Οικονομία

Οι μεγάλες εκκρεμότητες στα έργα υποδομών

Πολλά δημοπρατημένα έργα προχωρούν με τους γνωστούς ρυθμούς των δημόσιων έργων ενώ στα ΣΔΙΤ και τις Παραχωρήσεις παραμένουν μεγάλες εκκρεμότητες.

Την ίδια ώρα μέσα στη νέα χρονιά αναμένεται να ξεκαθαρίσουν οι δημοπρατήσεις για νέα projects, κυρίως στην Αττική που σχετίζονται με τον περιβόητο θεσμό των Πρότυπων Προτάσεων, αλλά και με την εξέλιξη των έργων αποκατάστασης σε Φθιώτιδα και Θεσσαλία.

Σε ότι αφορά τους εννέα διαγωνισμούς αθροιστικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ για τα έργα αποκατάστασης και ανθεκτικότητας στις πληγείσες περιοχές όλα θα κριθούν πλέον νομικά καθώς εκκρεμούν προσφυγές.

Ανενεργός, ωστόσο, παραμένει ουσιωδώς ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων από την πλευρά του δημοσίου, καθώς παρά την κατάθεση ήδη δύο (ακόμη μιας όπως αναφέρθηκε δημόσια από τον υφυπουργό Υποδομών κ. Ν. Ταχιάο) για τη μελέτη και κοστολόγηση μεγάλων οδικών έργων στην πρωτεύουσα από τον περασμένο Μάιο, δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία εξέτασης αυτών από το Υπουργείο Υποδομών.

Ειδικότερα πρόκειται για την πρόταση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) – Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Άβαξ (32%), για τις τρεις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Σήραγγα Ηλιούπολης, αλλά και για την πρόταση που κατέθεσε αυτόνομα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη δημιουργία ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα. Και οι δύο προτάσεις αφορούν στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα, καθώς η υφιστάμενη Αττική Οδός πλησιάζει στα όρια χωρητικότητας, ενώ οξύ παραμένει το ζήτημα στον Κηφισό.

Ενεργά έργα 

Μέσα στη νέα χρονιά αναμένεται η ολοκλήρωση του κατακερματισμένου οδικού έργου, του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου, που αποτελεί τμήμα της Ολυμπίας Οδού, καθώς ήδη η πρόοδος των έργων έχει ξεπεράσει το 70%. Με διαφορετικές ταχύτητες οι ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ εργάζονται για την ολοκλήρωση του. 

Επίσης αναμένεται η ολοκλήρωση του Ε65– που ήδη λειτουργεί έως την Καλαμπάκα- φθάνοντας έως τα Γρεβενά και τη σύνδεση του πλέον με την Εγνατία Οδό, με ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στα οδικά έργα επίσης αναμένεται η πρόοδος του Fly over στη Θεσσαλονίκη (Metlen-Άβαξ), αλλά και η πρόοδος των εργασιών στα ακραία έργα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, (το ένα τμήμα ΣΔΙΤ, το άλλο δημόσιο έργο). Λογικά μέσα στη χρονιά θα πρέπει να ξεκινήσει και το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας (ΜΕΤΚΑ), αλλά και το Ιωάννινα-Κακκαβιά. 

Στο μέτωπο της ανάπτυξης των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της Γραμμής 4 στην Αθήνα (ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom), ενώ μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται η παράδοση της επέκτασης της πρώτης βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, που θα προσθέσει ακόμη πέντε νέους σταθμούς (ανάδοχος του έργου ο όμιλος Aktor).

Μέσα στη χρονιά, αναμένεται και να αποσαφηνιστεί η τύχη της επέκτασης του μετρό της γραμμής 2 προς Ίλιον, καθώς ο διαγωνισμός αναμένεται να περάσει στη β΄φάση. Υπενθυμίζεται ότι αρχικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος, σχήματα που ασφαλώς θα αλλάξουν μετά τη συγχώνευση των ς σε Ιντρακάτ-Άκτωρ.

Στον τομέα των παραχωρήσεων μέσα στο 2025 αναμένεται το «κλείσιμο» της παραχώρησης για την Εγνατία Οδό (ανάδοχος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- Egis Prpject), αλλά και για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, με ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.




Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-07 08:24:00

Back to top button