Οικονομία

Ερχεται ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ – θα είναι αντίδοτο στην ακρίβεια;

Στις 6 Μαρτίου θα ανακοινωθεί ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, έπειτα από πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές).

Με στόχο να γίνει ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς θα γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες,  ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του Κώδικα Δεοντολογίας από τη γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης. Ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίον θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου. Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.

Στο εξής, οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που πωλήθηκε το εκάστοτε προϊόν στο συγκεκριμένο κατάστημα, τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με την «επίσημη έκπτωση» που δίνει ο προμηθευτής. Στις  πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» κ.λπ.) , το προϊόν θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει αμέσως τις τιμές.

Για πολυσυσκευασίες µε προσφορές που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος  στην προσφορά, κάτι που θα φανεί από τα τιμολόγια που θα έχει αποστείλει νωρίτερα στο υπουργείο Ανάπτυξης το σούπερ µάρκετ, όπως έχει την υποχρέωση εδώ και αρκετούς μήνες.


Οι «επιβραβεύσεις» του καταναλωτή δεν έχουν ενταχθεί στον  Κώδικα Δεοντολογίας. Εμπορικές πρακτικές, όπως οι εκπτωτικές κάρτες ή τα κουπόνια, τα οποία παρέχουν στον καταναλωτή το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων, κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι μήνες, ένα έτος), ή ακόμα όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) µε την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη  αγορά, έως το τέλος του μήνα, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Ο νέος Κώδικας θα προβλέπει αυστηρές ποινές και πρόστιμα που θα φτάνουν το 1,5 εκατ. ευρώ για κάθε μία περίπτωση, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα 3 εκατ. ευρώ ανά παράβαση. Οι διοικήσεις των σούπερ μάρκετ συμφωνούν, αλλά ζητούν μια δίμηνη περίοδο προσαρμογής προτού ξεκινήσει η επιβολή των προστίμων.


. . .




Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-26 11:42:00

Back to top button