
Τι δείχνει το ταμείο τις έξι πρώτες εβδομάδες του 2025
Αν στην πράξη συμπεριλάβει κανείς την εβδομάδα 30 Δεκεμβρίου έως 5 Ιανουαρίου (σ.σ. πρώτη εβδομάδα του έτους), τότε η εικόνα για την πορεία της κατανάλωσης και των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ είναι μαγική.
Η κατανάλωση σε αξία αυξήθηκε κατά 8,7%, με τα τρόφιμα να σημειώνουν άνοδο 10% και οι πωλήσεις άγγιξαν τον Ιανουάριο τα 966 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των νησιών), από 889 εκατ. ευρώ που ήταν τον Ιανουάριο του 2024.
Όμως αυτή η εικόνα είναι πλασματική. Η άνοδος αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις αυξημένες πωλήσεις των τελευταίων ημερών του Δεκεμβρίου, της 30ης και της 31ης Δεκεμβρίου που παραδοσιακά αποτελούν τις πιο δυνατές, εισπρακτικά, ημέρες του χρόνου, γεγονός που αλλοιώνει την πραγματική εικόνα της αγοράς.
Εξαιρουμένης της πρώτης εβδομάδας, η εικόνα της αγοράς είναι πολύ διαφορετική. Οι πωλήσεις στο σύνολο των ταχυκίνητων κωδικών (FMCG) μειώθηκαν κατά 0,5% σε αξία, η κατανάλωση σε τεμάχια υποχώρησε κατά 1,5% ενώ η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 1%. Σε ό,τι αφορά στα τρόφιμα οι πωλήσεις μειώθηκαν 0,1%, ο όγκος κατά 1,8% ενώ η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 1,8%.
Στις άλλες δύο κατηγορίες, δηλαδή στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και στα καθαριστικά οι πωλήσεις μειώθηκαν 3,3% και 2% αντίστοιχα με τις πωλήσεις σε τεμάχια να υποχωρούν 0,3% και 0,9% αντίστοιχα και τις τιμές να μειώνονται 3% και 1,1% αντίστοιχα.
Η ανάλυση των εβδομαδιαίων στοιχείων της Circana αποκαλύπτει επίσης ότι από τις έξι πρώτες εβδομάδες του έτους -σ.σ. στοιχεία υπάρχουν έως τις 16 Φεβρουαρίου- οι τρεις ήταν πτωτικές. Η πρώτη πτωτική εβδομάδα ήταν των Θεοφανίων, με μείωση 12,5% σε όγκο και 11,8% σε αξία. Ακολούθησε η εβδομάδα που έληξε στις 26 Ιανουαρίου – δηλαδή μια περίοδο προς το τέλος του μήνα όπου δεν έχει μπει ο μισθός και η σύνταξη του μήνα-, με μείωση 3,2% σε όγκο και 2,6% σε αξία.
Τέλος, τον Φεβρουάριο η υποχώρηση της κατανάλωσης ήρθε νωρίτερα. Η εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 16 Φεβρουαρίου κατέγραψε μείωση 5% σε όγκο και 3,5% σε αξία.
Το κακό ξεκίνημα του έτους, το οποίο έχει σημαδευτεί και με μείωση των προωθητικών ενεργειών σε όλες τις κατηγορίες, έχει οδηγήσει σε αναθεώρηση επί τα χείρω των προβλέψεων για το σύνολο του 2025, με τους αναλυτές να εκφράζουν ανησυχίες για την πορεία της κατανάλωσης.
Η αβεβαιότητα σχετικά με την οικονομική κατάσταση και η πίεση στα εισοδήματα των καταναλωτών φαίνεται να επηρεάζουν αρνητικά την αγοραστική τους συμπεριφορά δημιουργώντας προβληματισμό στις επιχειρήσεις. Τα δύο κυρίαρχα σενάρια για την πορεία της κατανάλωσης έχουν ως δεδομένες τις ανατιμήσεις (+1,8% ή +2,9%) και προβλέπουν αύξηση των πωλήσεων κατά 3% (πρώτο σενάριο) ή +3,2% σύμφωνα με το δεύτερο).
Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, σύμφωνα με την Eurostat, τον Φεβρουάριο καταγράφηκε οριακή πτώση και για τη χώρα μας και για την Ευρωζώνη. Με το υπουργείο Ανάπτυξης να δηλώνει σε χθεσινή του ανακοίνωση ότι: «τον Φεβρουάριο ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα μας -σύμφωνα με τη Eurostat- έκλεισε στο 0,5%, που είναι για έναν ακόμη μήνα η χαμηλότερη επίδοση στις χώρες της Ευρωζώνης (μέσος όρος 2,7%). Αποτέλεσμα της συνεχούς προσπάθειας που γίνεται με εντατικούς ελέγχους και ξεκάθαρους κανόνες στη λειτουργία της αγοράς».
Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-04 08:10:00