Ελλάδα

Τέμπη: «Εάν υπήρχε ο ΕΔΟΑΣΑΑΜ, δεν θα είχε γίνει μπάζωμα»

Λίγη ώρα μετά την παρουσίαση του πορίσματος του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών για τα Τέμπη, ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, μίλησε σε τηλεοπτική συνέντευξή του στο Mega για τα κύρια ευρήματα των ειδικών.

Ο κ. Παπαδημητρίου στάθηκε ιδιαίτερα στο λεγόμενο μπάζωμα του χώρου της πολύνεκρης τραγωδίας, σχολιάζοντας πως «όντως η διαχείριση του χώρου έγινε εντελώς λανθασμένα». «Η επιτροπή, σε όλες τις ενέργειες και σε όλες τις έρευνες, διαπίστωσε ότι χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να έχουν λύσει το ερώτημα αν υπήρχε κάτι παράνομο, να είχε αποσαφηνιστεί από τότε» το θέμα αυτό.

Από την άλλη, «η επιτροπή δεν μπόρεσε να βρει κάποιον κεντρικό σχεδιαστή που διέταξε ένα μπάζωμα ή να κρυφτούν στοιχεία», όπως πρόσθεσε. «Κανείς δεν κατέθεσε τέτοια στοιχεία σε εμάς. Η άποψή μου και των υπόλοιπων μελών της επιτροπής είναι ότι υπήρχε μία παντελής άγνοια. Δεν υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης το οποίο να γνωρίζουν και να το εφαρμόζουν, δεν υπήρχαν πρωτόκολλα για τέτοιες συγκρούσεις, υπήρχε παντελής έλλειψη γνώσεων και σχεδίου για να αντιμετωπιστεί κάτι τόσο τραγικό και συγκλονιστικό», τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο επικεφαλής του Οργανισμού σημείωσε επίσης πως «εάν υπήρχε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ τότε δεν θα είχε γίνει το μπάζωμα και δεν θα είχαμε απώλεια στοιχείων. Υπήρχε τρόπος να μην γίνει το μπάζωμα, αλλά δεν υπήρχαν οι αρμόδιοι που να ξέρουν πώς θα το διαχειριστούν. Ακούσαμε ότι το διαχειρίστηκαν στην αρχή σαν τροχαίο ατύχημα, ενώ η Τροχαία είχε διαχειριστεί μόνο τροχαία δυστυχήματα μέχρι τότε».


Ερωτηθείς, εξάλλου, για το αν υπήρξε πολιτική παρέμβαση κατά τη διάρκεια των ερευνών, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ απάντησε πως δεν βρήκε «ούτε ένδειξη πολιτικής παρέμβασης» όπως και ότι δεν δέχθηκε καμία τέτοια παρέμβαση και ο ίδιος. «Κανείς δεν σήκωσε το τηλέφωνο να μου πει κάτι», ανέφερε χαρακτηριστικά. Και συμπλήρωσε: «Εάν εμείς θέλαμε να κρύψουμε κάτι δεν θα καλούσαμε τους πιο ειδικούς ανθρώπους στην Ευρώπη για να διερευνήσουν το δυστύχημα».

Αναφερόμενος στον σταθμάρχη της Λάρισας, με λιγότερο από ένα μήνα υπηρεσίας, ο κ. Παπαδημητρίου επισήμανε πως «ήταν μόνος του βράδυ σε ένα δύσκολο πόστο, ενώ είχε δεχτεί και 90 κλήσεις σε 60 λεπτά, λειτουργώντας σαν τηλεφωνικό κέντρο, που κάνει δύσκολη για τον οποιονδήποτε την υπηρεσία», ενώ διερωτήθηκε: «Θα ταξιδεύατε με αεροπλάνο αν ξέρατε ότι ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που θα διαχειριστεί τη πτήση είναι μόνος του και με λιγότερο από ένα μήνα προϋπηρεσία;».


Τι έπρεπε να κάνει και τι δεν έκανε ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας: «Είναι δύο μηχανοδηγοί, αλλά ένας οδηγεί το τρένο. Αυτό που έπρεπε να κάνει κατ’ αρχήν, και με βάση με το απαρχαιωμένο πρωτόκολλο επικοινωνιών, που θέλουμε να εκσυγχρονιστεί, πρέπει να κάνει ένα βασικό πράγμα: Να επαναλάβει την εντολή. Δεν το έκανε.

»Βάσει του γενικού κανονισμού, εφ’ όσον βλέπει ότι μπαίνει σε γραμμή καθόδου, είναι υποχρεωμένος να σταματήσει το τρένο, όχι να φρενάρει, να το σταματήσει, να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη και να του πει “μπαίνω σε γραμμή καθόδου, δεν μου έχεις δώσει τηλεγράφημα”. Το να μπει στην ανάποδη γραμμή δεν ήταν κάτι που του συνέβη πρώτη φορά στη ζωή του, ήταν κάτι που μπορεί να του συνέβαινε και μία φορά την ημέρα. Αρα ήταν μία “συνηθισμένη πρακτική”, όπως επίσης ήταν και μία “συνηθισμένη πρακτική” να μην ακολουθούν αυστηρά το πρωτόκολλο επικοινωνιών, άρα μπάχαλο στο μπάχαλο».


Για την έκρηξη μετά τη μοιραία σύγκρουση των τρένων ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Εννοείται ότι μεταφέρονται και καύσιμα, αλλά υπάρχει νομοθεσία. Εμείς ψάξαμε με τα διαθέσιμα στοιχεία που είχαμε. Δεν είμαι ειδικός για να πω όλη την επιστημονική προσέγγιση. Προσπαθήσαμε να δώσουμε το πιθανότερο σενάριο που είναι η ύπαρξη εύφλεκτου υλικού περίπου 2,5 τόνων. Εχουμε βεβαίωση από το ΑΠΘ, όπου λέει ότι δεν μπορεί να γίνει έκρηξη από έλαια. Υπάρχουν θεωρίες για το που μπορεί να ήταν αυτό το υλικό, αλλά δεν μπορώ να γνωρίζω. Μπορεί να είναι ξυλόλιο. Η έρευνά μας δεν σταματά εδώ. Συνεχίζεται».

Τέλος για την σύμβαση 717 είπε: «Θα δημιουργούσε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας. Αν την είχες ολοκληρωμένη μπορεί να υποθέσει κάποιος ότι δεν θα είχε συμβεί αυτό. Χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δυστυχήματα δεν συμβαίνουν… Δεν μπορούμε να πούμε ότι αν η 717 θα είχε γίνει ή όχι το δυστύχημα, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα το είχαμε αποφύγει».

. . .




Δημοσιεύτηκε ! 2025-02-27 18:30:00

Back to top button