Έρχονται τα πρώτα πρόστιμα για την μη κάλυψη έναντι φυσικών καταστροφών
Ο πρώτος εξαμηνιαίος έλεγχος εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων τον Φεβρουάριο -βάσει του νέου πλαισίου για τα οχήματα που ψηφίστηκε πέρυσι- είναι προ των πυλών, μαζί και τα νέα τσουχτερά πρόστιμα για τους παραβάτες.
Αλλά το καινούργιο στοιχείο σε αυτή την περίπτωση δεν είναι μόνο το καινοτόμο σύστημα διασταύρωσης στοιχείων ή το ύψος των ποινών που θα επιβληθούν γενικά σε ανασφάλιστα οχήματα, αλλά και το γεγονός πως για πρώτη φορά θα επιβληθούν πρόστιμα σε ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων για φυσικές καταστροφές, άλλη μία ένδειξη του πώς η κλιματική κρίση έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, όπως και η συζήτηση περί της πρόληψης και διαχείρισης του υπέρογκου κόστους που αυτή συνεπάγεται.
Και αυτό διότι παράλληλα με την ρύθμιση του τελευταίου φορολογικού νομοσχεδίου η οποία αφορά στην ασφάλιση κατοικιών και επιχειρήσεων από φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, πυρκαγιές κλπ.) υπερψηφίστηκε και η υποχρεωτική ασφάλιση των ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων έναντι των θεομηνιών, με έναρξη ισχύος της διάταξης από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Έτσι, οι διασταυρώσεις στοιχείων του Φεβρουαρίου, που είναι και ο πρώτος περιοδικός ανά 6 μήνες έλεγχος του νέου συστήματος, θα αναζητούν και όσους έχουν συνάψει ασφαλιστήριο συμβόλαιο χωρίς όμως να συμπεριλάβουν τον κίνδυνο των φυσικών καταστροφών. Αυτό σημαίνει ότι για όσους ιδιοκτήτες ήθελαν να ασφαλίσουν τα αυτοκίνητα τους με τις πολύ βασικές χρεώσεις, τώρα θα πρέπει να συμπεριλάβουν και τους κινδύνους των δασικών πυρκαγιών και πλημμυρών, οδηγώντας έτσι σε αύξηση των ασφαλίστρων.
Όπως αναφέρει το εν λόγω άρθρο του φορολογικού νομοσχεδίου, η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων κυκλοφορίας, ανεξάρτητα από το αν κινείται ή λειτουργεί το όχημα, εκτός αν έχει τηρηθεί η διαδικασία της ακινησίας, ενώ επιπλέον σε επιχειρήσεις που δεν θα τηρήσουν όσα ορίζει η νομοθεσία, θα τους επιβληθεί και πρόστιμο 10.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του site σήμερα.gr, ο έλεγχος αναμένεται να δείξει άλλο ένα στοιχείο: Πόσοι ιδιοκτήτες οχημάτων, οι οποίοι είχαν ανασφάλιστα τα οχήματα τους πριν από την υπερψήφιση του νομοσχεδίου πέρυσι το καλοκαίρι –με τους υπολογισμούς να κάνουν λόγο για 500.000 ανασφάλιστα οχήματα- έδειξαν να λαμβάνουν υπόψη τους τις νέες ρυθμίσεις και έσπευσαν να υπογράψουν ασφαλιστήρια συμβόλαια ή συνέχισαν να αγνοούν τον νόμο, και θα βρεθούν τώρα αντιμέτωποι με «καμπάνες».
Τι προβλέπει το νέο πλαίσιο για τα οχήματα
Κομβικό ρόλο στη νέα διαδικασία, διαδραματίζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης το οποίο είναι επιφορτισμένο να «τρέξει» στην πλατφόρμα της τους ελέγχους μέσω διασταυρώσεων στοιχείων από τους διάφορους φορείς. Σε αυτούς συγκαταλέγονται η ΑΑΔΕ, τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου και την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος.
Τι όμως αναζητούν οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι; Οι παραβάσεις που θα εντοπίζονται είναι:
- ανασφάλιστα οχήματα,
- οχήματα που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,
- οχήματα των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.
Οι παραβάτες αντιμετωπίζουν πρόστιμα:
- 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Αναλυτικότερα, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
- Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
- 400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο ΚΤΕΟ.
- Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Τρεις μήνες μετά την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος. Αν, κατά τον έλεγχο αυτό, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος), η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται.
Η πράξη επιβολής των διοικητικών κυρώσεων στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που εξέδωσε τη σχετική πράξη. Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου κατά περίπτωση.
Ακόμα πιο βαριές είναι οι «καμπάνες» σε περίπτωση που κάποιο όχημα δηλωθεί σε ακινησία αλλά εντοπιστεί να κυκλοφορεί κανονικά στους δρόμους. Σε αυτή την περίπτωση, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ ενώ σε περίπτωση υποτροπής, το διοικητικό πρόστιμο τριπλασιάζεται και φτάνει τα 30.000 ευρώ και αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.
Δημοσιεύτηκε ! 2025-01-21 06:17:00