Οικονομία

Σούπερ μάρκετ: Τι «βλέπουν» για τις τιμές των προιόντων – Ο παράγοντας «κλιματική κρίση»

Το ελαιόλαδο ήταν την προηγούμενη χρονιά το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα σχετικά με το πώς η κλιματική κρίση μπορεί να «πυροδοτήσει» μία έκρηξη τιμών στα τρόφιμα ενώ φέτος την κυριότερη πηγή ανησυχίας αποτελεί το κακάο.

«Δεν ξέρουμε τι θα ”ξεφυτρώσει” μεθαύριο. Δυστυχώς τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι ότι μπορούν να προκύπτουν διάφορα προβλήματα εξαιτίας της ελλιπούς παραγωγής λόγω της κλιματικής κρίσης, με επιπτώσεις στην επάρκεια των προϊόντων και κατ΄ επέκταση στις τιμές», υπογράμμισε ο πρόεδρος της ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, περιγράφοντας την εικόνα που «βλέπει» ο κλάδος αναφορικά με την πορεία των τιμών στα τρόφιμα.

Στην παρούσα φάση, σύμφωνα με όσα επεσήμανε κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης ο πρόεδρος της ΕΣΕ και επικεφαλής του ομίλου ΜΕΤΡΟ, «οι τιμές στα τρόφιμα έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν» εξηγώντας πως βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ παρατηρούνται μικρές αυξήσεις ενώ όπως προκύπτει από τις εσωτερικές μετρήσεις που πραγματοποιούνται στα σούπερ μάρκετ, οι ανατιμήσεις είναι μηδενικές αλλά καταγράφονται και μειώσεις τιμών σε προϊόντα της κατηγορίας των τροφίμων.

«Οι τιμές δεν θα ξαναγυρίσουν στα επίπεδα προ τριετίας»

«Είναι δεδομένο ότι οι τιμές τα τελευταία 2,5-3 χρόνια έχουν έχουν σταθεροποιηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο» τόνισε πάντως ο κ. Παντελιάδης, επαναλαμβάνοντας πως «οι τιμές δεν μπορούν στο σύνολό τους να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο που ήταν προ τριετίας». «Μπορεί σε ορισμένα προϊόντα να αποκλιμακώνονται, στο σύνολό τους όμως δεν μπορούμε να δούμε μία τόσο δραστική μείωση τιμών» εξήγησε.

Η λύση στο πρόβλημα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕ, είναι οι αυξήσεις των μισθών ώστε ένα μέρος της αγοραστικής δύναμης που έχουν απωλέσει οι καταναλωτές λόγω των υψηλότερων τιμών, να καλύπτεται. «Οι μισθοί πλέον αυξάνονται με ρυθμούς πιο γρήγορους από τον πληθωρισμό που υπάρχει σήμερα και θα συνεχίσουν να αυξάνονται, άρα ένα μέρος, τουλάχιστον, της απώλειας της αγοραστικής δύναμης καλύπτεται και θα συνεχίσει να καλύπτεται» σημείωσε χαρακτηριστικά. Αυτό όμως, εξήγησε, θα πρέπει να συνοδεύεται με αύξηση της παραγωγικότητας, κάτι που προσπαθούν να επιτύχουν από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις μέσω των επενδύσεων που υλοποιούν, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να προχωρούν σε αυξήσεις μισθών.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, το ευρύτερο περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό, με τον ίδιο να εστιάζει, πέραν της κλιματικής κρίσης, σε ακόμη δύο προβλήματα. Αφενός, έκανε λόγια για γραφειοκρατία από την πλευρά της Κομισιόν, η οποία, όπως είπε, φορτώνει με διοικητικά βάρη και αχρείαστο κόστος τις επιχειρήσεις ή διώχνει τη βιομηχανία από την Ευρώπη, προσθέτοντας ωστόσο, ότι υπάρχουν μέτρα που χρειάζονται. Αφετέρου αναφέρθηκε στο ζήτημα της έλλειψης των εργαζομένων, επισημαίνοντας πως αυτό είναι εντονότερο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του μισθολογικού αλλά και του μη μισθολογικού κόστους.

Τόσο ο κ. Παντελιάδης όσο και ο κ. Γιάννης Μασούτης, αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, αναφέρθηκαν παράλληλα στα μέτρα που έχουν επιβληθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης, διατυπώνοντας τη θέση πως στην παρούσα φάση περιορίζουν τον ανταγωνισμό στην αγορά και στο πλαίσιο αυτό, την ανάγκη να αρθούν.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκε και έρευνα του ΙΕΛΚΑ σχετικά με το πώς διαμορφώνεται η μέση η τελική τιμή στα σούπερ μάρκετ μεταξύ των οποίων και το περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων του κλάδου, σύμφωνα με τα οποία πέρυσι ήταν στο 1,8%. Ο κ. Μασούτης αναφερόμενος σχετικά σημείωσε μάλιστα πως «αισθάνομαι αρκετά στενάχωρα με αυτά που ακούμε την τελευταία περίοδο για τα σούπερ μάρκετ, περί αισχροκέρδειας. Όταν γνωρίζουμε πολύ καλά και φαίνεται και από τα στοιχεία ότι έχουν ένα πολύ μικρό περιθώριο κέρδους της τάξεως του 1% – 1,5%, εάν κάποιος βγάζει 2% είναι ευχαριστημένος ότι πήγε πάρα πολύ καλά» όπως σημείωσε.




Δημοσιεύτηκε ! 2024-11-23 06:00:00

Back to top button