Οικονομία

Παγώνουν προσωρινά οι πληρωμές για τη διασύνδεση Ελλάδας

Την απόφαση να «παγώσουν» προσωρινά οι πληρωμές προς τη γαλλική Nexans για το υποβρύχιο καλώδιο κατά μήκος της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου έλαβε το ΥΠΕΝ, καθώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα και η στάση της Τουρκίας δεν έχουν επιτρέψει μέχρι σήμερα τη συνέχιση των ερευνών βυθού στα διεθνή ύδατα και συγκεκριμένα στη γραμμή Κάσου – Καρπάθου.

Το αρμόδιο υπουργείο, που έχει αναλάβει εδώ και καιρό την ευθύνη για την εξέλιξη της σύμβασης ύψους 1,4 δισ. ευρώ με τη γαλλική εταιρεία, έδωσε εντολή στον ΑΔΜΗΕ να σταματήσουν προσωρινά οι πληρωμές, μέχρι να βρεθεί μια διπλωματική λύση και να επανεκκινήσουν οι έρευνες, στη λογική ότι όσο το τοπίο παραμένει θολό, πρέπει να περιοριστεί και η έκθεση της εταιρείας.

Ταυτόχρονα το σκάφος «Ievoli Relume», που μέχρι πρότινος διεξήγαγε εργασίες για την πόντιση του καλωδίου, επιστρέφει στην Ιταλία, όπου βρίσκεται ήδη και το δεύτερο ερευνητικό πλοίο «NG Worker».

Κληθείσες να σχολιάσουν τις εξελίξεις, πηγές του ΥΠΕΝ απαντούν ότι τα παραπάνω κρίθηκαν απαραίτητα προκειμένου να σταματήσει να επιβαρύνεται περαιτέρω ο ΑΔΜΗΕ, έως ότου η Αθήνα αποφασίσει ποια βήματα τελικά θα ακολουθήσει στο μέτωπο του καλωδίου, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «η παραγωγή του καλωδίου συνεχίζεται».

Στο ερώτημα του Εuro2day.gr, αν όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι «παγώνει» συνολικά μέχρι νεωτέρας το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΝ απαντούν ότι «η κατασκευή του καλωδίου συνεχίζεται, καθώς το κόστος του να σταματήσει εντελώς η παραγωγή του στο εργοστάσιο είναι πολύ μεγάλο», επιμένοντας ότι η απόφαση έχει τον χαρακτήρα του προσωρινού.

Της παραπάνω εξέλιξης είχε προηγηθεί συνάντηση την Τρίτη του αρμόδιου υπουργού Θ. Σκυλακάκη με τον ΑΔΜΗΕ και στελέχη της γαλλικής Nexans. Σημειωτέον ότι στα τέλη Φεβρουαρίου έληγε μια ακόμη προθεσμία, βάσει της οποίας ο ΑΔΜΗΕ θα έπρεπε να καταβάλει στη γαλλική εταιρεία δόσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ. Εως σήμερα έχει πληρώσει στη γαλλική εταιρεία ποσά πέριξ των 200 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με την επιστροφή του πλοίου «Ievoli Relume» στην Ιταλία, οι ίδιες πηγές απαντούν ότι έληξε το αντικείμενο που μπορεί να υλοποιήσει, εννοώντας εμμέσως πλην σαφώς ότι δεν έχει πλέον λόγο παραμονής στα ελληνικά νερά, όταν δεν έχουν εκδοθεί ακόμη οι Navtex για έρευνες στα διεθνή ύδατα και συγκεκριμένα στην επίμαχη γραμμή Κάσου – Καρπάθου.

Σημειωτέον ότι την ευθύνη για τις έρευνες βυθού για την πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου κατά μήκος της διαδρομής Ελλάδας – Κύπρου έχει αποκλειστικά το ΥΠΕΞ.

Τα παραπάνω αναδεικνύουν για μια ακόμη φορά τον «ελέφαντα στο δωμάτιο» για ένα αμιγώς διπλωματικό πλέον θέμα με γεωπολιτικές πτυχές και δείχνουν ότι δεν έχει εξασφαλιστεί κάποιο επίπεδο διπλωματικής συνεννόησης με την Αγκυρα και κυρίως ότι μετά τη συνάντηση Γεραπετρίτη – Ρούμπιο την Παρασκευή στην Ουάσιγκτον, η Αθήνα δεν φαίνεται να έχει διασφαλίσει την αμερικανική στήριξη στο θέμα.

Στην ανακοίνωση πάντως του State Department την Παρασκευή αναφέρονταν μεταξύ άλλων ότι οι δύο ΥΠΕΞ συζήτησαν και για «τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας σε περιφερειακά ενεργειακά projects και τις προοπτικές για μελλοντική συνεργασία», χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες.

Σε κάθε περίπτωση και μέχρι η Αθήνα πάρει την απόφαση να αναλάβει το σχετικό ρίσκο, το έργο μπαίνει για μια ακόμη φορά στο «stand by», με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται καθώς τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης παρακολουθούν όχι μόνο οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές αλλά και εξωτερικοί παράγοντες. Από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες, μέχρι φυσικά την Κύπρο και βέβαια το Ισραήλ. Το ίδιο ισχύει και για τους λοιπούς ενδιαφερόμενους επενδυτές που σχετίζονται με την υλοποίησή του.




Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-06 11:54:00

Back to top button