
Τουρκία, γιατί οι εταιρείες την προτιμούν για εργοστάσια;
Μετά την απόφαση των BYD και Chery, δύο εκ των μεγαλύτερων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών να χτίσουν εργοστάσια, η Τουρκία φαίνεται πως εδραιώνει τη θέση της ως ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
H BYD, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, έχει επιλέξει την περιοχή της Μανίσα για την ανέγερση του νέου εργοστασίου της. Πέρα από την γραμμή συναρμολόγησης, η επένδυση, ύψους 1 δισ. δολαρίων θα περιλαμβάνει επίσης και κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης. Η BYD άλλωστε, διαθέτει την μεγαλύτερη μονάδα R&D από οποιαδήποτε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία, με 120.000 μηχανικούς.
Η παραγωγή αυτοκινήτων θα ξεκινήσει τον επόμενο χρόνο και υπολογίζεται πως θα κατασκευάζονται τουλάχιστον 150.000 ετησίως. Αντίστοιχη παραγωγική δυνατότητα θα έχει και το εργοστάσιο της Chery στην Σαμψούντα. Ενώ οι θέσεις εργασία που θα δημιουργηθούν θα αγγίζουν τις 10.000.
Tο επιχειρηματικό περιβάλλον που προσφέρει η Τουρκία φαίνεται πως εμπνέει σιγουριά και εμπιστοσύνη σε εταιρείες-κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας
Από τις BYD και Chery έως τις Hyundai, Toyota και Renault, η λίστα των αυτοκινητοβιομηχανιών που επενδύουν στην Τουρκία μεγαλώνει. Αξιοποιώντας τα στρατηγικά πλεονεκτήματα που προσφέρει η γειτονική μας χώρα.
Η Τουρκία βρίσκεται σε ένα προνομιακό γεωπολιτικά σημείο που της επιτρέπει να εξάγει αυτοκίητα τόσο προς την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, όσο και προς την Αφρική και την Κεντρική Ασία. Αυτομάτως λοιπόν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν στη χώρα έχουν άμεση πρόσβαση σε ένα πολύ μεγάλο καταναλωτικό κοινό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ford Otosan, μια κοινοπραξία της Ford και του τουρκικού ομίλου Koç Holding. Η Ford Otosan, που κατασκευάζει επαγγελματικά αυτοκίνητα στην Τουρκία, εξάγει μεγάλο μέρος της παραγωγής της στην Ευρώπη, εκμεταλλευόμενη την εγγύτητα της χώρας με τις ευρωπαϊκές αγορές.
Επιπλέον, διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο υποδομών, με λιμάνια, σιδηροδρομικές συνδέσεις και αυτοκινητόδρομους που διευκολύνουν τη μεταφορά προϊόντων. Έτσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα να διοχετεύουν τα αυτοκίνητά τους γρήγορα και αποτελεσματικά προς τις αγορές-στόχους.
Επιπροσθέτως, η Τουρκία είναι το αναπτυγμένο οικοσύστημα προμηθευτών. Περισσότερες από 1.100 εταιρείες υποστηρίζουν άμεσα την αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό σημαίνει ότι πολλές πρώτες ύλες και εξαρτήματα παράγονται εγχώρια, μειώνοντας την ανάγκη για ακριβές εισαγωγές.
Η Renault για παράδειγμα διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσιά της στην πόλη Προύσα, όπου εκτός των άλλων παράγεται το Clio. H γαλλική φίρμα συνεργάζεται με τοπικούς προμηθευτές για την κατασκευή εξαρτημάτων, μειώνοντας σημαντικά το κόστος παραγωγής.
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της Τουρκίας είναι το ανταγωνιστικό κόστος εργασίας σε σχέση με τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Το εργατικό δυναμικό της χώρας αποκτά όλο και μεγαλύτερη εξειδίκευση, απόρροια της μακρόχρονης εξειδίκευσης των εργαζομένων στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που η Hyundai κατασκευάζει στο εργοστάσιο του İzmit σημαντικά μοντέλα της για την ευρωπαϊκή αγορά όπως τα i10, i20 και Bayon.
Αποφασιστικό ρόλο διαδραματίζουν και τα κίνητρα που παρέχει η Άγκυρα στις εταιρείες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δημιουργούν εργοστάσια στη χώρα μπορούν να επωφεληθούν από φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις εργατικού κόστους και μειωμένους δασμούς για την εισαγωγή πρώτων υλών.
Για παράδειγμα, η Toyota διαθέτει εργοστάσιο στην Τουρκία εδώ και δεκαετίες, όπου κατασκευάζει το Toyota Land Cruiser και το C-HR. Η ιαπωνική εταιρεία έχει επωφεληθεί από τα κρατικά κίνητρα, γεγονός που της επέτρεψε να διατηρήσει χαμηλά τα κόστη παραγωγής και να εξάγει μεγάλο μέρος των αυτοκινήτων της.
Αν και η Τουρκία δεν είναι μέλος της Ε.Ε., είναι μέρος της Τελωνειακής Ένωσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση από το 1995. Αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα που παράγονται στην Τουρκία μπορούν να εισάγονται στην Ε.Ε. χωρίς δασμούς. Αυτό δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα κόστους στις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς μπορούν να κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην Τουρκία και να τα πωλούν στην Ευρώπη χωρίς επιπλέον φορολογικές επιβαρύνσεις.
Από την εξίσωση δεν θα μπορούσε να απουσιάζει και η ηλεκτροκίνηση. Η Τουρκία δεν μένει πίσω σε αυτή τη νέα εποχή, καθώς πέρα από τις επενδύσεις ξένων εταιρειών, εξελίσσει τα δικά της ηλεκτρικά μοντέλα.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Togg, η πρώτη τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει φουλ ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το εργοστάσιό της στην Προύσα αποτελεί μια σημαντική επένδυση για την τουρκική οικονομία στο σύνολό της, φέρνοντας την Τουρκία πιο κοντά στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.
Το αν η Τουρκία καταφέρει να διατηρήσει ή και να ισχυροποιήσει τη θέση της μακροπρόθεσμα, θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, τις γεωπολιτικές ισορροπίες και την ικανότητά της να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες. Σε κάθε περίπτωση, το επιχειρηματικό περιβάλλον που προσφέρει, εμπνέει σιγουριά και εμπιστοσύνη σε εταιρείες-κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας…
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-26 16:04:00