Πώς η Tesla κατακτά την αγορά χωρίς παραδοσιακές διαφημίσεις
Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, η Tesla έχει υιοθετήσει την στρατηγική του μηδενικού προϋπολογισμού ως προς τις διαφημιστικές καμπάνιες. Βασιζόμενη αντ’ αυτού σε καινοτόμες τακτικές όχι μόνο για να κερδίσει αλλά και για να διατηρήσει μακροχρόνια τους πελάτες της.
Στον πυρήνα της στρατηγικής μάρκετινγκ του αμερικανικού κολοσσού βρίσκεται η εστίαση στην εμπειρία των πελατών και στην προώθηση των προϊόντων του από στόμα σε στόμα. Η εταιρεία έχει καλλιεργήσει μια αφοσιωμένη κοινότητα ιδιοκτητών και φίλων Tesla που υπερασπίζονται τη μάρκα και τα ηλεκτρικά της μοντέλα. Αυτή η προσέγγιση έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματική.
Με την Tesla να καταγράφει ρεκόρ πωλήσεων το 2023 με 1.845.955 μονάδες. Όσον αφορά την εφετινή χρονιά, και με βάση τα στοιχεία του 9μήνου, η φίρμα έχει ξεπεράσει τις 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως.
Στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου οι εταιρείες ξοδεύουν υπέρογκα ποσά σε διαφημιστικές καμπάνιες, η Tesla φέρνει νέα και πιο καινοτόμα δεδομένα
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Volvo επαναπροσδιορίζει την έννοια του μάρκετινγκ στην αυτοκινητοβιομηχανία
Τα ετήσια έσοδα του 2023 ανήλθαν σε 81,46 δισ. δολάρια, την ώρα που τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 12,5 δισ. δολάρια και η κεφαλαιοποίηση της αγοράς τα 585,55 δισ. δολάρια. Παράλληλα, και σύμφωνα με την έγκριτη λίστα της Interbrand, βρίσκεται στην 12η θέση με τα ακριβότερα brand ανεξαρτήτως χώρου δραστηριοποίησης, με τη χρηματιστηριακή της αξία να υπολογίζεται σε 45.5 δισ. δολάρια (σύμφωνα με τα στοιχεία του 2024).
Η αντισυμβατική στρατηγική της Tesla επεκτείνεται και στην παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εταιρεία δημιουργεί ελκυστικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενο για να συνδεθεί με το κοινό-στόχο της. Στο κανάλι της στο YouTube είναι αναρτημένα ενημερωτικά βίντεο σχετικά με τα προϊόντα της μάρκας τις λειτουργίες τους. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στην Tesla να επιδείξει τις καινοτομίες της και να οικοδομήσει μια ισχυρή σχέση με πιθανούς πελάτες χωρίς να βασίζεται σε παραδοσιακές μεθόδους διαφήμισης.
Αναμφίβολα όμως ένα από τα πιο ισχυρά «περιουσιακά στοιχεία» στο οπλοστάσιο μάρκετινγκ της Tesla είναι ο ίδιος ο CEO της, Elon Musk. Η ενεργή παρουσία του στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα στο X, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εικόνας της Tesla.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Mercedes-Benz, η επιτυχημένη στρατηγική μάρκετινγκ ενός αυτοκινητικού κολοσσού
Τα tweets του Musk έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τις τιμές των μετοχών και να προκαλέσουν σημαντική προσοχή στα μέσα ενημέρωσης, λειτουργώντας ουσιαστικά ως μια μορφή δωρεάν διαφήμισης για την εταιρεία.
Με εκατομμύρια φίλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Musk σχετικά με τα προϊόντα και τις καινοτομίες της Tesla προκαλούν σημαντικό θόρυβο και την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Η ικανότητά του να συνδέεται απευθείας με το κοινό έχει βοηθήσει να «εξανθρωπίσει» το brand και να δημιουργήσει μια προσωπική σύνδεση με πιθανούς πελάτες.
Η επιρροή του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου εκτείνεται πέρα από την απλή προώθηση προϊόντων. Τα tweets του συχνά πυροδοτούν συζητήσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα και την καινοτομία, ευθυγραμμίζοντας ιδανικά με τις βασικές αξίες της Tesla. Αυτή η προσέγγιση επέτρεψε στην εταιρεία να δημιουργήσει μια ισχυρή συναισθηματική σύνδεση με το κοινό της, κερδίζοντας σταδιακά ακόμα περισσότερους υποστηρικτές.
Εξελίσσονται όλα ρόδινα όμως για την Tesla; Προφανώς και όχι! Ποιος μπορεί άλλωστε να ξεχάσει την επίδειξη του «αλεξίσφαιρου» Cybertruck. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Musk κάλεσε στη σκηνή τον σχεδιαστή Franz von Holzhausen για να αναδείξει τα θωρακισμένα παράθυρα του πρώτου pick-up της φίρμας.
Ο Holzhausen πέταξε από μικρή απόσταση μια μικρή ατσάλινη μπάλα στο παράθυρο του Cybertruck, με αποτέλεσμα να σπάσει. Το πείραμα επαναλήφθηκε και στο πίσω τζάμι με ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα. Ήταν ακόμα ένα τρικ του Musk ή μια πραγματική αστοχία; Πιθανότατα να μην το μάθουμε ποτέ.
Αυτό όμως που ξέρουμε σίγουρα είναι πως η παρουσίαση αυτή πέτυχε τον σκοπό που θέτει κάθε εταιρεία: Οι άνθρωποι μιλούσαν για αυτή. Μιλούσαν για την Tesla, μιλούσαν για το Cybertruck.
