![Τα πέντε πιο τρομακτικά κεντρομήχανα του Group B [video] Τα πέντε πιο τρομακτικά κεντρομήχανα του Group B [video]](https://eportal.gr/portal/wp-content/uploads/2025/03/5-of-the-craziest-mid-engine-homologation-specials-from-the-wrc-s-group-b-era_1-780x470.jpg)
Τα πέντε πιο τρομακτικά κεντρομήχανα του Group B [video]
Αν και βραχύβια, η εποχή του Group B και οι απαιτήσεις έγκρισης μας χάρισαν μερικά από τα πιο ποθητά homologation special. Ξεχωρίσαμε τα πέντε πιο θρυλικά και τα παρουσιάζουμε.
Από την εναρκτήρια σεζόν του 1973, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές κατηγορίες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ωστόσο, αναμφισβήτητα η πιο συναρπαστική εποχή του WRC διήρκεσε από το 1982 έως το 1986, όταν ίσχυαν οι κανονισμοί του Group B.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο σύνολο κανονισμών, το Group B επέτρεψε στις αυτοκινητοβιομηχανίες πολύ μεγαλύτερη ελευθερία στην κατασκευή homologation special.
Αρκεί να πουλούσαν έναν περιορισμένο αριθμό σχεδόν πανομοιότυπων μοντέλων δρόμου. Και κάπως έτσι, προέκυψαν τα πέντε υπέροχα αυτοκίνητα του άρθρου
1982-1983 Lancia 037 Stradale
Η Lancia έγινε γνωστή στον κόσμο των ράλι στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τη Ferrari Dino V6, τη -σχεδιασμένη από τον Bertone- Stratos, αλλά στις αρχές της δεκαετίας του 1980 χρειαζόταν έναν άξιο αντικαταστάτη.
Αντί να βασίσει το νέο της αγωνιστικό σε ένα υπάρχον μοντέλο, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία ένωσε τις δυνάμεις της με τον Pininfarina και την Abarth για να αναπτύξει ένα εντελώς νέο μοντέλο από το μηδέν.
Αρχικά ονομαζόμενο Rally, αλλά τελικά γνωστό ως Rally 037 ή απλά 037, το νέο μοντέλο κατασκευάστηκε και σε έκδοση δρόμου. Εκτός από το πολιτισμένο εσωτερικό και την αφαίρεση της πίσω αεροτομής, η Stradale έμοιαζε με την αγωνιζόμενη αδελφή της.
Μηχανικά, φορούσε την ίδια πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση με διπλά ψαλίδια, που ενσωμάτωσε διπλά αμορτισέρ της Bilstein στο πίσω μέρος. Τα τέσσερα δισκόφρενα ήταν της Brembo και το βάρος δεν ξεπερνούσε τα 1.170 kg.
Ο 2λιτρος 4κύλινδρος κινητήρας του Aurelio Lampredi ήταν τοποθετημένος στο κέντρο και κατά τον διαμήκη άξονα, κινώντας τους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου πέντε σχέσεων και ενός μηχανικού μπλοκέ διαφορικού της ZF.
Στην έκδοση Stradale, o κινητήρας με τον μηχανικό κομπρέσορα Volumex απέδιδε 205 ίππους στις 7.000 rpm και 23 kgm στις 5.000 rpm, χαρίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,8”.
Κατασκευασμένη σε μόνο 207 μονάδες, η 037 Stradale παραμένει ένα από τα πιο ποθητά μοντέλα παραγωγής της Lancia.
1983-1987 Peugeot 205 T16
Ήταν καρπός της συνεργασίας της Heuliez με την Peugeot Talbot Sport και μοιραζόταν ελάχιστα εξαρτήματα με το 205 μαζικής παραγωγής.
Η Peugeot έκανε το ντεμπούτο της στο Group B το 1984 και εξέπληξε τους πάντες, καθώς έγινε άξιος αντίπαλος της Audi και του πρωταθλητή Quattro. Ακόμη πιο εκπληκτικό είναι ότι ο Γάλλος κατασκευαστής και το 205 T16 κυριάρχησαν τις σεζόν 1985 και 1986, κερδίζοντας τόσο τους τίτλους κατασκευαστών, όσο και οδηγών.
Το φιλήσυχο μοντέλο πόλης είχε μεταμορφωθεί σε ένα θηριώδες κεντρομήχανο 4κίνητο χάτσμπακ. Ένα σούπερκαρ τσέπης.
Το πλαίσιο επανασχεδιάστηκε πλήρως και εφοδιάστηκε με σύστημα 4WD, ενώ ο 4κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος XU απέδιδε 200 ίππους. Αυξάνονταν στους 300 με το κιτ της PTS που διάλεγαν ορισμένοι από τους πελάτες.
Κατασκευάστηκε σε 200 μονάδες, τον ελάχιστο αριθμό που απαιτούσαν οι κανονισμοί του Group Β. Σήμερα, τα 205 T16 αλλάζουν χέρια για ψηλά 6ψήφια νούμερα.
1984-1986 Ford RS200
Η Ford ξεκίνησε να εμπλοκή της στο Group B με το RS 1700T που βασιζόταν στο Escort. Αλλά λόγω πολλών ζητημάτων που καθυστέρησαν την εξέλιξη, το πρότζεκτ ακυρώθηκε εντελώς. Ωστόσο, το Blue Oval σύντομα επέστρεψε με ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, το όνομα RS200.
