
Δοκιμή: smart #1 272 PS 66 kWh
Πόσο smart μπορεί να είναι αυτό που βλέπουμε στις φωτογραφίες; Η απάντηση εξαρτάται από την… ηλικία του ανθρώπου που καλείται να τη δώσει. Οι μεγαλύτεροι, θα αρχίσουν τις συγκρίσεις και ίσως θα πουν ότι αυτό δεν είναι smart.
Οι νεότεροι, ιδίως αυτοί που (ηλικιακά) εντάσσονται στη λεγόμενη «γενιά Ζ», θα βρουν ένα αυτοκίνητο το οποίο θα τους αρέσει και θα το ξεχωρίσουν από τα υπόλοιπα.
Προφανώς, οι τελευταίοι δεν έχουν ζήσει την ιστορία της εταιρείας (και του ταυτόσημου με αυτή μοντέλου) -ενδεχομένως να έχουν ακούσει κάποια στοιχεία αυτής στην καλύτερη περίπτωση.
Όμως, έχουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα να βιώσουν αυτή που ξεκίνησε να γράφεται από το 2019 και έπειτα, με τη σύμπραξη της Mercedes-Benz με την Geely Automobile.
Το Hashtag One
Η νέα εποχή για τη smart δεν αφορά στην ηλεκτροκίνηση καθαυτή. Άλλωστε, η μεταστροφή της προς αυτή έγινε πριν από το καινούργιο επιχειρηματικό καθεστώς, όταν τα στελέχη της γερμανικής εταιρείας είχαν αποφασίσει να κατασκευάζει αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (δηλαδή, το fortwo).

Το καινούργιο στρατηγικό πλάνο επιτάσσει να είναι πλέον η εταιρεία ένας κατασκευαστής οικογενειακών μοντέλων. Η φιλοσοφία άλλαξε άρδην από εκείνη η οποία όρισε την ίδρυσή της πριν από σχεδόν 30 χρόνια.
Τότε, η καινοτομία ήταν το ίδιο το αυτοκίνητο, σε μια εποχή όπου υπήρχε διάθεση και «χώρος» για πειραματισμό και τέτοιου είδους προσπάθειες στον κλάδο της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης.

Τώρα, ο νεοτερισμός έγκειται στο λογισμικό, στη διασυνδεσιμότητα, στις εφαρμογές, στην επιδιωκόμενη αφαιρετικότητα και όχι στο αυτοκίνητο καθαυτό. Η νέα εικόνα της smart χρειαζόταν και ακόμα μία αλλαγή: Στην ονομασία των καινούργιων μοντέλων της.
Για τη νέα γενιά -και όχι μόνο- ο ψηφιακός κόσμος είναι η καθημερινότητα, όπως και η αντίστοιχη φρασεολογία και ορολογία. Κατά συνέπεια, το «hastang» επικράτησε ως επιλογή και ο αριθμός ένα εγκαινίασε την καινούργια σειρά των μοντέλων της. Έτσι, το #1 έδειξε και καθόρισε εμπράκτως πώς θα είναι αυτά.

Πρόκειται για ένα οικογενειακό crossover όχημα το οποίο βασίστηκε στην πλατφόρμα «SEA» («Sustainable Experience Architecture») της Geely Automobile.
Αυτή είναι αρχιτεκτονικής έως 800 Volt και επιτρέπει μεγάλη ευελιξία στην χρησιμοποίησή της για τη δημιουργία πολλών νέων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων τα οποία να ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες. Στο smart #1 είναι 400 Volt.
Επίσης, δίνει τη δυνατότητα υιοθέτησης σύγχρονου λογισμικού το οποίο ανανεώνεται μέσω διαδικασίας «over the air», φόρτισης σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος ισχύος έως 150 kW και τη δυνατότητα τοποθέτησης ενσωματωμένου φορτιστή 22 KW σε κάποιες από τις εκδόσεις του (είτε εξοπλιστικές είτε μέγιστης απόδοσης).

Το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο διατίθεται σε δύο εκδοχές αναφορικά με τον τύπο και τη χωρητικότητα της μπαταρίας του. Στις δύο προσιτότερες για τους υποψήφιους αγοραστές (σημ.: «Pure» και «Pro») είναι λιθίου σιδήρου φωσφόρου (LFP), ονομαστικής ενεργειακής χωρητικότητας 49 kWh (47 kWh, πραγματική).
Στις καλύτερα εξοπλισμένες αλλά και στις ισχυρότερες εξ αυτών, ο συσσωρευτής είναι (λιθίου) νικελίου μαγγανίου κοβαλτίου (NMC), ονομαστικής ενεργειακής χωρητικότητας 66 kWh (64 kWh, πραγματική).
Μια διαφορετική εμπειρία
Για να αξιολογήσεις το smart #1 πρέπει να «ξεχάσεις» το παρελθόν. Δεν έχει νόημα να σκέφτεσαι και να κάνεις τις όποιες συγκρίσεις. Τώρα, η εταιρεία έχει να αντιπαρέλθει μια πληθώρα ανταγωνιστών οι οποίοι στοχεύουν όλοι στο ίδιο κοινό.
Σε αυτό που θέλει να αποκτήσει ένα ευρύχωρο καινούργιο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο το οποίο πιθανόν να είναι το πρώτο του ή αυτό που θα το χρησιμοποιεί περισσότερο στις καθημερινές μετακινήσεις του.

