Το αεροδρόμιο της Αθήνας θα γίνει το μοναδικό στην Ευρώπη με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα
Έτος ορόσημο είναι το 2025 για τον διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», το οποίο «διανύει» τα τελευταία βήματα για να γίνει το πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Για να επιτευχθεί αυτό έχει θέσει στόχο να παράγει το 100% των ενεργειακών του αναγκών μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (NetZero Carbon) χωρίς την χρήση αντισταθμιστικών (guarantees of origin ή carbon offsets).
Αυτός ο στόχος είναι μέρος της εταιρικής πρωτοβουλίας «Route 2025», μια «πράσινη» επένδυση που περιλαμβάνει δύο νέους φωτοβολταϊκούς σταθμούς συνολικής ισχύος 35,5 MWp, συνοδευόμενους από σύστημα αποθήκευσης σε μπαταρίες.
Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο θα συνδέεται με Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας 82 MWh για μεγιστοποίηση της ιδιοκατανάλωσης αποκλειστικά για τις ανάγκες του αεροδρομίου της Αθήνας.
Το «περίσσευμα» ενέργειας θα μεταφέρεται στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο για τους αυτοπαραγωγούς.
Οι τρεις βασικοί πυλώνες
Η επίτευξη του στόχου του Route 2025 βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
- την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, εγκατεστημένων εντός του αεροδρομίου, για την κάλυψη όλων των ηλεκτρικών αναγκών με ταυτόχρονη ιδιοκατανάλωση,
- την εξάλειψη της χρήσης του φυσικού αερίου για θέρμανση με την εγκατάστασης αντλιών θερμότητας (τροφοδοτούμενες από την πράσινη παραχθείσα ενέργεια), και
- τον εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων της εταιρείας του αεροδρομίου, ξεκινώντας από τους πιο σημαντικούς ρυπαντές (οχήματα αυξημένης χρήσης – πολλών χιλιομέτρων όπως λεωφορεία εξυπηρέτησης προσωπικού και χρηστών των χώρων στάθμευσης και επιχειρησιακά οχήματα).
Τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε να λειτουργεί στο πλαίσιο της πρώτης φάσης για το πρόγραμμα «Route 2025» το Φωτοβολταϊκό Πάρκο του αεροδρομίου της Αθήνας ισχύος 16 MW, που παράγει σήμερα ενέργεια ίση με το 43% των αναγκών του.
Σε ό,τι αφορά τις αντλίες θερμότητας κατόπιν σχετικού διαγωνισμού μελέτης, προμήθειας και κατασκευής- εγκατάστασης, ο ανάδοχος ολοκληρώνει τις απαραίτητες μελέτες εφαρμογής που αφορούν στην αντικατάσταση των λεβήτων και καυστήρων Φυσικού Αερίου με αντλίες θερμότητας υψηλών θερμοκρασιών – ικανών να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες θέρμανσης (κλιματισμού και ζεστών νερών χρήσης) των κτιρίων του αεροδρομίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τον εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων του ΔΑΑ έχουν ήδη παραγγελθεί 17 ηλεκτρικά λεωφορεία για τη μεταφορά του προσωπικού μεταξύ των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου καθώς και 42 vans και ειδικά follow-me οχήματα. Παράλληλα, έχει γίνει η ανάθεση προμήθειας και κατασκευής του σχετικού δικτύου φορτιστών καθώς και της απαραίτητης ενίσχυσης του δικτύου μέσης τάσης.
Αξίζει να σημειωθεί πως το 2023, ο ΔΑΑ πιστοποιήθηκε στο στάδιο 4+ «Μετάβαση» (Transition) του εθελοντικού προγράμματος για τη Διαχείριση & Μείωση των Εκπομπών Άνθρακα Αεροδρομίων (Airport Carbon Accreditation) του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe).
Η πιστοποίηση ήταν απόρροια μίας σειράς ενεργειών, συγκεκριμένα τη δέσμευση για μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα του ΔΑΑ, τον υπολογισμό εκπομπών από περισσότερες πηγές και την σύνταξη σχεδίου δράσης των Τρίτων Μερών με στόχους και μέτρα μείωσης των εκπομπών τους.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-01 13:42:00