
Σε κρίση το εγχώριο λιανεμπόριο, τα μηνύματα από τις εκπτώσεις
Καταφανής επιρροή του κόστους ζωής στη ζήτηση για μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά κατέγραψε η ετήσια έκθεση της ΕΣΕΕ τόσο για το τζίρο του 2024, όσο και τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2025.
Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων από το ΙΝΕΜΥ και σε ότι αφορά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (55%) δήλωσε πως ο τζίρος ήταν χειρότερος σε σχέση με το 2024. Για πρώτη φορά δε καταγράφηκε αρνητική κίνηση τον Ιανουάριο, ενώ η καλύτερη περίοδος από άποψη ζήτησης ήταν το α’ 15νθήμερο του Φεβρουαρίου.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εξέφρασαν δε μια σημαντική αντίφαση όσον αφορά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Το 58% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα παρατείνει τις εκπτώσεις και πέραν της λήξης τους την Παρασκευή, προκειμένου να αντλήσει ρευστότητα. Γενικότερα ωστόσο η πλειονότητα των ερωτηθέντων (που κυρίως προέρχεται από μικρές επιχειρήσεις) ζητά τη μείωση της περιόδου των εκπτώσεων.
Από τα ευρήματα της έρευνας προέκυψε δε πως η πλειονότητα των πωλήσεων στις χειμερινές εκπτώσεις έγινε στα φυσικά καταστήματα, γεγονός που ερμηνεύτηκε από τους αναλυτές της ΕΣΕΕ ως υστέρηση των μικρών επιχειρήσεων από τα ψηφιακά κανάλια.
Ανοιξε η ψαλίδα το 2024
Σύμφωνα με τα στοιχεία για το σύνολο του 2024, η γενική μεταβολή του τζίρου ήταν +2,4% (με βάση στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ). Εξαιρουμένων τροφίμων και καυσίμων, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία (σ.σ. μικρές επιχειρήσεις) παρουσίασαν μείωση τζίρου κατά 1,8%, ενώ οι εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία εμφάνισαν αύξηση τζίρου κατά 5,1%.
Οι κατηγορίες προϊόντων που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ήταν τα καλλυντικά (+12%), γεγονός που αποδίδεται και στον τουρισμό, τα προϊόντα που πωλούνται σε υπαίθριες αγορές (+7,9%) και τα μεταχειρισμένα είδη (+7,7%), κατηγορία που εμφανίζεται πρώτη φορά επίσημα σε μετρήσεις. Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-7,5%) εμφάνισαν οι ηλεκτρικές συσκευές, γεγονός που ερμηνεύεται και από την απουσία επιδοτούμενων προγραμμάτων αγοράς ηλεκτρικών συσκευών.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-26 14:00:00