Ελλάδα

Τέμπη: Φταίνε ο σταθμάρχης και οι μηχανοδηγοί, αυτοί που τους διόρισαν δεν φταίνε;

Η τραγωδία των Τεμπών, έφερε στο φως τις εγκληματικές παραλείψεις και τα λάθη ετών που δημιούργησαν ένα χαοτικό σκηνικό στον ελληνικό σιδηρόδρομο που το πλήρωσαν με τη ζωή τους 57 άνθρωποι .

Οι συγγενείς και οι δικηγόροι τους ανέδειξαν μέσα από μηνύσεις και υπομνήματα τα κενά ασφαλείας όπως τη μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία άσκησε διώξεις σε στελέχη για τη σύμβαση 717 και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, προχώρησε σε 17 συστάσεις προς τους εμπλεκόμενους φορείς για να αποκτήσουμε ασφάλεια στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Ο ΟΣΕ όμως, όχι μόνο δεν βλέπει λάθη και παραλείψεις, αλλά όπως αποκαλύπτει σήμερα για πρώτη φορά η «Ζούγκλα», δείχνει ως αποκλειστικά υπεύθυνους για την πολύνεκρη τραγωδία τον Σταθμάρχη και τους μηχανοδηγούς, στο εσωτερικό του πόρισμα του, που παραδόθηκε στις 8 Αυγούστου του 2024.

Τι αναφέρει το πόρισμα του ΟΣΕ

Η πενταμελής επιτροπή  συγκροτήθηκε προκειμένου να εξετάσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε η μετωπική σύγκρουση. Στο πολυσέλιδο πόρισμα το οποίο περιλαμβάνει καταθέσεις μαρτύρων αναφέρεται ως αιτία της σύγκρουσης:
«Τα αίτια του δυστυχήματος περιλαμβάνουν τους παράγοντες  που επέτρεψαν ή /και δεν απέτρεψαν την αμαξοστοιχία IC 62 να εισέλθει στη γραμμή καθόδου καθώς και τους παράγοντες που επέτρεψαν ή/και δεν απέτρεψαν την κίνηση του συρμού για 12 λεπτά περίπου στη γραμμή καθόδου, έως τη σύγκρουσή του με την εμπορική αμαξοστοιχία Τ 63503.

Οι παράγοντες αυτοί αφορούν :

-Τη μη εφαρμογή  ή/και την κακή εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Κίνησης.

-Το λανθασμένο χειρισμό τα λάθη και τις παραλείψεις του Σταθμάρχη Λάρισας.

-Τα λάθη και τις παραλείψεις των Μηχανοδηγών της αμαξοστοιχίας IC 62.

Στο πόρισμα, υπάρχει και ξεχωριστή ενότητα με τον τίτλο «Υπεύθυνοι.» Σε αυτό ονοματίζει ποιοι έχουν ευθύνη για το δυστύχημα. Φυσικά, δεν υπάρχει καμία αναφορά στον ΟΣΕ και τις εκάστοτε διοικήσεις του για τα όσα δεν έκανε επί πολλά χρόνια.

Η επιτροπή δείχνει ως πρώτο υπεύθυνο τον Σταθμάρχη Λάρισας Β.Σαμαρά, περιγράφοντας το γιατί :

-Δεν προέβη σε χάραξη διαδρομής εξόδου (βόρεια ) από τον πίνακα χειρισμού του σταθμού Λάρισας της αμαξοστοιχίας IC 62  ώστε να διευθετηθούν οι αλλαγές τροχιάς 118Α και 118 β(διαγώνιος). Σε αυτό το σημείο μάλιστα το πόρισμα επικαλείται τα άρθρα και τις εγκυκλίους  της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ.

-Δεν βεβαιώθηκε ότι σχημάτισε την κατάλληλη διαδρομή και ότι συντρέχουν οι συνθήκες ελευθερίας του τμήματος αποκλεισμού έως τον επόμενο εν ενεργεία σταθμό.

Και σε αυτό το σημείο το πόρισμα στέκεται στις εγκυκλίους της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ:

-Δεν παρακολούθησε τον πίνακα χειρισμών του Σταθμού (σ.σ. αναφέρονται πάλι οι εγκύκλιοι) όπου θα είχε αντιληφθεί μέσω των κυκλωμάτων γραμμής ότι η αμαξοστοιχία IC 62, είχε εισέλθει  στη γραμμή καθόδου ,ώστε να αποτρέψει το συμβάν.