Πλέον, ο ανταγωνισμός είναι έντονος, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα, δηλαδή στις δύο βασικότερες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται εμπορικά η smart. Κατά συνέπεια, το #1 έπρεπε να διαθέτει εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα το προκρίνουν ως τελική επιλογή.
Το σχετικά ψηλό αμάξωμα το ξεχωρίζει τόσο για τον όγκο του όσο και για τη μορφή του. Τα LED φώτα εμπρός και πίσω, οι φωτεινές μπάρες που υπάρχουν μεταξύ αυτών, οι θόλοι των τροχών και η διαμορφωμένη καμπύλη στο πίσω μέρος είναι τα ιδιαίτερα γνωρίσματά του.
Άλλο χαρακτηριστικό του είναι το γεγονός ότι οι εξωτερικές χειρολαβές είναι ενσωματωμένες στις πόρτες -για καλύτερη αεροδυναμική- και εκτείνονται (υπό γωνία) όταν οι επιβάτες πρόκειται να τις ανοίξουν.

Οι τελευταίες περιστρέφονται σχεδόν κατά 90 μοίρες, εμπρός και πίσω, επιτρέποντας την εύκολη είσοδο και έξοδο προς και από το αυτοκίνητο. Το εσωτερικό είναι ευρύχωρο ακόμα και για πέντε επιβάτες και τα καθίσματα σχετικά άνετα.
Τα εμπρός στηρίζουν ικανοποιητικά το σώμα ενώ η «αιωρούμενη» προέκταση της κονσόλας δημιουργεί ένα σχετικά ευρύ υποβραχιόνιο για να ακουμπούν το χέρι τους οδηγός και συνοδηγός.

Το έδρανο του πίσω καθίσματος είναι τοποθετημένο σχετικά χαμηλά, επιτρέποντας πολύ καλό ωφέλιμο ύψος και στηρίζοντας καλά τους μηρούς των ποδιών των εκεί επιβαινόντων. Επίσης, ικανοποιητικότατο είναι και το ωφέλιμο μήκος για τα πόδια τους, ακόμα και εάν είναι υψηλόσωμοι.
Να σημειώσουμε ότι το πίσω κάθισμα χωρίζεται σε δύο τμήματα (αναλογίας 60/40) τα οποία μπορούν να σύρονται εμπρός-πίσω έως 13 εκατοστά, είτε μαζί είτε αυτόνομα μεταξύ τους. Έτσι, αυξάνεται είτε ο χώρος για τους επιβάτες είτε για τις αποσκευές τους, αντίστοιχα.

Tο ταμπλό είναι σχετικά λιτά σχεδιασμένο και με τρόπο που να διαχωρίζεται σαφώς ο χώρος του οδηγού από αυτόν του συνοδηγού.
Σε αυτό υπάρχει μια μακρόστενη έγχρωμη οθόνη 9,2 ιντσών στον πίνακα οργάνων, ενώ η κεντρική οθόνη αφής είναι 12,8 ιντσών, αντίστοιχα. Στη συγκεκριμένη εξοπλιστική έκδοση («Premium») διέθετε και το προαιρετικό σύστημα Head-up Display 10,0 ιντσών.
Στην κονσόλα είναι διαμορφωμένες θήκες για την τοποθέτηση smartphone σε επιφάνεια ασύρματης φόρτισης, ποτηροθήκες και χώρου για μικροαντικείμενα. Και τα τρία σημεία είναι καλυπτόμενα, δημιουργώντας μια ενιαία επιφάνεια, ενώ κάτω από αυτή υπάρχει ανοιχτός χώρος για την τοποθέτηση επιπλέον μικροαντικειμένων.

Το πορτμπαγκάζ, κυμαίνεται από 265 έως 411 λίτρα (αναλόγως εάν το πίσω κάθισμα βρίσκεται τέρμα πίσω ή έχει συρθεί προς τα εμπρός), ενώ εάν διπλώσουν οι πλάτες του φτάνει τα 1.155 λίτρα. Επίσης υπάρχει μικρός αποθηκευτικός χώρος 15 λίτρων στο εμπρός μέρος («frunk»).
Πόσο διαφέρει;
Η ποιότητα των υλικών είναι καλή, το ίδιο και η συναρμογή η οποία δείχνει προσεγμένη. Η απουσία φυσικών διακοπτών, πέραν αυτών που υπάρχουν στο τιμόνι, σημαίνει ότι όλες οι επιμέρους λειτουργίες πραγματοποιούνται μέσω της κεντρικής οθόνης αφής.
Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός χρειάζεται χρόνο για να μάθει το μενού και να συνηθίσει να «πλοηγείται» σε αυτό για να μπορέσει να εκτελέσει την εντολή που θέλει κάθε φορά.