Για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις έγκρισης, η έκδοση δρόμου αναπτύχθηκε ταυτόχρονα με το αυτοκίνητο ράλι. Παρόλο που οι αλλαγές των κανονισμών κατήργησαν τα ιδιαίτερα εντυπωσιακά και εξίσου επικίνδυνα αυτοκίνητα του Group ύστερα από την αγωνιστική σεζόν 1986, το RS200 αποδείχτηκε άκρως ανταγωνιστικό. Με 19 νίκες και 32 θέσεις στο βάθρο στον πρώτο και μοναδικό χρόνο που αγωνίστηκε στην κατηγορία.
Η street legal 1.800άρα έκδοση που χρησιμοποιήθηκε στο homologation special περιοριζόταν σε γήινη ιπποδύναμη, που έφτανε τα 250 άλογα. Οι εξαιρετικά σπάνιες παραλλαγές Evolution (24 από τα 200 αυτοκίνητα) φορούσαν τον Cosworth BDT-E των 2,1 lt και απέδιδαν την αστρονομική ισχύ των 589 ίππων.
Το Evo χρειαζόταν για το σπριντ των 0-60 mph (0-97 km/h) μόλις 3,07”, επίδοση ικανή για να κρατήσει το παγκόσμιο ρεκόρ Guinness για την ταχύτερη επιτάχυνση σε αυτοκίνητο δρόμου επί 12 χρόνια.
Πάντως λέγεται ότι οι πιο ισχυρές εκδόσεις Evo, που έφταναν τους 826 ίππους, με την ανάλογη κλιμάκωση στο σασμάν, για το ίδιο σπριντ χρειάζονταν κάτω από δύο δευτερόλεπτα.
1985-1986 Lancia Delta S4 Stradale
Η 037 δεν μπορούσε να συμβαδίσει με τα 4κίνητα θηρία της Audi και της Peugeot κατά τη διάρκεια της σεζόν του 1984. Η Lancia ήξερε ότι χρειαζόταν ένα νέο αγωνιστικό, έτσι άρχισαν να εξελίσσουν ένα με τους μηχανικούς της Abarth, αρκετούς μήνες πριν από την ολοκλήρωση της σεζόν του 1984.
Ονομάστηκε Delta S4, κυρίως για την προώθηση του μοντέλου μαζικής παραγωγής, αν και μοιραζόταν πολύ λίγα εξαρτήματα με τη Delta δρόμου. Αρκετούς μήνες μετά την παρουσίαση του αυτοκινήτου ράλι, η Lancia άρχισε να παράγει τη street legal έκδοση, η οποία αποδείχτηκε εξίσου εντυπωσιακή με την 037.
Το πλαίσιο ήταν μια περαιτέρω εξέλιξη της δομής που χρησιμοποιούσε η 037, αλλά τώρα ήταν εξοπλισμένο με τρία διαφορικά και 5άρι κιβώτιο ταχυτήτων της βρετανικής Hewland.
Η έκδοση δρόμου της S4 ήταν πολύ κοντά στην αγωνιστική. Χρησιμοποιούσε τον ίδιο 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα 1,8 lt. Mε μηχανικό κομπρέσορα για τις χαμηλές στροφές και τούρμπο για τις ψηλές. Ήταν τοποθετημένος στο κέντρο και βέβαια η ιπποδύναμή του ήταν μειωμένη στους 250 ίππους και η ροπή στα 29,9 kgm.
Τα αγωνιστικά του 1985-’86 απέδιδαν ονομαστικά 450 ίππους, αλλά στην πραγματικότητα έφταναν τους 550. Ο θρύλος λέει πως ο Henri Toivonen οδήγησε μια έκδοση 800 ίππων σε μια δοκιμή στην πίστα του Estoril στην Πορτογαλία. Και ήταν μόλις λίγα δευτερόλεπτα πιο αργός από το χρόνο της pole position για το Grand Prix της F1
1985-1986 MG Metro 6R4 Clubman
Η British Leyland Corporation, η οποία κατείχε πολλές εμβληματικές μάρκες αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, είχε αγωνιστεί στα ράλι με τα Triumph TR7 V8 και TR8. Ωστόσο, δεν ήταν ανταγωνιστικά, έτσι η εταιρεία αποχώρησε από τους αγώνες το 1980.
Αρκετά χρόνια αργότερα, οι Βρετανοί σχεδίασαν να επιστρέψουν με την MG και ξεκίνησαν ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που είχε ως αποτέλεσμα το αγρίμι Metro 6R4. Η καριέρα του αγωνιστικού σταμάτησε άδοξα από την απόφαση της FIA να καταργήσει το Group B το 1986. Αλλά η έκδοση του δρόμου, γνωστή ως «Clubman», έγινε το πιο άγριο καυτό χάτσμπακ της Βρετανίας.
Εμφανισιακά έμοιαζε με MG Metro που έλιωσε στο γυμναστήριο και τα αναβολικά, αλλά βασιζόταν σε σωληνωτό σασί από χάλυβα που αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από την Williams Grand Prix Engineering.
Ζύγιζε μόλις 1.000 kg και είχε τοποθετημένο στο κέντρο έναν 3λιτρο ατμοσφαιρικό V6. Η απόδοση ξεπερνούσε τους 400 ίππους, με τις περιποιήσεις της Cosworth. Για την ακρίβεια φόραγε κεφαλές από DFV V8 κινητήρα της Cosworth για την Formula 1. Και ήταν φυσικά 4κίνητο.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-23 08:31:00