Υπεύθυνοι για το έγκλημα μόνο ο σταθμάρχης και οι μηχανοδηγοί σύμφωνα με τον ΟΣΕ

Για την πενταμελή επιτροπή του ΟΣΕ, επίσης υπεύθυνοι είναι και οι  δύο μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

Το πόρισμα σε αυτό το σημείο αναφέρει συγκεκριμένα :
«-Δεν ακινητοποίησαν την αμαξοστοιχία ως όφειλαν ( σ.σ. επικαλούνται άρθρα του ΓΚΚ ) μόλις αυτή εισήλθε στη γραμμή καθόδου, αφού κατά την είσοδό της στο Σ.Σ Λάρισας από τον Σ.Σ Παλαιοφαρσάλου μέσω της αιχμής 101, κινήθηκε από τη γραμμή καθόδου στη γραμμή ανόδου .

-Δεν επικοινώνησαν μέσω ραδιοτηλεφώνου ως όφειλαν με τον Σταθμάρχη Λάρισας για εξηγήσεις – διευκρινίσεις για τη λήψη υποδείγματος 1001.

-Δεν προέβησαν σε αναγγελία αναφέροντας ότι η αμαξοστοιχία  IC62  κινείται στη γραμμή καθόδου ,σύμφωνα με το εγχειρίδιο «Κανονιστικαί διατάξεις δια την χρήσην των ραδιοτηλεφώνων» Μέρος Γ, έτσι ώστε να το αντιληφθούν οι εκατέρωθεν σταθμοί και να επέμβουν.

– Δεν έδωσαν ως όφειλαν αναγγελία επιβεβαίωσης της λήψης του τηλεγραφήματος που έλαβαν από τον σταθμάρχη με δική τους ανταπόκριση τηλεγραφήματος όπως προβλέπεται .

-Δεν προέβησαν σε αναγγελία αναχώρησης από τον Σταθμό Λαρίσης μέσω ραδιοτηλεφώνου ως όφειλαν, όπως δεν προέβησαν σε ανάλογες αναγγελίες και από τους επόμενους Σ. Σταθμούς και Στάσεις από τους οποίους διερχόταν η ως άνω αμαξοστοιχία.»

Για τον ΟΣΕ, σταθμάρχης και μηχανοδηγοί δεν τήρησαν όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: «τον Γενικό Κανονισμό Κινήσεως και τις εσωτερικές εγκυκλίους και κανονισμούς ως όφειλαν ώστε να αποφευχθεί το δυστύχημα.»

Για την επιτροπή το έγκλημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος και μάλιστα στην ενότητα «Παρατηρήσεις»,  αναφέρεται ότι: «για να μην συμβούν παρόμοια ατυχήματα στο μέλλον, θα πρέπει να γίνει πιστή εφαρμογή των προβλεπόμενων από τον Γενικό Κανονισμό Κίνηση διαδικασιών για την αποτροπή του ανθρώπινου λάθους.»

Ούτε λέξη για τις ευθύνες που είχε ο Οργανισμός για το χάλι του σιδηροδρόμου, ούτε λέξη για τα συστήματα ασφαλείας που δεν λειτουργούσαν.

«Άκρα του τάφου σιωπή» για το ποιος προσέλαβε και με ποιες διαδικασίες διόρισε τον σταθμάρχη. Ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις των διορισμών υπάρχει αυτό που λέμε «πολιτική ευθύνη».

Δεν γίνεται αυτοί που προσλαμβάνουν ή διορίζουν ανθρώπους σε τόσο νευραλγικά πόστα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των συγκοινωνιών, να μην έχουν ουδεμία ευθύνη για το ποιους προσλαμβάνουν και βάσει ποιων κριτηρίων τους διορίζουν σε θέσεις ευθύνης όπου εμπλέκονται ανθρώπινες ζωές.

Εκτός και αν το μοναδικό κριτήριο είναι οι εκάστοτε κομματικές «άκρες» και οι διαχρονικοί… «μπαρμπάδες στη Κορώνη».

Συνεπώς, αν ο σταθμάρχης έχει κάποιο ποσοστό ευθύνης για το έγκλημα στα Τέμπη, το μεγαλύτερο ποσοστό ευθύνης για το έγκλημα, το έχουν αυτοί που τον διόρισαν, είτε είναι πολιτικοί είτε στελέχη του ΟΣΕ και φυσικά η ίδια η διοίκηση του ΟΣΕ ως επικεφαλής του οργανισμού.

Ενάμιση χρόνο μετά η Επίσημη Επιτροπή  Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Δυστυχημάτων, τους άδειασε, επισημαίνοντας ένα προς ένα τα κενά ασφαλείας που όπως αποδείχθηκε στάθηκαν μοιραία για ανθρώπινες ζωές στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Διαβάστε ολόκληρο το πόρισμα του ΟΣΕ ΕΔΩ


Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-17 14:01:00

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button