Ελλάδα

Πόρισμα για Τέμπη: Δύο εκρήξεις – 3,5 έως 4 τόνοι καυσίμου στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας

Την ώρα που όλες οι πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να κάνει δεκτή την πρόταση Προανακριτικής, την οποία αναμένεται να καταθέσει, ίσως και εντός της ημέρας, ο προέδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, με βασικό αντιμείμενο τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών του πρώην υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστου Τριαντόπουλου για τα Τέμπη, στο φως της δημοσιότητας έρχεται το προσχέδιο του πορίσματος που προέκυψε από τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών υπό τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) .

Σύμφωνα με το προσχέδιο που παρουσιάζει σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η «Καθημερινή» (τμήματα του οποίου είχαν δημοσιεύσει τόσο η Real News, όσο και η Εφημερίδα των Συντακτών), δεν υπάρχουν δεδομένα που να στηρίζουν την ύπαρξη δεξαμενής χωρητικότητας δεκάδων τόνων ή την ύπαρξη κρυφού βαγονιού στην εμπορική αμαξοστοιχία, αλλά φαίνεται πως μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού πορίσματος θα τεκμηριωθεί η εκτίμηση για ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής, το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση.

Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, στο οποίο απευθύνθηκε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το μέγεθος της δεύτερης έκρηξης μετά τη σύγκρουση του Ιntercity με την εμπορική αμαξοστοιχία, αποδεικνεύει την ύπαρξη κάποιου καυσίμου.

Ωστόσο, κανένα από τα εμπλεκόμενα ερευνητικά κέντρα –τα Πανεπιστήμια της Πίζας, της Γάνδης και το Σουηδικό Ινστιτούτο– δεν έχει αποφανθεί οριστικά για το είδος του φορτίου που οδήγησε στην έκρηξη.


Στο πόρισμα καταγράφεται αφενός η αλληλουχία γεγονότων που προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών και αφετέρου αναλύεται  ο μηχανισμός της σύγκρουσης, όπως  και τα αίτια των εκρήξεων που ακολούθησαν.

Οπως αναφέρει στο δημοσίευμά της η «Καθημερινή», η ανάλυση του οπτικού υλικού τη στιγμή της σύγκρουσης καταδεικνύει και την ακολουθία τριών διαδοχικών αλλά διακριτών φάσεων (1η σύγκρουση, 2η σύγκρουση, επιβράδυνση) από τη στιγμή της πρώτης μετωπικής σύγκρουσης έως τη στιγμή που κάθε όχημα ακινητοποιείται στην τελική του θέση.


Η πρώτη φάση αφορά κυρίως τα πρώτα τέσσερα βαγόνια των δύο τρένων: τα δύο της εμπορικής όπου βρίσκονταν οι μηχανές και τα δύο πρώτα της επιβατικής όπου βρίσκονταν η μηχανή και η Α΄ θέση των επιβατών. Η αρχική πρόσκρουση είναι μετωπική και έχει αποτέλεσμα τα βαγόνια να εκτιναχθούν προς τη μία πλευρά και να συντριβούν στον τοίχο του αυτοκινητοδρόμου. Το βαγόνι της Α΄ θέσης καταστράφηκε ολοσχερώς, με τα καθίσματα να διασκορπίζονται στην ευρύτερη περιοχή του δυστυχήματος. Καθώς τα συνολικά τέσσερα πρώτα βαγόνια των δύο τρένων αποσυνδέονται από τις αμαξοστοιχίες τους, τα υπόλοιπα βαγόνια κινούνται πλέον πιο αργά λόγω της πρόσκρουσης, αλλά και της ενεργοποίησης των φρένων. Από το πόρισμα προκύπτει πως το χειροκίνητο φρένο έκτακτης ανάγκης ενεργοποιείται 1 δευτερόλεπτο πριν από την πρώτη, μετωπική, σύγκρουση και πως τα μηχανικά φρένα ενεργοποιούνται αυτόματα στην επιβατική αμαξοστοιχία λόγω απώλειας του αέρα πίεσης από την 1η πρόσκρουση.

Μετωπική είναι και η δεύτερη σύγκρουση των υπολοίπων βαγονιών, του εστιατορίου της επιβατικής αμαξοστοιχίας που είναι το τρίτο της βαγόνι, και του βαγονιού της εμπορικής που μετέφερε χαλύβδινες πλάκες. Αυτή είναι η σύγκρουση που προκαλεί σοβαρές ζημιές στο βαγόνι του εστιατορίου το οποίο παίρνει μορφή «τελικού σίγματος».


Στην τρίτη φάση της σύγκρουσης, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα, βαγόνια συνεχίζουν να συγκρούονται με ελαφρώς μικρότερη ορμή.

Στο πόρισμα που συντάσσουν οι διερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (ο Βέλγος Μπαρτ Ακό, ο Ιταλός Φαμπρίτζιο Καρπινέλι, στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων – ERA και ο προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων του Οργανισμού Κώστας Καπετανίδης) σημειώνεται εξάλλου εκτός από την ύπαρξη καυσίμων στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η ελλιπέστατη συλλογή στοιχείων από τον τόπο της τραγωδίας, τα κενά στην επικοινωνία και στα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορία και τέλος η έλλειψη μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Χαρασσοντας την κυβερνητική γραμμή όσον αφορά το πόρισμα για τα Τέμπη, ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, Παύλος Μαρινάκης, δερωτήθηκε σε δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ, «πώς είναι δυνατόν μια “κακιά” υποτίθεται κυβέρνηση να θέλει να συγκαλύψει κάτι, και την ίδια στιγμή να συστήνει τον Ιανουάριο του ’23 έναν Οργανισμό [τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ] να τον στελεχώνει στη συνέχεια, να του δίνει όλα τα όπλα και όλη την ανεξαρτησία και μάλιστα με έμπειρους επιστήμονες από το εξωτερικό όπως είναι αυτοί της Γάνδης, για να βγάλει όλη την αλήθεια όπως εκείνο την πιστεύει για να το συνεκτιμήσει αυτό η Δικαιοσύνη».

«Δεν γίνονται και τα δύο. Δεν μπορείς να θες “συγκαλύψεις” και στη συνέχεια να κάνεις μια σειρά από ενέργειες», παρτήρησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, διαβεβαιώνοντας παράλληλα σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο Προανακριτικής -σε συνέχεια της δήλωσης (στον Alpha) του ίδιου του Πρωθυπουργού, ότι η κυβερνητική πλειοψηφία δεν θα σταθεί εμπόδιο στην περαιτέρω διερεύνηση αν υπάρξουν στοιχεία από τη Δικαιοσύνη για ενδεχόμενη ποινική εμπλοκή πολιτικών προσώπων-  ότι η κυβέρνηση θα διευκολύνει την Δικαιοσύνη.

. . .




Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-05 11:15:00

Back to top button