Auto

Κλατάρισμα εν κινήσει – Πώς να αντιδράσεις;

Κλατάρισμα ελαστικού εν κινήσει; Γιατί; Συνήθως από χαμηλή πίεση ή από μια ρωγμή σε ένα λάστιχο που είναι αποτέλεσμα κακής χρήσης ή φθοράς. Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι γι’ αυτή την άβολη αλλά και επικίνδυνη κατάσταση είναι:

– Οδήγηση με πολύ χαμηλή πίεση στα λάστιχα (75% των περιπτώσεων).
– Χτύπημα σε ένα σκληρό ή αιχμηρό αντικείμενο (πέτρα, τούβλο, μπουκάλι κ.λπ.).
– Υπερφόρτωση του οχήματος που προκαλεί το υπερθέρμανση των ελαστικών;
– Πίεση αέρα υψηλότερη από το εύρος τιμών που συνιστά ο κατασκευαστής.
– Υπερβολική φθορά ή διάρκεια χρήσης;
– Κατασκευαστικό ελάττωμα -συνήθως αποκαλύπτεται μέσα στις πρώτες λίγες χιλιάδες χιλιόμετρα;
– Βλάβη του συστήματος φρένων που με τη σειρά της προκαλεί υπερθέρμανση του ελαστικού.

Ένα κλατάρισμα σε εμπρός λάστιχο μπορεί να οδηγήσει με μερική ή ολική απώλεια ελέγχου, ως εκ τούτου είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη.

Και σχεδόν πάντα οδηγεί σε απώλεια ελέγχου αν μιλάμε για φορτωμένο επαγγελματικό, αυτοκινούμενο, λεωφορείο, φορτηγό ή φορτηγό μετά ρυμουλκουμένου. Και αυτό διότι το ύψος του προφίλ του ελαστικού επιδεινώνει την κλίση του οχήματος, η μεγάλη μάζα του οποίου αυξάνει απότομα την πρόσφυση προς τη μία πλευρά.

Πάντως, κάθε αιφνίδια βλάβη ελαστικού είναι πολύ επικίνδυνη, ανεξάρτητα από τον άξονα στον οποίο είναι τοποθετημένο! Το κλατάρισμα του εμπρός ελαστικού θα το νιώσεις ως ένα δυνατό τράνταγμα που τραβάει το τιμόνι προς εκείνη τη μεριά. Το κλατάρισμα σε πίσω λάστιχο θα το νιώσεις μέσα από το έδρανο του καθίσματος. Το πίσω μέρος του αυτοκινήτου θα μετατοπιστεί ξαφνικά και βίαια ή το αυτοκίνητο θα αρχίσει να συμπεριφέρεται σαν να κινείται σε παγωμένη επιφάνεια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 20 καίριες ερωτήσεις για τα λάστιχα

Η κατάλληλη αντίδραση
Προφανώς, για να αποφύγει κάποιος τον αιφνιδιασμό, το καλύτερο θα ήταν να μάθει τις σχετικές τεχνικές ασφαλούς οδήγησης σε μια από τις σχολές που υπάρχουν. Και να το επαναλαμβάνει σε τακτά διαστήματα για συντήρηση της γνώσης. Δύσκολο, αλλά μόνο έτσι αποκτάς τα απαραίτητα αντανακλαστικά για να ελέγξεις το ολίσθηση του πίσω μέρους του αυτοκινήτου ή για να ανακτήσεις τον έλεγχο του κατευθυντήριου άξονα που τείνει να αλλοιώσει την τροχιά σου. Ύστερα από το κλατάρισμα ενός ελαστικού, πρέπει να ενεργήσεις ακαριαία και δεν έχεις χρόνο για σκέψη.

Και θυμηθείτε. Ο οδήγηση του «άνετου» τύπου με το ένα χέρι, σε ένα τιμόνι που τραβάει αιφνιδιαστικά προς μια μεριά, κάνει πιο δύσκολη τη διατήρηση του ελέγχου. Να θυμάσαι ότι μόνο αν κρατάς το τιμόνι και με τα δύο χέρια και κάθεσαι σωστά στο κάθισμα θα μπορέσεις να ελέγξεις το αυτοκίνητο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Διαφορετικά, η απόκρισή σου θα είναι καθυστερημένη, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη απώλεια του ελέγχου του αυτοκινήτου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Λάστιχα: Όσο φαρδύτερα τόσο καλύτερα;

Κλατάρισμα ελαστικού εν κινήσει

Με το που θα κλατάρει ένα λάστιχο, μείνε ήρεμος. Πολλά επιβατικά αυτοκίνητα, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες, καταφέρνουν να διατηρήσουν την ισορροπία τους -ειδικά αυτά που είναι φορούν λάστιχα χαμηλού προφίλ. Για να συμβεί αυτό όμως, δεν πρέπει να κάνεις σπασμωδικές και άτσαλες κινήσεις. Εάν θέλεις λοιπόν να σταματήσεις με ασφάλεια, ακολούθησε τις παρακάτω οδηγίες.

1. Άφησε μαλακά το πεντάλ του γκαζιού -το ξαφνικό «άσε» μπορεί να προκαλέσει την εκτροπή του αυτοκινήτου.