Όμως, ακόμα και όταν το συνηθίσει πρέπει να κάνει αρκετές κινήσεις για να επιλέξει αυτό που θέλει να δει ή να ενεργοποιήσει, κάτι που σημαίνει ότι χρειάζεται να αποσπάται σχετικά η προσοχή του από τον δρόμο.
Ένα ακόμα στοιχείο που προκαλεί δυσαρέσκεια είναι οι προειδοποιητικοί ήχοι που ακούγονται διαρκώς ενόσω το αυτοκίνητο κινείται. Είτε για υπέρβαση ορίου ταχύτητας, είτε εγγύτητας προς κάποιο άλλο όχημα, είτε για να σε ενημερώσει ότι αποσπάστηκε η προσοχή σου από τον δρόμο, το αποτέλεσμα είναι ότι επηρεάζουν στην οδήγηση.

Στον δρόμο, το πισωκίνητο smart #1 είναι ευκολοδήγητο, υπό την έννοια ότι η καλή περιμετρική ορατότητα και το προαιρετικό σύστημα καμερών με προβολή εικόνας 360 μοιρών κάνουν το έργο του οδηγού πιο απλό εντός πόλης.
Η απόδοση των 272 ίππων είναι ικανοποιητικότατη για την κατηγορία και τα δεδομένα ενός οικογενειακού αυτοκινήτου. Το σύστημα Drive Mode έχει τρεις επιλογές, «Eco», «Comfort» και «Sport» και η διάκριση στην απόδοση και στην επιτάχυνση είναι σαφής μεταξύ τους.

Σε ό,τι αφορά στην αίσθηση του τιμονιού, είναι ανεξάρτητα ρυθμίσιμη από τον οδηγό και δεν εξαρτάται από την επιλεγμένη διαμόρφωση στο σύστημα απόδοσης της ροπής.
Επίσης, υπάρχει και το σύστημα S-Pedal, η ενεργοποίηση του οποίου επιτείνει την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση, προσομοιώνοντας τη λειτουργία one pedal drive, χωρίς να είναι πλήρης όπως σε ένα τέτοιο σύστημα.

Η διαχείριση της ενέργειας είναι καλή και η πραγματική αυτονομία με μια πλήρη φόρτιση πλησιάζει ή και ξεπερνά τα 350 χλμ. Να σημειώσουμε ότι στη συγκεκριμένη εξοπλιστική έκδοση το smart #1 έχει ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW, γεγονός που διευκολύνει τη διαδικασία και μειώνει τον χρόνο αναμονής. Είναι ένα επιπλέον κόστος το οποίο αξίζει.
Σε ό,τι αφορά στην ανάρτησή του, είναι σχετικά σφιχτή. Σε δρόμο με κακοτεχνίες, οι ταλαντώσεις φτάνουν ως τους επιβάτες και δεν φιλτράρονται στο σύνολό τους.

Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή και το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης και της ευστάθειας του οχήματος επεμβαίνουν άμεσα για να περιορίσουν κάθε «παρεκτροπή» του οδηγού. Τέλος, το επίπεδο θορύβου είναι σχετικά χαμηλό.
Ως επίλογο, θα πρέπει να πούμε ότι η νέα smart και το καινούργιο #1 έρχονται να προστεθούν σε μια πολυάριθμη ομάδα αυτοκινητοβιομηχανιών μαζικής παραγωγής και μια πολυπληθή κατηγορία οχημάτων, αντίστοιχα.

Η εταιρεία, δεν έχει πλέον εκείνη την παλιότερη εικόνα και φήμη του πρωτοπόρου στον κλάδο. Αντιθέτως, μοιάζει να έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα που πρέπει να έχει ένας κατασκευαστής για να είναι βιώσιμος επιχειρηματικά.
Το smart #1 έχει τα στοιχεία ενός τυπικού αμιγώς ηλεκτρικού crossover, όπως αυτά τα μοντέλα έχουν διαμορφωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά τα τελευταία χρόνια. Για να διακριθεί βασίζεται στη φήμη της Mercedes-Benz και στην καινοτομία τόσο αυτής όσο και στα τεχνολογικά άλματα που έχουν κάνει οι Κινέζοι.

Οδηγείται ευχάριστα, προσφέρει υψηλό επίπεδο εξοπλισμού και δείχνει στιβαρό. Επιπλέον, διαθέτει πολύ καλή αναλογία αξίας-τιμής, κάτι που το κάνει να είναι ένα από τα πιο συμφέροντα για τον υποψήφιο αγοραστή στην κατηγορία του.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – smart #1 272 PS 66 kWh
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς: 272 PS
Μέγιστη ροπή: 343 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 66 kWh (Ονομαστική), 62 kWh (Πραγματική)
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6,7 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: 17,4 kWh/100 km/18,1 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 420 km («WLTP»)
Εκπομπή CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.270/1.822/1.636 mm
Μεταξόνιο: 2.750 mm
Βάρος: 1.713 kg
Χώρος αποσκευών: 265-1.155 lt
Τιμή: Από 26.000 ευρώ («PURE»), με επιδότηση προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» και όφελος απόσυρσης
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δημοσιεύτηκε ! 2025-03-18 08:00:00