Λούβρο: Η «Μόνα Λίζα» ενδέχεται να αλλάξει θέση
Σε ένα εσωτερικό σημείωμα που έπεσε στα χέρια της γαλλικής εφημερίδαε Le Parisien αποκαλύπτεται ότι η πρόεδρος του Λούβρου, Λοράνς ντε Καρ, απευθύνθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας και διαμαρτυρήθηκε για τα πολλά προβλήματα του εμβληματικού παριζιάνικου μουσείου. Το Μουσείο δέχεται εκατομμύρια επισκέπτες, το ίδιο όμως έχειπροβλήματα στις υποδομές του και χρειάζεται κεφάλαια για ανακαίνιση των πτερύγων του. Η σημαντική είδηση, όμως, είναι άλλη, κατά την Corriere della Sera.
Μία παράγραφος του γραφειοκρατικού κειμένου αφορά τη «Μόνα Λίζα» ή «Τζοκόντα», τον πασίγνωστο «αινιγματικό» πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Το έργο αυτό –μαγνήτης για τα πλήθη των επισκεπτών που δεν συγκινούνται ιδιαιτέρως από τις ελληνικές ή τις αιγυπτιακές αρχαιότητες– είναι από το 1966 τοποθετημένο στην ίδια αίθουσα με άλλα έργα ιταλών καλλιτεχνών, όχι όμως με έργα του Ντα Βίντσι. Τώρα, ως φαίνεται από το έγγραφο, ενδέχεται να αλλάξει θέση.
Η Ντε Καρ παραπονέθηκε στην πολιτική προϊστάμενό της, Ρασίντα Ντατί, ότι η «Μόνα Λίζα», απομονωμένη από τα υπόλοιπα έργα του δημιουργού της, δεν παρουσιάζεται όπως πρέπει στους επισκέπτες του Mουσείου, έτσι πρότεινε τη μετεγκατάστασή της ή την πλήρη αναδιοργάνωση των εκθεμάτων στη συγκεκριμένη αίθουσα. Οπως συνάγεται, η Ντε Καρ προτιμά την ιδιαίτερη προβολή του πίνακα (και όχι μόνο αυτού, αλλά και άλλων «δημοφιλών» εκθεμάτων του Λούβρου).
Με τα ισχύοντα στο Λούβρο, έγραψε η Ντε Καρ, οι επισκέπτες του δεν μπορούν να πληροφορηθούν τίποτε σημαντικό για το ιστορικό πλαίσιο του έργου και περιορίζονται στο «χάζι» του (εφ’ όσον καταφέρουν να τον προσεγγίσουν). «Η παρουσίαση της ‘‘Μόνα Λίζα’’ πρέπει να αναθεωρηθεί. Το έργο ασκεί διαχρονικώς γοητεία και το κοινό συρρέει μαζικά στην αίθουσα, αλλά δεν έχει τα ‘‘κλειδιά’’ να το κατανοήσει» αναφέρεται στο έγγραφο.
Το μιλανέζικο μέσο διευκρίνισε ότι η «Μόνα Λίζα» εκτίθεται σε έναν μεγάλο άδειο τοίχο, μέσα σε αίθουσα γεμάτη άλλα αριστουργήματα, όλα χωρίς επεξηγήσεις. Το νέο σχέδιο της διευθύντριας του Λούβρου δεν έχει γνωστοποιηθεί, όμως τον περασμένο Απρίλιο η ίδια είχε πει ότι επιθυμεί να μεταφέρει τον πίνακα σε ξεχωριστό δωμάτιο, εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στα έργα του Ντα Βίντσι.
Ο στόχος, σχολίασε η Corriere, είναι να πάψει η ‘‘Μόνα Λίζα’’ να θεωρείται «τουριστικό αξιοθέατο» και πλέον να αναδειχθεί ως εμβληματικό έργο. Η μετακίνηση του πίνακα φαίνεται ωστόσο προβληματική, διότι το έργο είναι εύθραυστο λόγω του υλικού κατασκευής του που εμφάνισε μία ρωγμή. Ετυαι ενδέχεται να αλλάξει η χωροταξία στην αίθουσα.
Πέρα από την τύχη της «Μόνα Λίζα», η Ντε Καρ ειδοποίησε το υπουργείο και για τα γενικότερα προβλήματα του Λούβρου, μάλιστα έθεσε θέμα στεγανότητας και θερμοκρασιακών μεταβολών και επισήμανε ότι δεν υπάρχουν χώροι ανάπαυσης των επισκεπτών. Σημειωτέον ότι μία γρήγορη περιδιάβαση όλων των εκθεσιακών χώρων απαιτεί ένα πεντάωρο τουλάχιστον.
Τέλος, η διευθύντρια του Λούβρου πρότεινε και τη δημιουργία νέας εισόδου σε αυτό, διότι παρατηρείται μεγάλος συνωστισμός στη σημερινή κεντρική είσοδο του μουσείου, η οποία βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη γνωστή γυάλινη πυραμίδα.
. . .
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-24 19:37:00