2. Μην πατήσεις φρένο -συνήθως προσπαθούμε να σταματήσουμε το όχημα αντανακλαστικά, αλλά αυτό είναι πολύ μεγάλο λάθος: Οι δυνάμεις που τραβούν το αυτοκίνητο στο πλάι και το αποσταθεροποιούν μπορεί να ενισχυθούν.

3. Εάν διατηρείς τον έλεγχο του οχήματος, άφησέ το να επιβραδύνει σταδιακά -μπορείς να αρχίσεις να φρενάρεις απαλά από τα 40-50 km/h.

4. Ύστερα από κλατάρισμα του ελαστικού στον εμπρός άξονα, μπορείς να τραβάς προσεκτικά το χειρόφρενο, αλλά μόνο όταν αυτό επενεργεί στους πίσω τροχούς και βέβαια είναι κλασικού τύπου με καστάνια. Μην ξεχνάς βέβαια να έχεις συνέχεια πατημένο το κουμπί. Χάρη στο μαλακό τράβηγμα του χειρόφρενου, μπορείς να μετακινείς μέρος της μάζας προς τα πίσω και να αποφορτίζεις τον εμπρός άξονα.

Κλατάρισμα ελαστικού εν κινήσει

 

Εάν δεν μπορείς να ελέγξεις το αυτοκίνητο με κανέναν τρόπο, επιτάχυνε. Οι κινήσεις του αυτοκινήτου θα γίνουν λιγότερο βίαιες. Σε αυτή την περίπτωση, οι παραπάνω πρόσφυση της προβληματικής πλευράς σε σχέση με την άλλη εξουδετερώνεται, μειώνοντας έτσι την προσπάθεια που απαιτείται για να συγκρατήσεις το τιμόνι. Το να επιταχύνεις αμέσως μετά το κλατάρισμα πρόκειται για τη βέλτιστη αντίδραση για να ελέγξεις πιο σοβαρά προβλήματα -καταλαβαίνουμε τη δυσκολία καθώς έρχεται κόντρα στην αυθόρμητη αντίδραση να αφήσεις το γκάζι. Αφού επιταχύνεις και σταθεροποιήσεις το αυτοκίνητο, αφήνεις σταδιακά το γκάζι, έτσι ώστε το αυτοκίνητο να σταματήσει μόνο του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση: Άγνωστες λέξεις;

Η δυσκολία του εγχειρήματος είναι να ξεπεράσεις τον ψυχισμό που σε ωθεί να σταματήσεις όσο πιο γρήγορα γίνεται σε μια επικίνδυνη κατάσταση. Μόλις καταφέρεις να ελαττώσεις ταχύτητα με ασφάλεια, βεβαιώσου ότι το αυτοκίνητο είναι σταματημένο σε ασφαλές σημείο και σηματοδότησε σωστά και στην ενδεδειγμένη απόσταση που ορίζει ο ΚΟΚ τη θέση σου με το προειδοποιητικό τρίγωνο -100 m στην εθνική, 50 m εκτός κατοικημένης περιοχής και 20 m σε κατοικημένη.

Πώς να αποτρέψεις ένα κλατάρισμα;
Τα λάστιχα που λειτουργούν σωστά αποτελούν εγγύηση ασφάλειας και μακροζωίας. Για να το κάνεις αυτό, τήρησε ορισμένους κανόνες:

– Τακτικός έλεγχος στην πίεση των ελαστικών: Τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, πριν από κάθε μεγάλο ταξίδι και ύστερα από σημαντική πτώση της θερμοκρασίας. Για όσους ταξιδεύουν σε μεγάλες αποστάσεις, αυτό σημαίνει καθημερινή παρακολούθηση.

Κλατάρισμα ελαστικού εν κινήσει

– Εάν χτυπήσεις ένα σκληρό αντικείμενο ή πέσεις σε μια «καλή» λακκούβα, με την πρώτη ευκαιρία εξέτασε τα λάστιχα σε πέλμα και πλαϊνά. Έλεγξε για σοβαρές εκδορές, παραμορφώσεις στο πέλμα ή «βυζιά» στα πλαϊνά που θα αποκαλύπτουν ότι ο σκελετός του ελαστικού έχει υποστεί βλάβη.

– Μην παρκάρεις το αυτοκίνητο με τους τροχούς πιεσμένους στο κράσπεδο.

– Η εξεζητημένη (και ασύμφορη) χρήση αζώτου αντί για αέρα, μειώνει τις διακυμάνσεις της ατμοσφαιρικής πίεσης λόγω των διαφορών στην εξωτερική θερμοκρασία και τη θερμοκρασία των ελαστικών κατά την οδήγηση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αξίζει να πληρώσεις για άζωτο στα λάστιχα;

– Πριν από το κλατάρισμα μπορεί να έχει προηγηθεί ανεξήγητη απώλεια πίεσης που χρονολογείται πριν από αρκετές ημέρες. Ένα επικείμενο κλατάρισμα μπορεί να εντοπιστεί από το αυξανόμενο επίπεδο κραδασμών και την αύξηση της θερμοκρασίας του ελαστικού κατά τη χρήση, παρότι είναι φουσκωμένο με τη σωστή πίεση.




Δημοσιεύτηκε ! 2022-07-07 17:03:02

Δείτε και αυτό !
Close
Back to top button
el Greek
X