Auto

Ήταν τελικά τα ηλεκτρικά το πρόβλημα στην Αράχωβα;

Ανήμερα των Χριστουγέννων, όσοι προσπάθησαν να επισκεφτούν το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού, στην Αράχωβα βίωσαν μια τεράστια ταλαιπωρία, εξαιτίας του μποτιλιαρίσματος που δημιούργησε ουρές χιλιομέτρων.

Η επίσημη ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ αναφέρει πως λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν πέριξ του Λιβαδίου (από -4 °C έως -6 °C σύμφωνα με ανθρώπους που ήταν εκεί), υπήρξαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αντιμετώπισαν τεχνικά προβλήματα, και ως εκ τούτου κόλλησαν κατά την επιστροφή τους από το χιονοδρομικό.

Ανάμεσα στα αυτοκίνητα που έμειναν στην Αράχωβα ίσως υπήρξαν και ηλεκτρικά. Ήταν όμως αυτά η βασική αιτία;

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη

Η συγκεκριμένη ανακοίνωση δεν φαίνεται πως αποτυπώνει 100% την πραγματικότητα. Εκτός κι αν στα χιονοδρομικά του Πηλίου, του Περτουλίου ή των Καλαβρύτων, όπου σημειώθηκαν καθυστερήσεις την επόμενη μέρα, αιτία ήταν και πάλι κάποιο ηλεκτρικό που έμεινε.

Σε κάθε περίπτωση όμως, σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι να σχολιάσει τις ανακοινώσεις της ελληνικής αστυνομίας. Πάμε λοιπόν στο προκείμενο. Μπορούν θερμοκρασίες λίγο κάτω από το μηδέν να ακινητοποιήσουν επί της ουσίας ένα επαρκώς, το τονίζουμε, επαρκώς φορτισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Η απάντηση είναι ρητή. Όχι! 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Απώλεια αυτονομίας στο ψύχος, 23 ηλεκτρικά σε δοκιμή

Ας πάρουμε ένα πολύ απλό παράδειγμα. Στη Νορβηγία, όπου τα ηλεκτρικά σπάνε κάθε ρεκόρ πωλήσεων (κυκλοφορούν περίπου 800.000 EV) δεν έχουν καταγραφεί αντίστοιχα προβλήματα. Παρά το γεγονός πως οι θερμοκρασίες στη σκανδιναβική χώρα είναι πολύ πιο χαμηλές και για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τη χώρα μας.

Αράχωβα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι Σουηδοί ανακύρηξαν Αυτοκίνητο της Χρονιάς το Tesla Model 3

Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό πως το πολύ πιο ήπιο κλίμα της χώρας μας ευνοεί τη λειτουργία των EV, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο να παρουσιαστούν σοβαρά προβλήματα κατά τη λειτουργία τους. Κι εδώ προσθέστε την εξής παράμετρο. Στα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα, όπως τα Tesla Model 3, Model Y, Hyundai Ioniq 5 και 6, η μπαταρία παρουσιάζει απώλειες μεν αλλά λειτουργεί δε, ακόμη και μέχρι τους -30°C. Θερμοκρασίες που απέχουν παρασάγγας από αυτές που σημειώνονται το χειμώνα, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά ακόμα και στο Νευροκόπι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πόση αυτονομία χάνουν τα ηλεκτρικά τον χειμώνα;

Παρά ταύτα όμως κανένας δεν αμφισβητεί πως οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν τη μπαταρία των EV. Ο Scott Case, διευθύνων σύμβουλος της νεοφυούς εταιρείας έρευνας μπαταριών Recurrent, είχε τονίσει σε παλαιότερη τοποθέτησή του ότι αυτό δεν αφορά μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και οποιαδήποτε συσκευή που λειτουργεί με μπαταρία: «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χάνουν σίγουρα μέρος της αυτονομίας τους σε συνθήκες ψύχους. Αν πάτε για σκι με το iPhone σας, μπορεί να παρατηρήσετε ότι η μπαταρία θα αδειάσει πιο γρήγορα, οπότε στα μισά της ημέρας μπορεί να ξεμείνετε, ενώ κανονικά θα άντεχε όλη την ημέρα».

EV in Arachova

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale, cuore elettrico

Η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ο πυρήνας της λειτουργίας του. Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν αρνητικά τη χημεία των μπαταριών ιόντων λιθίου, που χρησιμοποιούν τα περισσότερα ηλεκτρικά που κυκλοφορούν στην Ελλάδα.

Οι συγκεκριμένοι συσσωρευτές βασίζονται σε χημικές αντιδράσεις για την αποθήκευση και απελευθέρωση ενέργειας. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, οι αντιδράσεις αυτές επιβραδύνονται, μειώνοντας τη διαθέσιμη ενέργεια.

