Ελλάδα

Τέμπη: Σε «ατυχή σύμπτωση» αποδίδει την έκρηξη το πόρισμα της Hellenic Train

Η πυρκαγιά και η έκρηξη, που σημειώθηκε στην επιβατική αμαξοστοιχία κατά το δυστύχημα των Τεμπών, οδηγώντας στον θάνατο 57 ανθρώπους, οφείλεται σε «ατυχή σύμπτωση» σύμφωνα με το πόρισμα που παρέδωσε στις Αρχές η υπόδικη για την υπόθεση Hellenic Train, σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στο ethnos.gr.

Το πόρισμα υποστηρίζει ότι «αρκετές ενδείξεις δείχνουν ότι ο μετασχηματιστής και πιο συγκεκριμένα το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς».

Aποδίδει την έκρηξη και τη φωτιά μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, στα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών που είχαν ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού σιλικόνης το οποίο στη συνέχεια κάηκε.

«Με εύλογα υψηλή πιθανότητα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα των ηλεκτρικών τόξων και του βραχυκυκλώματος της αλυσοειδούς γραμμής επαφής που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή, με τελικά πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, δημιουργώντας ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε (2,4 τόνοι) μέχρις εξάντλησης», αναφέρεται στην έκθεση.

Πραγματογνώμονας από την μεριά της εταιρείας, ο οποίος υπογράφει και το πόρισμα, είναι ο εξειδικευμένος σε σιδηροδρομικά ατυχήματα Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton.

Η τεχνική έκθεση αναφέρει πως το βαγόνι Β2 κάηκε εντελώς, επειδή ένα τμήμα του βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη πυρκαγιάς του μετασχηματιστή. Στη συνέχεια -πάντα σύμφωνα με το πόρισμα- η φωτιά εξαπλώθηκε οριζόντια σε ολόκληρο το βαγόνι μέσω των υλικών (εσωτερικού, καθισμάτων, …) του ίδιου του βαγονιού και τελικά τροφοδοτήθηκε από άλλα εύφλεκτα υγρά από μπαταρίες και ψυκτικά μέσα κλιματιστικών.

Ιδιαιτέρως όμως ανησυχητική, είναι η αναφορά στα συμπεράσματα του πορίσματος, ότι κάτι ανάλογο θα μπορούσε να επαναληφθεί, καθώς δεν υπάρχουν βελτιώσεις που θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο. «Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω γεγονότα και στοιχεία από την καταστροφή, δεν υπάρχει κανένα ή είναι ελάχιστα τα αρχιτεκτονικά στοιχεία, η κατασκευή ή τεχνική βελτίωση του οχήματος, ή δραστηριότητα συναφής με τη συντήρηση ή τη λειτουργία των συρμών επί του οχήματος που θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο επανάληψης, ή τα στοιχεία που θα μπορούσαν να μειώσουν τις επιπτώσεις υπό τις ίδιες συνθήκες και περιστάσεις», αναφέρεται.

Υπενθυμίζεται πάντως, ότι το ζήτημα της καύσης των ψυκτικών ελαίων σιλικόνης, που αποτέλεσε και την αρχική επίσημη παραδοχή των αρχών για τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς, αποτελεί ένα ζήτημα που έχει εγείρει μεγάλη αμφισβήτηση από τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, με αποτέλεσμα να έχει ανατεθεί από τον ανακριτή σχετική πραγματογνωμοσύνη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών. Τα αποτελέσματα αυτών των δύο πορισμάτων αναμένονται τις επόμενες ημέρες.


Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-23 12:40:00

Back to top button