Οικονομία

Αττική Οδός: Πώς θα κλείσει η μεταβίβαση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – τι γίνεται με την επέκταση της σύμβασης λειτουργίας

Στη μεταβατική φάση λειτουργίας της Αττικής Οδού μέχρι την έναρξη της νέας παραχώρησης -ήτοι τη μετάβαση της λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από το νυν παραχωρησιούχο, την κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις-Αβαξ, στον διάδοχο της, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών-ITC 2024 (17 και 18 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών-Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο), χωρίς πάντως να δώσει συγκεκριμένη εικόνα για το τι μέλλει γενέσθαι

Οπως είπε,  η τελική απόφαση δεν έχει ληφθεί, αλλά είναι υπό συζήτηση και η λύση της τροποποίησης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, βάσει και της πρόσφατης γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Σύμφωνα με αυτή, είναι εφικτή μία παράταση της παραχώρησης, αλλά συνιστά ζήτημα διαπραγμάτευσης με τον ενδιαφερόμενο.

Ο κ. Ταχιάος επιβεβαίωσε εξάλλου τη διερεύνηση της δυνατότητας επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης λειτουργίας της Αττικής Οδού, σημειώνοντας και πάλι, ωστόσο, πως δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις..

«Εχουμε δύο ενήλικες στο δωμάτιο»

«Η λειτουργία της Αττικής Οδού όπως τη γνωρίζουμε, δηλαδή με διόδια, πέραν των εσόδων, ρυθμίζει τη ζήτηση για μετακινήσεις μέσα στην πόλη, ώστε αυτή να είναι βιώσιμη. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορούμε να αφήσουμε την Αττική Οδό χωρίς λειτουργία μετά την 5η Οκτωβρίου, οπότε λήγει η υφιστάμενη σύμβαση», εξήγησε ο κ. Ταχιάος, αποδίδοντας την έλλειψη χρονισμού στη δυσκολία της ταυτόχρονης μετάβασης από τον αποχωρούντα παραχωρησιούχο στο Δημόσιο, από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ και από το τελευταίο στον νέο παραχωρησιούχο.

Σε κάθε περίπτωση -τόνισε- η  νέα παραχώρηση θα πρέπει να συντελεστεί οριστικά έως τις 12/02/2025, οπότε ολοκληρώνεται το πεντάμηνο προσαρμογής που προβλέπεται συμβατικά, τόσο για τη μετάβαση όσο και για την καταβολή του τιμήματος. «Προφανώς ο επερχόμενος παραχωρησιούχος γνωρίζει ότι στο πεντάμηνο, για το οποίο δεσμεύτηκε, θα την ολοκληρώσει, καθώς διαθέτει εμπειρία από τη συμμετοχή του σε άλλες παραχωρήσεις», σημειωσε ο  υφυπουργός Υποδομών.

«Η εξέλιξη δεν εξαρτάται μόνο από το Δημόσιο, αλλά και τον απερχόμενο και τον νέο παραχωρησιούχο. Εχουμε δύο ενήλικες στο δωμάτιο», παρατήρησε με νόημα, με τους εκπροσώπους της «Αττική Οδός Α.Ε» και της «Νέα Αττική Οδός Α.Ε.» παρόντες στο ίδιο πάνελ με εκείνον.

Προχωρώντας σε έναν ευρύτερο σχολιασμό όσων είχαν ακουστεί νωρίτερα στον χώρο του συνεδρίου, ο κ. Ταχιάος τόνισε πως τα έργα δεν αποτελούν αυτοσκοπό αλλά έχουν αντανάκλαση στους πολίτες και σε αυτούς εστιάζουν οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης.

Στο ίδιο πλαίσιο προανήγγειλε ότι εντός του ερχόμενου μήνα θα έρθουν στη Βουλή οι νέες ρυθμίσεις που θα ανοίξουν τον δρόμο για τις πρότυπες προτάσεις, που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «δεν είναι τοτέμ».

Οι αλλαγές, εκτίμησε, θα επιλύσουν ζητήματα, όπως η συμβατότητα με το Κοινοτικό Δίκαιο, που δεν δοκιμάστηκε όταν εισήχθησαν στην ελληνική πραγματικότητα.

Ο κ. Ταχιάος ξεκαθάρισε πως η εθνική συμμετοχή σε νέα έργα παραχώρησης είναι πολύ δύσκολη, δεδομένων των δημοσιονομικών στόχων της χώρας. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν τα συζητάμε. Αλλά δεν μπορούμε να ξεχνάμε ότι τα έργα παραχώρησης μεταφέρουν στον χρήστη ένα -συχνά μεγάλο- μέρος του κόστους. Πρέπει να δούμε πρώτα τις πρότυπες προτάσεις και μετά θα συζητήσουμε εάν, πότε και με ποιους όρους θα καταβληθεί συμμετοχή του δημοσίου», συμπλήρωσε.

Αντίστοιχα, είπε ο υφυπουργός Υποδομών, και το εργαλείο των ΣΔΙΤ έχει «ταβανιάσει», καθώς και οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν ένα όριο ως ποσοστό του ΑΕΠ, το οποίο δεν είναι άπειρο. «Εγχειρήματα που μεταφέρουν στις μελλοντικές γενιές βάρος που δεν είμαστε σίγουροι ότι μπορούν να σηκώσουν, δεν γίνονται εξαρχής αποδεκτά», τόνισε ο κ. Ταχιάος, καταλήγοντας με τη φράση ότι «πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και η πραγματική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα είναι να κοιτάς τον Έλληνα στα μάτια και να του λες την αλήθεια».

. . .




Δημοσιεύτηκε ! 2024-09-18 09:40:55

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button