Ενδεικτικά, έρευνες έχουν δείξει πως σε θερμοκρασίες γύρω στους 0 °C, η αυτονομία μπορεί να μειωθεί κατά 10%-20%. Σε θερμοκρασίες μεταξύ -10 °C και -20 °C, οι απώλειες κυμαίνονται μεταξύ 20%-40%. Ενώ στην περίπτωση που το θερμόμετρο πέσει κάτω από τους -20 °C, ανάλογα φυσικά το αυτοκίνητο, οι απώλειες μπορούν να φτάσουν και το 50%.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Πρώτον, οι ανάγκες για τη θέρμανση της καμπίνας είναι σημαντικά αυξημένες. Τα EV ως γνωστόν δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα. Έτσι η ενέργεια για τη θέρμανση παράγεται αποκλειστικά από τη μπαταρία, η οποία με τη σειρά της μειώνει τη διαθέσιμη ενέργεια για την κίνηση του αυτοκινήτου.

EV in Arachova

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε στην Ισπανία το νέο Škoda Elroq, το μέλλον της Škoda

Τα συστήματα θέρμανσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αξιοποιούν δύο τεχνολογίες. Η πρώτη αφορά ηλεκτρικές αντιστάσεις. Τα εν λόγω θερμαντικά σώματα, χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα για να θερμάνουν αμέσως τον αέρα μέσα στην καμπίνα. Παράγουν θερμότητα με την αντίσταση στο ρεύμα, αλλά είναι πολύ ενεργοβόρα, καθώς για να παραχθεί θερμότητα απαιτείται σημαντική κατανάλωση ενέργειας. Που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 30% σε πολύ κρύες συνθήκες.

Η δεύτερη λύση είναι η αντλία θερμότητας. Σε αντίθεση με τα θερμαντικά σώματα, η αντλία μπορεί να προσφέρει τη θέρμανση με πολύ μικρότερη κατανάλωση ενέργειας, μειώνοντας την επιβάρυνση στη μπαταρία διατηρώντας σε υψηλό επίπεδο την αυτονομία του αυτοκινήτου.

Η διαφορά στην κατανάλωση δεν είναι αμελητέα. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί καλοριφέρ μπορεί να καταναλώνει 1,5 kWh έως 2 kWh ενέργειας ανά ώρα λειτουργίας του θερμαντικού σώματος σε κρύες συνθήκες, ανάλογα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και τη ρύθμιση της θέρμανσης.

Αράχωβα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Porsche Macan 4, αλλαγή σελίδας

Απεναντίας, η αντλία θερμότητας μπορεί να καταναλώνει μόλις 0,5 kWh έως 1 kWh ενέργειας ανά ώρα για τη θέρμανση της καμπίνας σε ψυχρές συνθήκες. Υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι δεν μιλάμε για ακραίες συνθήκες (-20°C). Με πιο απλά λόγια, η αντλία θερμότητας μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας από 20% έως 50%.

Συνολικά, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λειτουργούν βέλτιστα όταν η θερμοκρασία τους βρίσκεται σε ένα συγκεκριμένο εύρος (μεταξύ 20 °C και 25 °C). Όταν η θερμοκρασία πέφτει κάτω από τους 0°C (ή ακόμη περισσότερο κάτω από -10 °C), η χημική αντίδραση μέσα στην μπαταρία γίνεται πιο αργή και λιγότερο αποδοτική.

Για να εξασφαλιστεί η καλή λειτουργία της μπαταρίας ακόμα και σε ακραίες θερμοκρασίες, τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα διαχείρισης θερμοκρασίας μπαταρίας (Battery Management Systems). Αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούν ενέργεια για να διατηρούν τη θερμοκρασία της μπαταρίας εντός του ιδανικού εύρους λειτουργίας. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπως είναι λογικό δουλεύουν υπερωρίες, μειώνοντας την αυτονομία.

Αράχωβα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Porsche Taycan 4S, πιο Porsche δεν γίνεται

Όταν η θερμοκρασία πέφτει κάτω από το ιδανικό εύρος, τα συστήματα διαχείρισης θερμοκρασίας αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν ενέργεια από την μπαταρία για να ζεστάνουν τα στοιχεία της. Αυτή η διαδικασία καταναλώνει ενέργεια και μειώνει την ενεργειακή απόδοση του αυτοκινήτου.

Νέτα σκέτα. Το να ταξιδέψεις σε έναν χειμερινό προορισμό με ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι τόσο εύκολο όσο με ένα θερμικό. Δεν είναι όμως ακατόρθωτο. Η λέξη κλειδί είναι μία: Προγραμματισμός. Σε αυτό βοηθούν και τα ίδια τα αυτοκίνητα με τα route planner (όσα διαθέτουν) αλλά και τα application που δείχνουν επακριβώς που αλλά και τι είδος φορτιστή θα συναντήσεις στον δρόμο σου.

