Οικονομία

Οι επενδύσεις των ελληνικών τραπεζών στο fintech και οι νέοι «παίκτες»

Έντονη είναι η κινητικότητα τις τελευταίες εβδομάδες στο χώρο του αποκαλούμενου fintech (σ.σ. η σύντμηση των λέξων financial technology) με νέους «παίκτες» να κάνουν την εμφάνιση τους.

Η σημαντικότερη εξέλιξη δεν είναι άλλη από την ενεργοποίηση της Snappi, της νέας ψηφιακής τράπεζας (neobank) που αποτελεί ένα εγχείρημα της Τράπεζας Πειραιώς με τη Natech, μία ελληνική εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού και λύσεων για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο. Η Snappi, η οποία έχει αποκτήσει άδεια λειτουργία από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ανακοίνωσε πριν από μερικές μέρες ότι προσφέρει τη δυνατότητα σε όλους τους κατοίκους Ελλάδας, να εγγραφούν στη λίστα αναμονής (waitlist) και να εξασφαλίσουν πρόσβαση στην εφαρμογή της πριν το επίσημο λανσάρισμα (early access). Όσον αφορά στο επίσημο λανσάρισμα, οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι θέμα μερικών εβδομάδων, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος, σύμφωνα με τη σχετική σημείωση στην τελευταία ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Πειραιώς είναι να φθάσει τα 1,9 εκατ. πελάτες μέχρι το 2028 με έσοδα της τάξεως των 135 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Snappi σχεδιάζεται για να προσφέρει μία εύκολη και ευχάριστη τραπεζική εμπειρία προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε πελάτη, συνδυάζοντας άψογα την αξιοπιστία ενός τραπεζικού ιδρύματος με την καινοτομία μίας fintech. Στόχος της είναι να κάνει το banking απλό, ασφαλές και προσιτό για όλους με τον κάθε πελάτη στο επίκεντρο, κάνοντας τη διαχείριση των καθημερινών οικονομικών αναγκών πιο εύκολη και ευχάριστη.

Η «πίεση» της Revolut

Ουσιαστικά, η Snappi θα επιδιώξει να ανταγωνιστεί τη Revolut, τη βρετανική neobank, η οποία έχει αποκτήσει πλέον ισχυρή παρουσία στην ελληνική αγορά με περισσότερους από 1 εκατ. πελάτες. Η Revolut επεκτείνει διαρκώς τη γκάμα των υπηρεσιών που διαθέτει προσφέροντας, μάλιστα, ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επιτόκια σε καταθετικούς λογαριασμούς, ενώ στα σχέδια της είναι και η παροχή δανείων. Επιπλέον, έχει ξεκινήσει μία έντονη διαφημιστική εκστρατεία με στόχο να προσελκύσει νέους πελάτες, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των νεαρότερων ηλικιών, κάτι που αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα ατού της σε βάθος χρόνου.

Από την άλλη πλευρά, οι ελληνικές τράπεζες επιδιώκουν να απαντήσουν σε αυτή την πίεση με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, η Eurobank επέλεξε την οδό της συνεργασίας με fintech εταιρεία, επενδύοντας 10 εκατ. ευρώ στην Plum, η οποία είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες startups στο χώρο της αποταμίευσης και των επενδύσεων. Όπως αναφέρθηκε σε πρόσφατη παρουσίαση της Plum, ο στόχος της για την ελληνική αγορά είναι να φθάσει το 1 εκατ. πελάτες μέχρι το 2028, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η Eurobank έχει ήδη ξεκινήσει να προωθεί τη συγκεκριμένη εφαρμογή στους πελάτες της.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η πρόσφατη εξαγορά από την Alpha Bank της Flexfin, μίας ελληνικής startup που δραστηριοποιείται στο χώρο του factoring, μία κίνηση που προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση.

Φυσικά, το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα fintech εταιρείας με έδρα την Ελλάδα είναι η Viva.com, η οποία αναπτύσσεται ταχύτατα στην ευρωπαϊκή αγορά, έχοντας τραπεζικές άδειες σε 23 χώρες και δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο χώρο των ψηφιακών πληρωμών και την παροχή υπηρεσιών σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη ήταν, μεταξύ άλλων, η παροχή δανειακών προϊόντων με προνομιακούς όρους για τις επιχειρήσεις αλλά και καταθετικούς λογαριασμούς με επιτόκιο 2%.

Οι νέοι «παίκτες»

Μία άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι η είσοδος νέων «παικτών» στο ευρύτερο χώρο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Ο ΟΠΑΠ διαθέτει εδώ και αρκετά χρόνια το Tora Wallet, ενώ μία πρόσφατη είσοδο ήταν αυτή του ομίλου ΟΤΕ με την δραστηριοποίηση της Cosmote Payments και το λανσάρισμα της εφαρμογή Payzy, η οποία κινείται με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς και στο τέλος του 2024 είχε φθάσει τους 418 χιλιάδες εγγεγραμμένους χρήστες. Στον ίδιο χώρο σχεδιάζει να επεκταθεί και η ΔΕΗ, η οποία προχώρησε ήδη στη σύσταση σχετικής θυγατρικής.

Παράλληλα, βλέπουμε κινήσεις και με άλλους ομίλους, όπως, για παράδειγμα, το Skroutz, το οποίο διαθέτει τη δική του θυγατρική στο χώρο των πληρωμών (EveryPay) και στα άμεσα πλάνα του είναι η παροχή δανείων για την ενίσχυση της ρευστότητας των συνεργαζόμενων με το marketplace του επιχειρήσεων. Και παράλληλα, βλέπουμε μία σειρά από μεγάλες επιχειρήσεις να σχεδιάζουν την απόκτηση άδειας λειτουργίας ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος προκειμένου να προσφέρουν χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.




Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-22 10:00:00

Back to top button