Ξέχωρα από το κομμάτι των social media και της παρουσίας του Elon Musk, μία από τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ της φίρμας είναι η έμφαση που δίνει στο storytelling, στις ιστορίες πελατών. Ο ιστότοπος της εταιρείας διαθέτει μια ειδική ενότητα όπου οι ιδιοκτήτες μοιράζονται τις εμπειρίες τους, δημιουργώντας μια ισχυρή αφήγηση με την οποία μπορούν να συνδεθούν οι υποψήφιοι αγοραστές.
Αυτές οι ιστορίες συχνά υπογραμμίζουν το πως ο πελάτης από ένας απλός ενδιαφερόμενος για τα μοντέλα της εταιρείας εξελίσσεται σε έναν μεγάλο υποστηρικτή της Tesla, χτίζοντας αποτελεσματικά την εμπιστοσύνη και ενισχύοντας τη δέσμευση της κοινότητας.
Πέραν τούτων, η Tesla έχει κατακτήσει την τέχνη της αξιοποίησης περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες (User Generated Content), για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την παρουσία και την επωνυμία του brand. Η εταιρεία ενθαρρύνει τους πελάτες της να μοιράζονται τις εμπειρίες τους σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργώντας πλεόνασμα αυθεντικού περιεχομένου που έχει απήχηση στους πιθανούς αγοραστές. Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο μειώνει το κόστος μάρκετινγκ, αλλά δημιουργεί ταυτόχρονα πιο αξιόπιστο και ισχυρό περιεχόμενο.
Βλέπουμε λοιπόν πως η Tesla συνολικά ακολουθεί έξυπνες και στοχευμένες τεχνικές ψηφιακού μάρκετινγκ, αντιλαμβανόμενη τον παλμό της αγοράς και τα θέλω του καταναλωτικού κοινού, το οποίο με τη σειρά του προσαρμόζεται στις ψηφιακές απαιτήσεις της εποχής.
Δεν μένει όμως μόνο εκεί. Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, η Tesla χρησιμοποιεί ένα μοντέλο πωλήσεων απευθείας στον καταναλωτή. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει της επιτρέπει να είναι παρούσα σε όλη την καταναλωτική διαδικασία, από το αρχικό ενδιαφέρον μέχρι την αγορά και τη συμβίωση του πελάτη με το αυτοκίνητο που αγόρασε.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη
Οι εκθεσιακοί χώροι της Tesla λειτουργούν τόσο ως χώροι λιανικής όσο και ως εκπαιδευτικά κέντρα. Τα έμπειρα μέλη του προσωπικού παρέχουν πληροφορίες για τα αυτοκίνητα και την τεχνολογία τους, με την ευρύτερη προσέγγιση να προσφέρει μια αίσθηση εξατομίκευσης που της επιτρέπει να δημιουργεί μια ισχυρή σύνδεση με τους πελάτες της.
Για να ενισχύσει περαιτέρω την αφοσίωση των πελατών και να ενθαρρύνει το μάρκετινγκ από στόμα σε στόμα, η Tesla έχει εφαρμόσει ένα ξεχωριστό πρόγραμμα ανταμοιβής σε ορισμένες από τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται. Αυτό το πρόγραμμα στην ουσίας επιβραβεύει τους υπάρχοντες πελάτες που προτείνουν προϊόντα Tesla στους φίλους και την οικογένειά τους. Οι ανταμοιβές μπορούν να περιλαμβάνουν δωρεάν μίλια Supercharging, εκπτώσεις σε μελλοντικές αγορές, ακόμη και αποκλειστικά προϊόντα όπως το Tesla Powerwall.
Το εν λόγω πρόγραμμα όχι μόνο δίνει κίνητρα στους σημερινούς ιδιοκτήτες να προωθήσουν την επωνυμία, αλλά δημιουργεί επίσης μια αίσθηση κοινότητας στους λάτρεις της Tesla. Αυτή η στρατηγική έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στην επέκταση της πελατειακής βάσης της και στην ενίσχυση της αφοσίωσης στην επωνυμία.
Συνοψίζοντας, βλέπουμε πως η στρατηγική μάρκετινγκ της Tesla παρουσιάζει μια πρωτοποριακή προσέγγιση για το branding και την αφοσίωση των πελατών προς την επωνυμία. Εστιάζοντας στην εμπειρία του, αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενισχύοντας την αίσθηση της κοινότητας ανάμεσα στα μέλη της, έχει δημιουργήσει μια βάση θερμών υποστηρικτών (αλλά και επικριτών) που λειτουργεί ως η κύρια δύναμη, ο κινητήριος μοχλός της στρατηγικής μάρκετινγκ της φίρμας.
Αυτή η ομολογουμένως πρωτότυπη αλλά και αποτελεσματική, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, στρατηγική επέτρεψε στην Tesla να επιτύχει αξιοσημείωτη ανάπτυξη και ένα τεράστιο ποσοστό αναγνώριση της επωνυμίας χωρίς να βασίζεται σε παραδοσιακές μεθόδους διαφήμισης. Και φυσικά, βοηθά την Tesla να εξοικονομήσει τεράστια ποσά από τις διαφημιστικές καμπάνιες (δεν μιλάμε για εκατομμύρια αλλά για δισεκατομμύρια), επιλέγοντας τις επενδύσεις στην έρευνα και την περαιτέρω εξέλιξη των καινοτομιών της.
Δημοσιεύτηκε ! 2024-11-18 15:25:00