
Νίκη των αυτοκινητοβιομηχανιών – Δώθηκε παράταση
Όπως ανακοινώθηκε, η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει τριετή προθεσμία στους κατασκευαστές αυτοκινήτων για την επίτευξη του νέου αυστηρότερου στόχου εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα που ισχύει από εφέτος. Θυμίζουμε ότι από την Πρωτοχρονιά του 2025 εφαρμόζεται το νέο αυστηρότερο όριο εκπομπής CO2, ο μέσος όρος του οποίου έχει οριστεί στα 93,6 γραμ./χλμ., από τα 116γραμ./χλμ. που ίσχυε ως τις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανακοίνωσε ότι η Ε.Ε. θα δώσει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων τριετή παράταση για να επιτύχουν τον στόχο που αρχικά τέθηκε για το τρέχον έτος.
Όπως είπε η κυρία φον ντερ Λάιεν, η Κομισιόν θα προτείνει εντός του Μαρτίου μια «στοχευμένη τροποποίηση» που θα δώσει στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας ευελιξία στους κανόνες εκπομπών του 2025.
Στην πράξη, οι αλλαγές αυτές θα σημαίνουν ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να μην πετύχουν τον στόχο εφέτος, αρκεί να υπερβούν τις απαιτήσεις για τα επόμενα δύο χρόνια.
Συγκεκριμένα, η κυρία φον ντερ Λάιεν δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου: «Αντί της ετήσιας συμμόρφωσης, οι εταιρείες θα έχουν τρία χρόνια στη διάθεσή τους με βάση την αρχή του “banking and borrowing”. Οι στόχοι θα παραμείνουν οι ίδιοι, αλλά αυτό θα προσφέρει περισσότερο χώρο στον κλάδο και περισσότερη σαφήνεια, χωρίς να αλλάξουν οι συμφωνημένοι στόχοι».
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων είχαν πιέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση για αλλαγή του στόχου για το 2025 μετά την επιβράδυνση των πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων πέρυσι, καθώς η ζήτηση μειώθηκε κατά 1,3% (σημ.: οι πωλήσεις τους έφτασαν τις 1.995.363 μονάδες).
Αυτό, καθώς και η πρόβλεψη ότι οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων θα είναι λιγότερες από τις αναμενόμενες αλλά και από αυτές που χρειάζονται και την εφετινή χρονιά, καθιστά δυσκολότερη την επίτευξη του ψηφισμένου στόχου. Πιθανώς αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβολή υψηλών προστίμων για τις εταιρείες που υπολογίζονται σε δισεκατομμύρια ευρώ, συνολικά.
Αν και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να παρακάμψουν μέρος αυτών των προστίμων συνεργαζόμενες με εταιρείες που παράγουν αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, για να μειώσουν τον μέσο όρο (σημ.: CO2 pooling), υπάρχουν ανησυχίες ότι τελικά αυτό θα ωφελούσε εταιρείες όπως η Tesla και οι κινεζικές εταιρείες.
Αντιδράσεις για την παράταση
Η πρόταση για την παράταση συμμόρφωσης στο νέο όριο προκάλεσε θετικές αντιδράσεις από τη Volkswagen και τη Renault. Ο Όλιβερ Μπλούμε, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen, χαρακτήρισε την προσέγγιση της Επιτροπής «πραγματιστική» και σημείωσε ότι παρέχει ευελιξία στους κατασκευαστές να επιταχύνουν τη ζήτηση με νέα οικονομικά μοντέλα.
Εκπρόσωπος της Renault τόνισε ότι η ευέλικτη προσέγγιση της Επιτροπής θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, καθώς η αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων θα αναπτύσσεται.
Η Σίγκριντ ντε Βρις, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), δήλωσε ότι η πρόταση ήταν θετική, αν και η επίτευξη των στόχων παραμένει πολύ δύσκολη.
Αντιθέτως, ο Τζιμ Ρόουαν, Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo, προειδοποίησε ότι η χαλάρωση των κανόνων μπορεί να καθυστερήσει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Όπως δήλωσε, η σουηδική εταιρεία έχει ήδη πραγματοποιήσει τις απαραίτητες επενδύσεις και δεν θα πρέπει να αισθάνεται ότι μειονεκτεί από οποιεσδήποτε αλλαγές της τελευταίας στιγμής στη νομοθεσία.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Transport & Environment, επέκριναν την παράταση στην επιβολή του νέου ορίου υποστηρίζοντας ότι υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών κατά τη διάρκεια της μετάβασης.
Τώρα, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να εγκριθεί η απόφαση από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η Κομισιόν θα δημοσιεύσει το σχέδιο δράσης της για τη στήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, με επιπλέον μέτρα μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, όπως η ενθάρρυνσή τους να προωθήσουν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη Γηραιά Ήπειρο.
Τέλος, η κυρία φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε επίσης ότι η Ε.Ε. θα φροντίσει να δώσει κίνητρα και να διευκολύνει συνεργίες ευρωπαϊκών εταιρειών για την εξέλιξη και ανάπτυξη μπαταριών και συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, με στόχο να πρωτοπορήσει.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-04 12:45:00