Οικονομία

To success story της Skroutz και η είσοδος στις ηλεκτρονικές πληρωμές

Λίγο πριν συμπληρώσει τα 20 χρόνια λειτουργίας της η Skroutz.gr, που ξεκίνησε ως πλατφόρμα αναζήτησης και σύγκρισης τιμών προϊόντων και έχει εξελιχθεί σε marketplace, πραγματοποίησε μία από τις μεγαλύτερες στρατηγικές κινήσεις της. Απέκτησε, μέσω της θυγατρικής της Every Pay, άδεια ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος (Electronic Money Institution-EMI) και έτσι εντάχθηκε στην λίστα των ευρωπαϊκών εταιρειών fintech-χρηματοοικονομικής τεχνολογίας- με άδεια ΕΜΙ.

Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία διευρύνει τη δραστηριότητά της, καθώς αποκτά τη δυνατότητα να προσφέρει χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, όπως η έκδοση ψηφιακών πορτοφολιών και χρεωστικών καρτών. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Skroutz λάνσαρε το Skroutz Wallet που απευθύνεται σε χρήστες της συνδρομητικής υπηρεσίας Skroutz Plus και απλουστεύει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Ταυτόχρονα, η Skroutz εμφάνισε, σε ενοποιημένο επίπεδο (συνεισφέρουν όλες οι θυγατρικές της), κατά τη χρήση του 2023, για πρώτη φορά στην ιστορία της, τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ. Αρχές της χρονιάς η εταιρεία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται και στις αγοραπωλησίες των μεταχειρισμένων προϊόντων, μία αγορά που είναι, παγκοσμίως, πολλά υποσχόμενη και δεν επηρεάζεται από τους καθοδικούς κύκλους της οικονομίας.

Η Skroutz, παρότι σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας, εμφανίζει χαμηλές επιδόσεις (π.χ. κάμψη καθαρών κερδών σε 1,19 εκατ. ευρώ από 2,45 εκατ. ευρώ το 2023 και ζημίες για την μητρική) κυρίως λόγω μεγάλων επενδύσεων και άλλων δαπανών, «χτίζει» σταθερά, ένα growth story. Αυτό καθίσταται, ενδεχομένως, ευκολότερα αντιληπτό εάν ληφθεί υπόψη πως το 2016 τα ενοποιημένα έσοδα της Skroutz είχαν ανέλθει σε 7,5 εκατ. ευρώ.

Η αρχική ιδέα

Η Skroutz ιδρύθηκε το 2005 από τους Γιώργο Χατζηγεωργίου, Γιώργο Αυγουστίδη και Βασίλη Δήμο, οι οποίοι είχαν, τότε, την ιδέα της δημιουργίας ενός ιστοτόπου σύγκρισης των τιμών. Εάν σκεφτεί κανείς ότι εκείνη την εποχή η διείσδυση του διαδικτύου ήταν εξαιρετικά μικρότερη, σε σχέση με σήμερα, γίνεται αντιληπτό, γιατί η ιδέα εκείνη είχε φέρει επανάσταση στο καταναλωτικό κοινό. Η επιτυχία της πλατφόρμας αποδόθηκε σε δύο λόγους. Πρώτον, επέτρεψε στους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων με ένα μόνο κλικ. Και δεύτερον, δημιούργησε νέους διαύλους πώλησης προϊόντων για τις εμπορικές επιχειρήσεις.

Τα deals

Έτσι, το καλοκαίρι του 2006, το 50% της Skroutz πέρασε, έναντι 300 χιλ. ευρώ, στον έλεγχο της Dionic, μιας εταιρείας συμμετοχών με έναν πολύ μεγάλο αριθμό δραστηριοτήτων στο λιανεμπόριο, την ενέργεια, τις νέες τεχνολογίες και τα logistics. Η κεφαλαιακή ένεση των 300 χιλ. ευρώ επιτρέπει στην εταιρεία να αναπτυχθεί αλματωδώς. Το 2012 η εταιρεία απέκτησε παρουσία στη γειτονική Τουρκία και τρία χρόνια μετά, το 2015 εισήλθε στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας.

Το 2018 η Dionic, υλοποιώντας στρατηγική αναδιάρθρωσης του δανεισμού της, πούλησε το ποσοστό (50%) που είχε στη Skroutz έναντι περίπου 10 εκατ. ευρώ στους ιδρυτές και βασικούς μετόχους της εταιρείας. Τους κ.κ. Χατζηγεωργίου, Αυγουστίδη και Δήμο που το είχαν πωλήσει το 2006 προς 300 χιλ. στη Dionic.

Ωστόσο, με τη Skroutz να αποτελεί πολύφερνη νύφη, το 2020 η εταιρεία προχώρησε σε συμφωνία με την CVC Capital Partners, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων παγκοσμίως, για την απόκτηση από την τελευταία μειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιό της. Οι τρεις ιδρυτές, που ελέγχουν με 50,1% την Skroutz, διατηρούν δικαίωμα προτίμησης για την απόκτηση του ποσοστού του fund, αλλά, για την ώρα, αυτό δεν έχει τεθεί στο τραπέζι, με την μεγέθυνση της εταιρείας να αποτελεί προτεραιότητα για τους επικεφαλής της.

Η Skroutz, εδώ και χρόνια, έχει μετατραπεί σε marketplace μέσω του οποίου οι έμποροι έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν online παρουσία χωρίς την ύπαρξη δικού τους e-shop. Αναλαμβάνει δηλαδή, για λογαριασμό των εμπόρων τη διαχείριση του κόστους και σειράς διαδικασιών.

Το 2021 εξαγόρασε τις εταιρείες Myjobnow και ΜJN Staffing Services, ξεκινώντας τη δραστηριότητά της και στην παροχή υπηρεσιών ταχυμεταφορών. Την ίδια χρονιά απέκτησε και την SendX, που παρέχει υπηρεσίες courier, με το deal να επιτρέπει στην εταιρεία να επενδύσει στον τελευταίο δηλαδή σταθμό της διανομής των παραγγελιών στον τελικό καταναλωτή.  

Βασικός πυλώνας της στρατηγικής της Skroutz είναι η επένδυση στην αύξηση των θυρίδων skroutz point, των σημείων δηλαδή αυτόματης παραλαβής προϊόντων. Στόχος είναι έως το 2025 να αυξηθούν σε 4.000

To άρθρο To success story της Skroutz και η είσοδος στις ηλεκτρονικές πληρωμές δημοσιεύτηκε στο site σήμερα .


Δημοσιεύτηκε ! 2024-09-23 07:09:00

Back to top button