτελές,
Αυτό το γεγονός ενισχύεται στην εκδοχή του με την αερανάρτηση. Σε αυτή την περίπτωση, το ύψος του οχήματος από το έδαφος μπορεί να μεταβληθεί έως 60 χλστμ,. συνολικά.
Συγκεκριμένα, από το προκαθορισμένο ύψος του δύναται να μειωθεί έως κατά 20 χλστμ, όταν οδηγός επιλέξει το σπορ πρόγραμμα στο σύστημα παραμετροποίησης της απόδοσης του Plug-in Hybrid κινητήρα και να αυξηθεί κατά έως 40 χλστμ. στην επιλογή «Off-Road», για την εκτός δρόμου κίνηση,
Η αερανάρτηση φροντίζει ώστε το όχημα να παραμένει επίπεδο τόσο κατά την επιτάχυνση ή την επιβράδυνση του αυτοκινήτου και να περιορίζει στο ελάχιστο την κλίση στις στροφές.
Επίσης, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να χαμηλώνει αυτόματα το ύψος της όταν πρόκειται να εισέλθουν ή να εξέλθουν οι επιβάτες προς και από το αυτοκίνητο.
Τα εμπρός καθίσματα είναι άνετα και στην περίπτωση της δερμάτινης επένδυσης όμορφα και σε εμφάνιση.
Φυσικά, είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα, κάτι που εκτιμήσαμε πολύ στις συνθήκες παγωνιάς που επικρατούσαν κατά τη διάρκεια της δημοσιογραφικής παρουσίασης.
Ο οδηγός έχει καλή ορατότητα περιμετρικά και η τεχνολογική «ομπρέλα» των συστημάτων ασφάλειας, προειδοποίησης και υποβοήθησης του επιτρέπουν να είναι πάντα σίγουρος κατά το έργο του.
Η ευρυχωρία του εσωτερικού είναι δεδομένη. Στην επταθέσια έκδοση, στα δύο καθίσματα της τρίτης σειράς μπορούν να καθίσουν με σχετική άνεση ακόμα και δυο ενήλικοι μετρίου αναστήματος.
Οι επιβάτες της μεσαίας σειράς κάθονται ψηλότερα από οδηγό και συνοδηγό και έχουν πολύ ωφέλιμο μήκος για τα πόδια τους και ύψος πάνω από το κεφάλι τους.
Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, όπως αναμένεις σε ένα Volvo. Εκτός από την πιο ενδιαφέρουσα εμφάνιση βελτιωμένη είναι και η ποιότητα και η αίσθηση στην αφή των υλικών.
Στο ταμπλό και υπάρχει πραγματικό ξύλο το οποίο είναι πιστοποιημένο ότι προέρχεται από διαδικασία ορθής υλοτόμησης και επεξεργασίας.
Η οδική συμπεριφορά του ανανεωμένου Volvo XC90 Plug-in Hybrιd είναι πολύ καλή για τα δεδομένα του αυτοκινήτου.
Βεβαίως, στους δρόμους της Δανίας και της Σουηδίας στους οποίους το οδηγήσαμε, το όριο ταχύτητας είναι σχετικά χαμηλό και δεν είναι σώφρον να το ξεπεράσεις εάν δεν θέλεις να σου κοστίσει ακριβά το όποιο ρίσκο αναλάβεις.
Αυτό σημαίνει ότι η παραπάνω διαπίστωση αφορά στην ευκολία οδήγησής του τόσο εντός πόλης όσο και σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.
Το αυτοκίνητο ξεκινά ως ηλεκτροκίνητο και πισωκίνητο και παραμένει ως τέτοιο όσο το επιτρέπει το επίπεδο του δρόμου και όσο ο οδηγός δεν εφαρμόζει πολύ φορτίο στο δεξί πεντάλ.
Όταν αποφασίσει να επιταχύνει, το πολυτελές SUV τινάζεται προς τα εμπρός και η ταχύτητά του αυξάνεται γρήγορα.
Η ενεργοποίηση και η εμπλοκή του θερμικού κινητήρα είναι άμεση αλλά σχεδόν ανεπαίσθητη και το επίπεδο θορύβου χαμηλό, ακόμα και όταν αυξάνεται η ταχύτητά του.
Γενικά, στο XC90 μπορείς να μετακινείσαι με τρόπο που να παραμένεις ήρεμος σε κάθε περίσταση και σε ένα πολυτελέστατο εσωτερικό.
Το σύστημα πολυμέσων και αυτό της πλοήγησης είναι εύκολα στον χειρισμό τους και ο οδηγός μπορεί να ενημερώνεται χωρίς να αποσπάται πολύ η προσοχή του από τον δρόμο.
Τέλος, από την επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία της Volvo στη χώρα μας ανακοινώθηκε ότι το επανασχεδιασμένο XC90 θα αρχίσει να διατίθεται στην εγχώρια αγορά από τον Ιανουάριο της επόμενης χρονιάς.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2024-11-25 10:00:00