Οικονομία

Υγιεινή διατροφή, φυτικά προϊόντα,έτοιμα γεύματα – Οι νέες τάσεις αλλάζουν τη βιομηχανία τροφίμων

Οι διαφορετικές διατροφικές συνήθειες των νεότερων ηλικιών, η τάση προς μία πιο υγιεινή διατροφή που παρατηρείται από όλο και περισσότερους καταναλωτές αλλά και οι ανάγκες που προκύπτουν στο πλαίσιο των γρήγορων ρυθμών της σύγχρονης ζωής, έχουν αλλάξει το «τοπίο» στην αγορά των τροφίμων.

Κατηγορίες, όπως προϊόντα που υποστηρίζουν και προάγουν την υγιεινή διατροφή, είδη διατροφής φυτικής προέλευσης αλλά και τα έτοιμα – ημιέτοιμα γεύματα τα οποία προσφέρουν ευκολία στους καταναλωτές, εμφανίζουν διαρκή ανάπτυξη, διεθνώς, τα τελευταία χρόνια, με προοπτικές και για περαιτέρω ενίσχυσή τους, στο μέλλον. Αυτές οι ταχύτατα αναπτυσσόμενες τάσεις, αποτυπώνονται και στις κινήσεις που πραγματοποιούν παγκόσμιοι κολοσσοί του κλάδου των τρόφιμων, όπως και οι μεγάλοι «παίκτες» της εγχώριας αγοράς, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

Στροφή σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής

Στο πλαίσιο, για παράδειγμα, της ανάγκης των καταναλωτών για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, τάση που αναδείχθηκε έντονα κατά την περίοδο της πανδημίας, ανεβαίνουν διαρκώς κατηγορίες προϊόντων διατροφής που θεωρείται πως συμβάλλουν στην καλή υγεία. Αυτές, περιλαμβάνουν μία ευρεία γκάμα προϊόντων, όπως φυτικά και vegan, βιολογικά, με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεϊνη προϊόντα, χωρίς ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη κα. Στη συγκεκριμένη τάση αποδίδεται επίσης και η ανοδική πορεία που παρουσιάζουν τα ποτά, χωρίς ή με χαμηλή περιεκτικότητα αλκοόλ.

Το ποσοστό των καταναλωτών που βάζει σε προτεραιότητα την υγεία του ενισχύεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με τις νεότερες γενιές να έχουν συμβάλλει σημαντικά σε αυτό. Πρόκειται για την κατηγορία των καταναλωτών, την οποία η έρευνα της ΕΥ Future Consumer Index έχει ονομάσει «Health first» και στη χώρα μας εκτιμάται πως αντιπροσωπεύει το 22% των Ελλήνων. Ως προς την αγοραστική της συμπεριφορά, η ποιότητα καθώς εάν ένα προϊόν είναι υγιεινό, αποτελούν σημαντικά κριτήρια για την αγορά του. Από την πλευρά τους, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, funds και όμιλοι τροφίμων επενδύουν στις συγκεκριμένες κατηγορίες, ενισχύοντας τα χαρτοφυλάκιά τους με καινοτόμα προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.

Ως ξεχωριστή αγορά, εκείνη των «plant based», προϊόντων δηλαδή φυτικής προέλευσης, αποτελεί ένα ενδεικτικό παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο μία ανερχόμενη τάση στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, έχει διαμορφώσει πλέον μια ολόκληρη κατηγορία που αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Από κορυφαίες γαλακτοβιομηχανίες οι οποίες έχουν εντάξει στο χαρτοφυλάκιό τους φυτικά ροφήματα, γιαούρτια και τυροκομικά έως και μεγάλες εταιρείες, ευρύτερα στον κλάδο των τροφίμων, που έχουν λανσάρει εναλλακτικές και υποκατάστατα του κρέατος. Το μέγεθος της αγοράς τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα αυξηθεί στα 95,92 δισ. δολάρια το 2028 με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 13,9%, σύμφωνα με έκθεση της Research And Markets. Το 2023, με βάση τα ίδια στοιχεία υπολογιζόταν πως έφτανε τα 50,32 δισ. δολάρια.

Ευκολία και ταχύτητα στην προετοιμασία του φαγητού

Ανταποκρινόμενη, από την άλλη πλευρά, στην ανάγκη των καταναλωτών για ευκολία και εξοικονόμηση χρόνου, στο πλαίσιο των γρήγορων και έντονων ρυθμών της καθημερινότητας, σημαντική ανάπτυξη γνωρίζει η παγκόσμια αγορά έτοιμων και ημιέτοιμων γευμάτων. Προσελκύοντας, ταυτόχρονα, το επενδυτικό ενδιαφέρον όλο και περισσότερων βιομηχανιών τροφίμων αλλά και επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου. Σε διεθνές επίπεδο, όπως ανέφερε σε έκθεσή της η Research And Markets, «το μέγεθος της αγοράς έτοιμων γευμάτων αναμένεται να σημειώσει ταχεία ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια και να αυξηθεί στα 272,76 δισ. δολάρια το 2028 με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,3%».

Με βάση τη μορφή διάθεσης τους στα σούπερ μάρκετ, σημείωνε μελέτη της ICAP Group, ο κλάδος των τυποποιημένων έτοιμων γευμάτων διακρίνεται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: κατεψυγμένα, θερμοκρασίας ψυγείου, θερμοκρασίας περιβάλλοντος και αποξηραμένα. Περιλαμβάνει, δηλαδή, από έτοιμες σαλάτες, κατεψυγμένα έτοιμα φαγητά, κονσέρβες, έτοιμα ζυμαρικά ή όσπρια έως και προϊόντα που διατίθενται στις «ζεστές γωνιές» των σούπερ μάρκετ. Προ πενταετίας το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγορά, σύμφωνα με την ICAP υπολογιζόταν στα 442,7 εκατ. ευρώ, πόσο που βάσει της ανάπτυξης που εμφάνισε ο κλάδος κατά τη διάρκεια των ετών που μεσολάβησαν, υπολογίζεται πως σήμερα είναι σαφώς υψηλότερο.




Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-12 07:44:00

Back to top button