Η εφεύρεση της Volvo που άλλαξε για πάντα την ασφάλεια όλων μας
Το 1942, ο Nils Bohlin έπιασε δουλειά στη Saab ως μηχανικός αεροσκαφών, όπου εξέλιξε το εκτινασσόμενο κάθισμα για μαχητικά αεροσκάφη. Fast-forward στο 1958, ο Σουηδός μηχανολόγος εντάχθηκε στη Volvo.
Εκεί, ανέλαβε τον ρόλο του μηχανικού συστημάτων ασφαλείας και ξεκίνησε να επεξεργάζεται ένα προηγμένο ντιζάιν, το οποίο μέχρι και σήμερα θεωρείται το πιο σημαντικό στοιχείο ασφάλειας των επιβατών στο αυτοκίνητο: Τη ζώνη τριών σημείων.
Έναν χρόνο αργότερα και έπειτα από πάρα πολλές δοκιμές, ο Bohlin παρουσίασε αυτή την καινοτομία στη διοίκηση της εταιρείας. Λίγο αργότερα το ίδιο έτος, η ζώνη τριών σημείων μπήκε στα εμπρός καθίσματα του Volvo PV544 ως στάνταρ εξοπλισμός.
Το παράξενο της ιστορίας είναι πως η σουηδική εταιρεία δεν οικειοποιήθηκε από νωρίς την ευρεσιτεχνία του Bohlin. Έτσι, άφησε ανοιχτή τη δυνατότητα στις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να υιοθετήσουν τη ζώνη ασφαλείας στα δικά τους μοντέλα, χωρίς κανένα απολύτως κόστος.
Η ιστορία
Για να φτάσει σε αυτή την καινοτομία, ο Nils Bohlin ξεκίνησε αρχικά να πειραματίζεται με διάφορα συστήματα συγκράτησης των επιβατών. Του πήρε έναν χρόνο εξέλιξης και δοκιμών, αλλά τελικά κατέληξε πως η ζώνη τριών σημείων ήταν η καλύτερη λύση.
Διότι είχε την μοναδική δυνατότητα να δένει χαμηλά στη λεκάνη και το στήθος, όντας έτσι ιδανική, καθώς κρατούσε τα πιο δυνατά μέρη του ανθρώπινου σώματος.
Επιπλέον, με αυτή τη διάταξη μπορούσε να απορροφά ισχυρούς κραδασμούς χωρίς να επηρεάζει το σώμα του επιβάτη και να ταυτόχρονα να κρατάει το σώμα σταθερό στο κάθισμα.
Σύμφωνα με τη Volvo, οι σημαντικότερες ιδιότητες αυτού του σχεδιασμού ήταν πως οι ιμάντες της ζώνης έδεναν σε ένα χαμηλό σημείο πρόσδεσης, δίπλα στο κάθισμα. Με αυτόν τον τρόπο, η γεωμετρία της ζώνης σχημάτιζε το σχήμα «V», το οποίο βοηθούσε τη ζώνη να μην μετακινείται υπό φορτίο και να μένει ακλόνητη.
Το καλύτερο στον όλο σχεδιασμό ήταν η ευκολία χρήσης του. Η ζώνη έδενε σε ένα σταθερό σημείο του αμαξώματος, με την πόρπη να κουμπώνει γρήγορα και εύκολα. Η κύρια διαφορά με σήμερα, είναι πως η πόρπη έχει ειδικό σημείο πρόσδεσης.
Αφού ο Bohlin πήρε το «πράσινο φως» από την εταιρεία, το καινοτόμο σύστημα ασφάλειας έκανε ντεμπούτο στο Volvo PV544, στις 13 Αυγούστου 1959, σηματοδοτώντας το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στην ιστορία με ζώνη τριών σημείων.
Κάπως έτσι, η πιο βασική παράμετρος ασφάλειας σε αυτοκίνητο μέχρι και σήμερα άλλαξε για πάντα την οδική ασφάλεια, σώζοντας περίπου το 50% των ανθρώπων από δυστυχήματα ή σοβαρό τραυματισμό.
Το εμπορικό λάθος της Volvo ήταν πως δεν οικειοποιήθηκε την καινοτομία του Bohlin, καθώς θεωρούσε πως με την επιρροή που θα είχε η ζώνη τριών σημείων στην ασφάλεια των επιβατών δεν ήταν πρέπον.
Για αυτό, άφησε την ευρεσιτεχνία ανοιχτή και επέτρεψε σε όλους να μάθουν τις τεχνικές λεπτομέρειες του συστήματος, να αντιγράψουν τον σχεδιασμό και να τον υιοθετήσουν δίχως κανένα κόστος.
Εάν η Volvo είχε καταθέσει έγγραφα για να ιδιωτικοποιήσει την πατέντα, θα έβγαζε πολλά εκατομμύρια όταν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα παρακαλούσαν να τους παραχωρήσει τις τεχνικές και σχεδιαστικές λεπτομέρειες του συστήματος. Αλλά όπως και σήμερα, η συγκεκριμένη εταιρεία βάζει πρώτα και πάνω από όλα την ασφάλεια.
Σήμερα, δεν νοείται αυτοκίνητο χωρίς στάνταρ τη ζώνη τριών σημείων, ειδικά από τη στιγμή που έχει έκτοτε σώσει εκατομμύρια ζωές.
Αναφορικά με τον θρύλο Nils Bohlin, απεβίωσε το 2002 σε ηλικία 82 ετών. Κέρδισε πληθώρα βραβείων μηχανολογίας και δικαίως μπήκε στο Hall of Fame των National Inventors.
Η καριέρα του ολοκληρώθηκε στη Volvo το 1985, αφότου πέρασε 27 χρόνια στην εταιρεία χτίζοντας με αμείωτο ρυθμό το όνομά της στα προηγμένα συστήματα ασφαλείας, που την έχουν κάνει σήμερα άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτή τη λέξη.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-06 13:00:00