![Κυρίαρχη η ελληνική ναυτιλία, ναυπηγούμε 589 νέα πλοία Κυρίαρχη η ελληνική ναυτιλία, ναυπηγούμε 589 νέα πλοία](https://air.euro2day.gr/media/resizedpics/picsMainFB/51/1497351-melina-travlou-930-2.jpg)
Κυρίαρχη η ελληνική ναυτιλία, ναυπηγούμε 589 νέα πλοία
Για τις πρωτιές και τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και για τις πρωτοβουλίες της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που ευοδώνονται σε διεθνές επίπεδο, με άξονα την προώθηση της ανταγωνιστικότητας και της περιβαλλοντικής αριστείας του κλάδου, μίλησε μεταξύ άλλων στη γενική συνέλευση της ΕΕΕ η πρόεδρος Μελίνα Τραυλού.
«Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε αλλαγές ταχύτατες και συθέμελες. Μέσα στο ραγδαία μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον, η χρονιά που διανύσαμε ήταν πολύ απαιτητική, πρωτόγνωρη, αλλά ταυτόχρονα παραγωγική χρονιά για τη ναυτιλία μας. Αντέξαμε κάθε πρόκληση και ανταποκριθήκαμε αποτελεσματικά σε κάθε νέο δεδομένο», είπε, και πρόσθεσε:
«Η ναυτιλία μας παρέμεινε και παραμένει η ηγέτιδα. Και, μάλιστα, κόντρα στον ευρύτατο, άνισο, πανίσχυρο ανταγωνισμό, που απλώνεται από την Ανατολή μέχρι τη Δύση, σε διαφορετικές μορφές. Από κρατικές ναυτιλίες, έως μεγάλους πολυεθνικούς, επιχειρηματικούς ομίλους.
Μιλώντας με αριθμούς, η Ελλάδα μας, το 0,1% του πληθυσμού του πλανήτη και το 0,2% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ελέγχει πάνω από το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, την αξία, τη βαρύτητα της ευθύνης, τον θαυμασμό, αλλά και την κριτική στάση απέναντι στο “φαινόμενο” που ονομάζεται ναυτιλία των Ελλήνων.
Είμαστε ένα παγκόσμιο case study αριστείας, πρωτοπορίας, ανθεκτικότητας και ηγεσίας. Καταρχάς, ο στόλος μας έφτασε τα 5.700 πλοία. Αριθμητικά, διατηρούμε το υψηλό ποσοστό μας, τόσο στην παγκόσμια χωρητικότητα όσο και στις επιμέρους κατηγορίες, όπου καταγράφονται και ποσοστά ακόμα υψηλότερα.
Όσον αφορά στην ποιοτική μας υπεροχή, αποτυπώνεται στις επενδύσεις μας, τόσο σε νέα πλοία όσο και σε νέες τεχνολογίες. Ο στόλος μας, καταρχάς, πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή μετάβαση του κλάδου μας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέσα σ’ έναν χρόνο, η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων μας αυξήθηκε κατά 65%, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 17% του παγκόσμιου orderbook. Πιο συγκεκριμένα, ναυπηγούμε 589 πλοία, χωρητικότητας πάνω από 56 εκατ. τόνους.
Όσον αφορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η πρωτοκαθεδρία μας, με ποσοστό που ξεπερνά το 60%, μας καθιστά κυρίαρχους. Είμαστε η εγγυήτρια δύναμη της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε όλες μου τις επαφές με την Ευρώπη, το μήνυμα ήταν και είναι σαφές: ελληνική ίσον ευρωπαϊκή ναυτιλία.
Είμαστε και λειτουργούμε, ως η υπεροπλία της Ευρώπης, προς πάσα κατεύθυνση και αποδέκτη, με στρατηγική, ηχηρή φωνή και θέσεις τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι κομβικότατες εξελίξεις στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, που αφορούν στην πρόσφατη ανάληψη της θέσης του Επιτρόπου των Μεταφορών από Έλληνα, τον Απόστολο Τζιτζικώστα, αλλά και της θέσης της προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από Ελληνίδα, την Ελίζα Βόζεμπεργκ. Ακόμη, η ιδιαίτερα θετική για τον κλάδο μας έκθεση Ντράγκι, που ασπάζεται πολλές από τις θέσεις της Ένωσής μας σχετικά με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας.
Επιπλέον, τις προηγούμενες ημέρες, παρουσιάστηκε από την πρόεδρο Φον ντερ Λάιεν το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας», το οποίο υιοθετεί τις οριζόντιες συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι και, κυρίως, αναφέρει την ανάγκη δημιουργίας μιας Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Στρατηγικής, αναγνωρίζοντας, για πρώτη φορά, τον ρόλο του κλάδου μας για το μέλλον της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας είναι πλέον εμφανής.
Στο θέμα που κυριαρχεί στην ευρωπαϊκή και διεθνή ναυτιλιακή ατζέντα, την απανθρακοποίηση, οι διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ ήταν και παραμένουν εντατικές και δαιδαλώδεις, προκειμένου να επιτευχθεί η στρατηγική του σχετικά με τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου, με απώτερο πάντα στόχο:
η ναυτιλία να φτάσει σε net-zero Green-House-Gas εκπομπές μέχρι το 2050.
Στον ΙΜΟ συνδιαλέγονται 176 κράτη, τα οποία καλούνται να συμφωνήσουν για τη λήψη των μέτρων αυτών, έχοντας διαφορετικά και αντικρουόμενα συμφέροντα. Είναι κατανοητό, λοιπόν, το μέγεθος της δυσκολίας του εγχειρήματος. Η Ένωσή μας είναι παρούσα, στρατηγικά και ουσιαστικά. Σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας, συν-διαμορφώνουμε την εθνική στρατηγική.
Βρισκόμαστε, για πρώτη φορά, κοντά στο ενδεχόμενο μιας διεθνούς λύσης. Υπάρχει σύγκλιση μεταξύ 50 κρατών μελών του ΙΜΟ για πρόταση υιοθέτησης ενός ανεξάρτητου οικονομικού μέτρου που θα βασίζεται σε μηχανισμό τύπου συνεισφοράς. Δηλαδή, ένα levy στο καύσιμο, έχοντας αποφύγει άλλες προτάσεις, που ακολουθούσαν το πρότυπο του Ευρωπαϊκού ETS.
Η πρόταση αυτή εξυπηρετεί τον στόχο μας να διασφαλιστεί, με διάταξη παγκόσμιας εφαρμογής, ότι όλα τα κόστη συμμόρφωσης θα μετακυλιστούν στον commercial operator.
Να επισημάνω ότι, με την επίτευξη συμφωνίας την άνοιξη και με την εφαρμογή της τον Μάρτιο του 2027, θα ανοίξει και ο δρόμος για την προβλεπόμενη και αναγκαία εναρμόνιση των περιφερειακών μέτρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αναφέρομαι στο EU ETS, καθώς και στο FuelEU, που πριν ένα μήνα μπήκε κι αυτό σε εφαρμογή φέρνοντας μας δυσανάλογη επιβάρυνση».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία της, αλλά και την τριετή θητεία της ως πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η κα Τραυλού τόνισε: «Συμπλέουμε ενωμένοι, και ενωμένοι σημαίνει ισχυροί. Η Ένωσή μας είναι ο φάρος της ενότητάς μας. Όσο πιο κοντά στην Ένωση είμαστε, τόσο πιο δυνατό το φως μας, εντός και εκτός Ελλάδας».
*Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία της Μελίνας Τραυλού στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-06 21:23:00