Auto

Οι τεχνολογίες by-wire στο σύγχρονο αυτοκίνητο

Η ηλεκτροκίνηση έκανε το πρώτο σημαντικό βήμα για τη μηχανολογική απλοποίηση των αυτοκινήτων μειώνοντας τον αριθμό των μηχανικών στοιχείων στις μονάδες ισχύος και τη μετάδοση. Το επόμενο μεγάλο βήμα, σύμφωνα με την Bosch, είναι η ευρεία υιοθέτηση τεχνολογιών ασύρματου ελέγχου by-wire.

Συστήματα διεύθυνσης, πέδησης και ελέγχου του κινητήρα χωρίς καμία μηχανική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των πεντάλ με τη διάταξη που επενεργούν και ελέγχουν.

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει βρεθεί στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων σε αυτό τον τομέα και σε συνεργασία με την Qualcomm εργάζεται επάνω στην ανάπτυξη των σχετικών τεχνολογιών για το όχημα του μέλλοντος που θα καθορίζεται από το λογισμικό.

Σύμφωνα με την Bosch, στο μέλλον οι λειτουργίες που θα ελέγχονται ψηφιακά θα είναι πολύ περισσότερες, όμως η διαχείριση και ο έλεγχός τους θα γίνεται από λιγότερα τσιπ.




Στο πλαίσιο των δοκιμών εξέλιξης της Bosch οδηγήσαμε ένα Golf GTI Clubsport με σύστημα steer-by-wire. Χάρη σε αυτή την τεχνολογία ήταν δυνατή η μεταβολή του βήματος της κρεμαγιέρας με το πάτημα ενός διακόπτη. Υπήρχαν τρεις επιλογές: η Normal, η Comfort που μάκραινε το βήμα κάνοντας το τιμόνι πολύ προοδευτικό και ξεκούραστο (ιδανικό για ένα ταξίδι), και η Sport στην οποία το τιμόνι αποκτούσε μια εξαιρετικά αιχμηρή απόκριση ακούγοντας στην παραμικρή κίνηση των χεριών σαν go-kart. Πραγματικά εντυπωσιακό.

Ο επικεφαλής της Bosch Mobility, Dr. Markus Heyn, τονίζει: «Μέχρι το 2030 ο αριθμός των μονάδων ελέγχου σε ένα αυτοκίνητο θα μπορούσε να μειωθεί σε λιγότερες από 10. Αυτό σημαίνει μικρότερο χώρο εγκατάστασης, λιγότερα καλώδια, μικρότερο βάρος. Εν ολίγοις: χαμηλότερο κόστος και μεγαλύτερη ευελιξία».

Το χαμηλότερο κόστος κατασκευής σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα θα γίνουν φθηνότερα παρότι θα είναι σαφώς πιο προηγμένα σε τεχνολογικό επίπεδο. Η τεχνολογία by-wire δεν είναι κάτι νέο, απλά τώρα γίνεται προσπάθεια για διεύρυνση των σεναρίων εφαρμογής της.

Εδώ και πολλά χρόνια, για παράδειγμα, το throttle-by-wire έχει αντικαταστήσει την κλασική ντίζα στο γκάζι προσφέροντας ακριβέστερη ρύθμιση στην εισαγωγή του κινητήρα, αλλά και τη δυνατότητα μεταβολής των χαρακτηριστικών λειτουργίας με βάση το προφίλ διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης.

H δυνατότητα παραμετροποίησης και εξατομίκευσης είναι ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα που θα προσφέρει η εφαρμογή της τεχνολογίας by-wire και σε άλλες λειτουργίες.



Γι’ αυτό τον λόγο άλλωστε η ανάπτυξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας δεν είναι κάτι που απασχολεί μόνο την Bosch, αλλά έχει μπει στο στόχαστρο και άλλων εταιρειών.

Η Lexus και η Toyota έχουν έτοιμο για εμπορική διάθεση το σύστημα steer-by-wire με την ονομασία One Motion Grip, το οποίο με μια μικρή κίνηση του παραλληλόγραμμου τιμονιού yoke θα εκτελεί πλήρες στρίψιμο των τροχών. Σύστημα διεύθυνσης steer-by-wire έχει το Tesla Cybertruck, ενώ η Infiniti είχε παρουσιάσει κάτι αντίστοιχο στο Q50 πριν κάποια χρόνια.

Αντίστοιχα η τεχνολογία brake-by-wire χρησιμοποιείται ήδη στην F1, έχει υιοθετηθεί από την Porsche στα ηλεκτρικά μοντέλα της και προσεγγίζεται από ολοένα και περισσότερους κατασκευαστές καθώς θεωρείται ιδανική λύση για τη βελτίωση της αίσθησης των φρένων που αναμειγνύουν τη μηχανική πέδηση με αυτή από την ανάκτηση ενέργειας.




Η τεχνολογία by-wire αναμένεται να παρασύρει προς τα κάτω το κόστος των αυτοκινήτων καθώς θα απλοποιήσει τις μηχανολογικές διατάξεις. Επιπλέον αναμένεται να κάνει τα αυτοκίνητα ευκολότερα στην οδήγηση και σε ορισμένες περιπτώσεις πιο διασκεδαστικά.

Τα νέα δεδομένα που φέρνει η τεχνολογία by-wire είναι πολλά, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε παρακολουθώντας τις δοκιμές εξέλιξης της Bosch.

Για παράδειγμα, είναι πολύ πιθανό να δούμε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο αλληλεπίδρασης με τα φρένα, καθώς ήδη δοκιμάζονται συστήματα που στη θέση του συμβατικού πεντάλ φρένου υπάρχει μια σταθερή επιφάνεια πίεσης στο πάτωμα το αυτοκινήτου η οποία αναγνωρίζει την πίεση που ασκείται και δίνει εντολή για ανάλογη δύναμη επιβράδυνσης.

Επίσης, είναι σχεδόν σίγουρο ότι η μεταβολή του βήματος της κρεμαγιέρας θα ενταχθεί στα παραμετροποιήσιμα χαρακτηριστικά των προγραμμάτων οδήγησης, μαζί με την απόκριση του κινητήρα, τη ρύθμιση της ανάρτησης, την ένταση της υποβοήθησης κ.λπ.

Πόσο γρήγορα θα εφαρμοστεί στα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής αυτή η τεχνολογία; Η Bosch τονίζει ότι ακόμα βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης κατά την οποία πρέπει να τελειοποιηθούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας, όμως οι τεχνικοί της προβλέπουν ότι η ευρεία εφαρμογή θα ξεκινήσει προς το τέλος της δεκαετίας μαζί με την επόμενη γενιά μοντέλων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-05 13:00:00

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button