Ναι, οι υποδομές έχουν βελτιωθεί αλλά παραμένουν ανεπαρκείς. Οι επιδοτήσεις είναι ένα μέτρο που έχει βοηθήσει πολλούς συμπολίτες μας να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μήπως όμως θα είχε νόημα να γίνουν επενδύσεις και στις υποδομές; Αν έχεις ένα ηλεκτρικό που υποστηρίζει ταχυφόρτιση (Kia EV6), μέσα σε 20-25 λεπτά έχεις αποκτήσει αρκετή αυτονομία προκειμένου να φτάσεις χωρίς άγχος στον προορισμό σου. Είναι όμως πολύ πιθανό, ειδικά σε περιόδους μαζικών εξόδων ο χρόνος αναμονής να αυξηθεί σημαντικά. Κάτι για το οποίο προφανώς δεν ευθύνονται ούτε οι ιδιοκτήτες ούτε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτά καθ’αυτά.

Αράχωβα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο Kia EV3 στην Πορτογαλία, game changer;

Μια ακόμη παράμετρος που δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε, είναι πως όσο περισσότερο ζεις με το αυτοκίνητό σου, τόσο περισσότερο το μαθαίνεις. Είτε οδηγείς βενζινοκίνητο είτε οδηγείς ηλεκτρικό. Φρονούμε πως οι περισσότεροι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζουν πως τον χειμώνα, πρέπει η μπαταρία να μην πέφτει κάτω από το 20%. Συν τοις άλλοις, όταν η στάθμη της μπαταρίας αδειάζει, υπάρχουν πολλαπλές ειδοποιήσεις προς τον οδηγό, ώστε να σταθμεύσει με ασφάλεια το αυτοκίνητό του στην άκρη.

Όπως επίσης πιστεύουμε πως οδηγούν με πιο ήπιους ρυθμούς, πρωτίστως για λόγους ασφαλείας. Η αποφυγή απότομων επιταχύνσεων ή φρεναρισμάτων μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας, καθώς οι εξωτερικές συνθήκες (κρύο, ολισθηρές επιφάνειες) αυξάνουν την αντίσταση και την κατανάλωση ενέργειας. Μια παρατήρηση που δεν αφορά μόνο τους οδηγούς EV.

Φωστήρες δεν είμαστε ούτε παντογνώστες. Η τριβή μας όμως με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μας επιτρέπει να έχουμε σχηματίσει μια άποψη. Η προθέρμανση της καμπίνας και της μπαταρίας, όσο το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο στον φορτιστή είναι μια καλή τακτική που θα επιτρέψει στο αυτοκίνητο να διατηρήσει την αυτονομία του. Προτιμήστε επίσης, αντί του καλοριφέρ να χρησιμοποιείτε το θερμαινόμενο τιμόνι ή τα θερμαινόμενα καθίσματα του αυτοκινήτου σας. Αν φυσικά υπάρχουν.

Last but not least. Η κριτική είναι ριζωμένη στο DNA του Έλληνα. Κριτική σε εκείνους που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κριτική σε όσους επιμένουν στα θερμικά. Όσο φίλοι είμαστε λοιπόν με την κριτική, άλλο τόσο τσακωμένοι είμαστε με την αυτοκριτική.

Arachova

Αλήθεια, όσοι βρέθηκαν στην Αράχωβα αλλά και τα λοιπά χιονοδρομικά είχαν αλυσίδες, χειμερινά ελαστικά ή χιονοκουβέρτες; Ή θεωρούσαν πως τα μεγάλα SUV είτε μιλάμε για θερμικά Range Rover είτε για το ηλεκτρικό Kia EV9 θα μπορούσαν να δαμάσουν τον χιονιά; Όπως άλλωστε έχουμε τονίσει πολλάκις, η τετρακίνηση από μόνη της δεν αρκεί, αν δεν συνοδεύεται από τα κατάλληλα, εν προκειμένω χειμερινά ελαστικά.

Η αστυνομία προχώρησε στους απαραίτητους ελέγχους; Η αποποίηση των ευθυνών από όλες τις πλευρές είναι πάντα η εύκολη λύση. Το να έχεις μαζί σου αλυσίδες ή να φορέσεις χειμερινά λάστιχα όταν πρόκειται να επισκεφτείς κάποιο χιονοδρομικό κέντρο δεν είναι δα και επιστήμη! Ανεξάρτητα από το αν οδηγείς θερμικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Μήπως λοιπόν αντί να τα ρίχνουμε στην τεχνολογία να αναλογιστούμε το δικό μας μερίδιο ευθύνης για ταλαιπωρία των συνανθρώπων μας; Μήπως αντί για ανακοινώσεις να εξετάσουμε αν εφαρμόσαμε σωστά τα προβλεπόμενα μέτρα; Γιατί ουρές κοντά στα χιονοδρομικά υπήρχαν και πριν την ηλεκτροκίνηση. Σκέψεις…

 




Δημοσιεύτηκε ! 2024-12-29 01:30:00

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button